Moeite met 2 dutjes, nog te jong voor 1 dutje

Eens met Lewis. Hier van 12 tot 15 maanden ook zo zitten klieren ermee. Soms lukte 1 dutje, maar niet elke dag.
Als ze 2x sliep, deed ik het in de ochtend tot max 10.30, anders weigerde ze het middagslaapje sowieso. De middag was dan van 15.00 tot 16.00, eerder lukte niet. Met als gevolg dat het in de avond vaak pas 21.00 was voor ze sliep....

1 Dutje was in het begin echt rekken. Lekker naar buiten en dan om 11.00 veel fruit of brood eten en dan 11.30 naar bed en hopen dat ze minimaal 2 a 3 uur sliep. Et waren dan helaas ook dagen dat ze sliep van 11.30 tot 12.30 en daarna de hele dag niet meer, ook vreselijk!

Maar je moet er doorheen. Bekijk het gewoon per dag. Rond de 15 a 16 maanden zijn de meeste kindjes er wel écht doorheen en lukt het om wakker te blijven tot 12.00. De weg ernaartoe is lang en pittig, het is vaak wekenlang gedoe voordat het soepel gaat en je kindje er echt doorheen is. Succes!
 
Ik denk dat het ook erg afhangt van het kind. Ik lees: voor 1 dutje is het veel te vroeg. Ik heb hierdoor een maand lang twee dutjes afgedwongen en hierdoor gingen de nachten ook echt bagger. Mevrouw wilde ook niet zelf in slaap vallen dus werd het wiegen. Mijn dochtertje was dus echt klaar voor 1 slaapje. Ook een slaapcoach ingeschakeld en ook die zei; elk kind is anders.

In het kort: kijk wat werkt en trek je niet teveel aan van wat je leest over de leeftijd waarop zoiets kan. Het zijn allemaal gemiddelden en de ene is sneller dan de ander. Met dutjes laten vallen is mijn dochtertje altijd wat sneller geweest maar met 13 maanden kruipt ze pas net. Zo zie je maar, elk kind is anders :)
 
Op aanraden van een slaapcoach hebben we 1e slaapje van half 10-10u en tweede slaapje van 13-15u gedaan. Na wakker worden 's middags na 4 uur weer naar bed (14u wakker was dus 18u naar bed! Maar niet eerder dan 18u). Ochtendslaapje heel lang aangeboden, op een gegeven moment sliep hij lang niet altijd, maar was het wel een rust momentje. Totdat hij echt een week lang niet meer sliep maar alleen rustte. Nu met 19 maanden net over naar 1 slaapje.
We hebben toen we met dat ritme begonnen een paar dagen moeten volhouden, maar toen hij er eenmaal aan gewend was, ging het top. 
Succes! 
 
Ik ga nog even proberen vol te houden?. Er gaat nu af en toe weer een slaapje in 1x zonder gedoe vooraf. De opmerking over slaapregressie begrijp ik overigens, maar om heel eerlijk te zijn lijkt het wel alsof onze dochter altijd in slaapregressie zit ?. Ze is ontzettend alert en wil niks missen. Het is zo erg geweest dat we een ruime week met haar in het ziekenhuis hebben gezeten ivm onrust (toen werd ze s nachts elke 40 minuten wakker en overdag na 20 minuten). Toen waren we allemaal oververmoeid. 


Slapen in de wagen en auto doet ze wel, maar dat zijn hazenslaapjes van 20-30 minuten en in de draagzak slaapt ze zeker niet....want ze wil dus niks missen. 
 
lijkt mij ook nog wat vroeg om naar 1 dutje te gaan.. maar ik vroeg me af hoe laat ze 's avonds slaapt en 's ochtends wakker wordt? 
Het zou ook kunnen helpen om haar 1e dutje in te korten naar 30-40 minuten, en haar dus wakker te maken. 
 
S avonds ligt ze er om 19:00 in. S ochtends wordt ze tussen 5 en 6 wakker, dan krijgt ze een fles en slaapt ze meestal nog tot 7/half 8. Wij hebben in het verleden het eerste slaapje inderdaad wel eens ingekort omdat ik dat veel hoorde. We hebben dat een week volgehouden, maar de rust kwam weer terug toen we daar mee stopten. Ze wordt dan mega chagrijnig wakker en kort haar middagslaap dan ook in..... het is een beetje een aparte ?
 
Terug
Bovenaan