Ik meen me te herinneren dat mijn baby op regeldagen ongeveer ieder uur kwam. Dat overviel me de eerste keer nogal. Wat mij hielp was op de kalender te zetten wanneer ik ze ongeveer kon verwachten.Dankjewel voor alle info met de linkjes! Hopelijk kan ik hier al veel uit halen.
Ik heb het eerste uur ook niks gehad van huid op huid, omdat zij meteen naar 'de kar' moest om te helpen en ik moest alsnog naar de ok want de placenta had niet volledig losgelaten. Maar in het ziekenhuis is zelfs mijn vriend niet begeleid in het huid op huid contact, hij kreeg haar in de handen al gewikkeld in een deken toen ze eindelijk uit die kar mocht, maar wel nog draadjes van bepaalde monitoren had.
Ik wist niet dat je ook extra begeleiding kunt krijgen van het consultatiebureau. Ik heb ook meerdere keren aangegeven heel onzeker te zijn, maar de kraamhulp zei wel dat ik het allemaal al heel goed deed. We zijn nu aan het wachten op het eerste huisbezoek van het bureau, wat beetje voelt als wachten op het eerstvolgende moment dat we weer wat bevestiging kunnen krijgen met of we goed bezig zijn.
Timing van het einde van de kraamzorg vind ik ook wel een ding. Heb het idee dat we net met de eerste regeldagen te maken hebben terwijl dan juist net alle hulp is gestopt en die dagen nog weer zwaarder zijn dan de 'normale' dagen waar we al onzeker over waren. Zijn daar nog tips voor?
Verder kan je er eigenlijk weinig aan doen, de baby komt extra vaak, om je borsten aan te moedigen veel te produceren. Voor jouw betekent dat, veel rusten en zelf ook veel drinken.
In mijn ervaring helpt een uurtje plat liggen al enorm om weer melk naar je borsten te krijgen. (Eventueel combineerbaar met huid op huidcontact met de baby.)
In onderstaand artikel, beoordeeld door een lactatiekundige, wordt onder andere aangegeven wanneer je de regeldagen kan verwachten (wel wat verder naar onder pas).
Regeldagen bij je baby: wanneer heeft
Is je baby huilerig, onrustig en wil hij aldoor drinken? Misschien heeft je baby een regeldag. Wat is het precies en wanneer heeft je baby regeldagen?