moeite met poepen

Hoi allemaal,

Ik kom net met mijn zoontje bij de dokter vandaan omdat hij heel erg veel moeite heeft met poepen.
Hij poept 1 x in de 4/5 dagen en dan nog alleen omdat wij het op wekken met de thermometer, het is dan echt heel erg hard en hij huilt hysterisch van de pijn.
Dit begon  6 weken geleden nadat ik stopte met borstvoeding (omdat het gewoon niet meer genoeg was)  met wat minder poepen en iets hardere ontlasting maar wordt alleen maar erger.
Na een paar weken toen het erger werd heb ik  meerdere malen contact gehad met het consultatiebureau en die gaven mij verschillende tips.
Ik gaf Nutrilon forte gemixt met hypo allergeen en johannesbrood pitmeel (dit was gemixt om de hypoallergeen met johannesbrood af te bouwen omdat ik een erg hongerige baby heb)
Het consultatiebureau dacht dat de voeding te onrustig voor hem was en raden me aan om alleen nog maar Forte te geven en dus te stoppen met afbouwen.
Toen dit niet hielp heb ik weer gebeld en raden ze aan om extra water toe te voegen, ook dit helpt niet.
Afgelopen maandag moesten we op controle bij het consultatiebureau en toen we vertelden dat hij nog steeds heel erg last heeft en dat het afgelopen zaterdag wel heel erg was, raden ze ons aan om naar de huisarts te gaan voor lactulose.
Nou ik voor vandaag een afspraak gemaakt bij een vervangster van mijn eigen arts.
Vind mevrouw het niet alarmerend genoeg, ze vond het erg overdreven van me dat ik lactulose wilde en ik moest maar afwachten hoe het verder zou gaan.
Het opwekken van ontlasting hoort erbij en er zijn heel veel baby's die hier last van hebben.
Dat kan wel zo wezen maar ik vind het niet normaal dat ik met een thermometer de persdrang bij mijn zoontje moet opwekken om vervolgens   soms de keutels er met de thermometer uit te moeten peuteren bij hem om hem te helpen.
Ik wil hem met alle liefde helpen maar als er voor hem een makkelijkere en minder pijnlijke manier is, dan geef ik hem die liever
Ze vermelde ook even dat ze het raar vond dat wij Nutrilon Forte geven want dat was volgens haar toch echt niet nodig.
Nou met de maximale hoeveelheid  van hypo alergeen was hij echt niet tevreden en zat ik 6 tot 7 keer per dag een uur tot anderhalf uur met een krijsend mannetje van de honger.
Op het moment dat ik er tegen in wilde gaan begon de kleine weer hartverscheurend te brullen en liep rood/paars aan van het persen en nadat ze even aan zijn buikje voelde bleef ze bij haar standpunt dat het niet nodig is.
Ze heeft niet eens naar zijn ontlasting gekeken en toen ik (woedend)  thuis kwam en ik de luier ging verschonen zag ik dat hij zo hard en lang  heeft zitten persen op een keutel van nog geen halve cm en kon ik dus weer met de thermometer aan de slag.

Aangezien lactulose alleen op recept te verkrijgen is en mijn eigen arts met vakantie is zit ik nu even met mijn handen in het haar.
Ik wil mijn mannetje zo graag helpen om de pijn voor hem een beetje te verzachten.

Heeft er iemand tips voor mij?????????????

Sorry voor het lange en misschien wat onduidelijke verhaal, ik moest even wat woede en frustratie kwijt

Dank je wel voor de tips, groetjes Patrice
 
Hoi Patrice,

wat zijn de artsen toch weer fantastisch (niet dus) .

Hier wat tips, die wellicht kunnen helpen:
- je schrijft je kindje Nutrilon Hypoallergeen te geven. Je zou over kunnen stappen naar de Omneo: deze is speciaal voor kindjes met een moeizame stoelgang;
- onze zoon heeft een korte tijd last gehad van harde keutels. Ik heb hem toen pruimensap gegeven van Zonnatura. Dit kan door de melk heen, maar ook zo gegeven worden;
- breng een bezoek aan een natuurarts of homeopaat: er zijn ook natuurlijke mogelijkheden naast de lactulose (onzin overigens, dat de arts weigert dit voor te schrijven!);
- breng een bezoek aan een chiropractor, osteopaat of manueel therapeut: zij kunnen op zoek gaan naar onderliggende oorzaken voor de darmproblemen en deze behandelen;
- geef je kindje een warm badje en masseer na het badderen met olie het buikje met de klok mee. Maak daarbij een U: begin rechtsonderin het buikje met masseren en masseer rond tot je linksonder bent. Hiermee volg je de dikke darm;
- geef wat extra water in het flesje (dus i.p.v. bijv. 150 cc doe je nu 160 cc in het flesje);
- geef een beetje lauwwarm water op de nuchtere maag.

Ik hoop, dat je kindje snel opknapt! Het is enorm moeilijk, om je kindje pijn te zien hebben.

Groetjes, Marijon



 
Hai,

Lactulose is ook gewoon bij de etos verkrijgbaar hoor! Mijn neefje heeft het ook nodig gehad als baby, en mn zus haalde gewoon bij de etos. Het staat wel achter de kassa, dus je moet erom vragen.

Mijn dochter heeft ook al vanaf de overstap naar flesvoeding last van haar ontlasting. Bij ons hielp de Omneo voeding van Nutrilon wel aardig, maar geen wondermiddel. Wij deden (en nu nog steeds)  extra water in de fles, 20 cc extra. En tijdens het voeden een kruikje (flesje met warm water) op haar buikje en daarna haar buikje masseren met de klok mee. Ik heb ook weleens roosvicee laxo door haar flesje gedaan, ongeveer 10 cc. Eigenlijk mogen ze dat pas rond de 9 maanden, maar nood breekt wet......

Al die dingen bij elkaar zorgde ervoor dat ze haar ontlasting redelijk kwijt kon. Maar ook ik heb helaas af en toe de thermometer moeten gebruiken. Wel heel voorzichtig, want je kan op die manier veel beschadigen.

En als je zoontje echt veel pijn heeft, een paracetamol. Want door pijn gaan ze hun spiertjes aanspannen, en tja, dan lukt het natuurlijk helemaal niet meer. Het moet natuurlijk geen dagelijks iets worden.

Maar misschien nog wel het belangrijkste, geen nee nemen als antwoord. Jij voelt dat er wat moet gebeuren, en het moederinstict heeft het meestal bij het goed eind. Dus gewoon nogmaals een afspraak maken, deze keer bij je eigen ha. Of eventueel een homeopaat, je hebt geen verwijsbrief nodig.

O ja, ik ben met mn dochtertje bij de osteopaat geweest, en dat hielp ook goed. Toen ik thuiskwam had ze me daar toch een broek vol, en ik had er gewoon niets van gemerkt. Bleek dus dat ze wat spanning had in/bij haar heiligbeen waardoor ze van onderen niet goed kon ontspannen.

Nou, het is een heel verhaal geworden, maar je probeerd ook zoveel als je kleintje pijn heeft. Ik hoop dat 1 of meerdere van mijn suggesties helpt!!!!!
 
Hoi Patrice,

Mijn zoontje Tijs heeft ook erge moeite met poepen.  Hij poept 1 keer per 2-3 dagen en heeft tussendoor veel buikkrampen en  winden. Zijn poep is meestal groen, maar (nog) geen harde keutels (wel dikke poep). Als hij moet poepen perst hij zich ook een ongeluk, krijst het uit en wordt vuurrood.
Bij het consultatieburo gaan ze er vanuit dat het vanzelf beter zal gaan. Hij is nog maar 5 weken en krijgt pas  sinds 2 weken volledig flesvoeding (hypoallergeen). De eerste week met de borstvoeding had hij momenten met 8 poepluiers per dag, de tweede week borstvoeding helemaal geen ontlasting en daarna is het met de flesvoeding begonnen met om de 2-3 dagen poepen. Ik heb extra water en olie in de fles gedaan op advies van  mijn huisarts, maar het hielp niets en op het CB vonden ze dat ik hiermee moest stoppen. Ik moest niet teveel rommelen met de voeding want hij moet de tijd krijgen om te wennen aan de flesvoeding. Omdat mijn zoontje meer problemen heeft dan alleen het poepen (voorkeurshouding,  slecht slapen,  ontevreden  na voeding  en  een lichte vorm van reflux) ben ik doorverwezen naar een kinderfysiotherapeut. Het CB wilde vooralsnog geen hongerige baby voeding voorschrijven. Waar ik nu mee ben begonnen op advies van de fysio is inbakeren. Ik doe het  pas een paar dagen, maar ik  ben voorzichtig positief.  Mijn zoontje slaapt sinds hij is ingebakeerd  meerdere uren achterelkaar door. Als hij wakker wordt, is hij uitgerust, drinkt hij veel rustiger zijn fles, is daarna  meer tevreden en heeft minder last van darmkrampen en reflux.  Kijk eens op www.inbakeren.nl.

Overigens zou ik stoppen met het stimuleren met de thermometer, hiermee kun je hem van binnen ernstig beschadigen. Als je wilt stimuleren, masseer dan zachtjes  met je vinger en een beetje olie aan de buitenkant rond de anus en beweeg de beentjes naar de buik. Dit wil bij mij nog wel eens helpen.
Daarnaast is JBPM een verdikkingsmiddel en kan leiden tot verstopping. Kun je hiermee niet stoppen?

Veel succes en ik hoop dat het snel beter gaat met je ventje.

Groet
Lies
 
Jeetje wat vervelend. Ik weet zo even niet meer tips als wat bovenstaande al is opgemerkt.

Ik zou zien dat je zo snel mogelijk bij je eigen of een andere arts terecht kunt. En dan toch je moedergevoel volgen!! Weet niet hoe oud je kindje is, maar je wilt toch liever vandaag dan morgen een oplossing om hem van de pijn af te helpen.

 
Hoi Lies,

ook jou zou ik willen aanraden om eens een consult aan te vragen bij een chiropractor of osteopaat. Vooral omdat je schrijft, dat je kindje nu al een voorkeurshouding heeft.
Wij zijn met onze zoon van toen 6 weken naar de chiropractor gegaan en kregen een ander kind mee naar huis! Het bleek, dat er op zijn hoofd een botje scheef stond (hij zat klem tijdens de bevalling). Ze heeft dit gecorrigeerd en daarna stopten de huilbuien en het overstrekken.
Een chiropractor heeft vaak maar één of een paar sessies nodig, om je kindje een stap vooruit te helpen.

Groetjes, Marijon
 
Hoi.

Ook mijn zoontje had last en ik heb van het CB advies gekregen om lactulose te gebruiken. Ik kon dat zo zonder recept bij de apotheek krijgen. ze berekenen dan ook gelijk hoeveel hij mag hebben. Bij mijn zoontje stopt jbpm ook. Met krijgt hij dikke ontlasting en zonder spuugt hij veel. Hij vind het ook heel erg vies.

Ik denk dat mijn voorgangster een osteopaat bedoelt. Ik hoor daar hele fantastische verhalen over en slechte. Laat je heel goed informeren vooraf.

Mijn zoontje was ook weken zeer onrustig en kreeg eczeem en blijkt een koemelkallergie te hebben. Nu na 2,5 week op pepti heb ik een ander kind terug. Niet meer gillen en overstrekken 1 uur na de fles en niet meer constant wakker en huilen overdag. hij is vandaag 3 maanden.

Groetjes Minke
 
Met Tijs zijn ontlasting ging het de afgelopen dagen steeds slechter, het krijsen (van de pijn) werd harder en langer, en hij kreeg hele dikke harde  ontlasting. Echt keutels waar ik ook buikpijn van zou krijgen. Het inbakeren hielp ook niet meer, hij bleef krijsen.  Gisteren van de huisarts lactulose voorgeschreven gekregen en het lijkt nu iets beter te gaan, in ieder geval al 4 poepluiers gehad! Volgende week heb ik weer contact met de huisarts. Mocht hij veel blijven  huilen ondanks goede ontlasting dan denkt de huisarts aan reflux. Ik zelf denk  meer aan koemelkallergie. Maar dat zien we dan wel weer, hoop natuurlijk dat het huilen deze week al minder wordt en hij geen van beiden heeft.

Wat ik op zich wel raar vindt, maar o zo fijn, is dat hij s'avonds en s'nachts slaapt als een roosje en nergens last van heeft. Herkennen jullie dat? Hebben jullie een verklaring daarvoor?

Marijon en Minke: de kinderfysio waar ik ben geweest, heeft geen problemen met zijn nekje kunnen vinden. Overigens lijkt hun behandeling erg op dat van een osteopaat. Voorlopig kijk ik  het even aan en probeer veel de andere kant van het hoofd te belasten, al moet ik zeggen dat dat steeds  lastiger  wordt.  Hij wil vaak niet naar de andere kant.



Groet
Lies
 
Terug
Bovenaan