Moeite met slapen overdag

Mijn zoontje is nu 7 weken en ik geef BV. Zijn regeldagen heb ik gehad, maar ik zit met het volgende: de laatste 2 nachten heeft hij doorgeslapen tot 06.00 uur. Dan voed ik hem in bed en valt hij daarna nog in slaap tot ongeveer 09.00 uur. Weer voeden (duurt bij mij plusminus 3 kwartier), nog even spelen en wakker zijn maar dan zie ik dat hij een beetje moe wordt en leg ik hem in zijn bedje. Vanaf dat moment wil hij eigenlijk de hele dag niet meer echt goed slapen.

Steeds als ik hem in zijn bedje leg, begint hij te huilen en kan ik hem niet rustig krijgen IN zijn bedje. Als ik hem pak, wordt hij weer stil maar als ie dan weer half slapend in mijn armen wordt teruggelegd, is hij gelijk weer klaarwakker en .. huilen.

's Middags ga ik een uurtje tot 2 uurtjes wandelen in de kinderwagen: is ie ook weer stil. En tegen 17.00 uur wil hij wel slapen, maar alleen op de bank bij mij. 's Avonds na de laatste voeding gaat hij ook wel weer lief slapen in zijn eigen bedje.

Toen hij 's nachts nog 1x kwam was zijn 'ritme' ok tot ongeveer 11.00 uur, maar ook daarna moeite met slapen overdag.

Al met al heb ik het gevoel de hele dag bezig te zijn om hem te troosten, in bed te leggen, eruit te halen, rondjes lopen enz. enz. Terwijl ik ook het idee krijg dat dat juist voor hem heel onrustig is. Ik kom zelf nergens meer aan toe en ben 's avonds aan het eind van mijn latijn...

Wie kent dit en heeft tips?

 
Hoi Anoniem,
Je verhaal is voor mij zeer herkenbaar. Ik heb een zoontje van 8 weken en bij hem ging het slapen overdag ook steeds slechter. Hij wilde eigenlijk altijd bij ons zijn. Eerst sliep hij nog wel eens kort in zijn reiswieg die we beneden hadden staan, maar later lukte dit niet meer (blijven huilen als hij daar in lag). Hij ging steeds meer huilen en we kregen hem alleen nog in slaap in de draagdoek of na veel huilen, geloop, gewieg e.d. tegen je aan. Wij hadden geen moment meer voor onszelf en ons zoontje huilde dus steeds meer. Ik heb een boel gelezen en geinformeerd hoe dit op te lossen. Uiteindelijk zijn me een paar dingen opgevallen:
* een vast ritme is nodig. Wij doen het nu zo: wakker worden-voeden-spelen tot hij zo'n 2 keer gegaapt heeft-verschonen en naar bed. Je kind leert dan wat hij kan verwachten en dit biedt houvast/veiligheid
* een vaste slaapplek en stug volhouden. Hoewel ik het niet zo gezellig vind, slaapt ons zoontje nu overdag ook boven in zijn bedje. Hier zijn minder prikkels.
Verder zijn wij op advies van het consultatiebureau begonnen met inbakeren. Na flink observeren kwamen we erachter dat ons zoontje steeds wakker werd van zijn eigen (schrik)bewegingen in zijn slaap. Daarnaast had hij dus een inslaapprobleem. Door hem nu in doeken te wikkelen voor ieder slaapje, slaapt hij steeds beter in en langer door. We zijn nu een week ermee bezig en overdag doet hij nu 3 slaapjes van een uur tot anderhalf uur, waarbij hij niet of hooguit 10 minuten huilt voor het inslapen. 'S avonds heeft ie nog steeds meer moeite met inslapen en huilt hij meestal wel een half uur. We reageren daar pas op als hij nog langer blijft doorhuilen. Ik vind dit wel moeilijk, maar het sterkt me dat het hem wel helpt en ik zeker weet dat hij geen honger of vuile luier heeft en ik ook zeker weet dat hij moe is. Hij bepaalt nu dus zijn eigen ritme, wij bepalen alleen de volgorde die steeds terug komt. Achteraf gezien moet ons zoontje oververmoeid zijn geweest. Al met al ben ik erg tevreden over deze aanpak. Het geeft ons allemaal rust. Ons zoontje huilt ook niet meer, behalve als hij krampjes heeft of dus voor het inslapen. En verder is hij veel actiever en lacht echt veel meer! Het is een vrolijke baby geworden. Ik ben ervan overtuigd geraakt dat je echt zelf je baby moet sturen, want door mijn zoontje te volgen werd het steeds rommeliger en hielpen we hem niet. Een pasgeboren baby heeft nu eenmaal veel slaap nodig en de meeste baby's huilen even voor het slapen gaan, om zich zo af te sluiten voor de buitenwereld.

Ik hoop dat je wat aan mijn informatie hebt. Heel veel succes!

groetjes Julie
 
Hoi,

Ik herken ook veel in je verhaal. Mijn zoontje is nu 26 weken oud en heeft nu een duidelijk ritme (Hij is nu anderhalf a twee uur wakker en slaapt dan weer anderhalf uur). Dit ritme heeft hij pas met een week of 15 ontwikkelt. Inbakeren heeft bij mijn zoontje niet geholpen, maar ik heb er veel positieve verhalen over gehoord. Mijn zoontje is ook erg vaak in mijn armen in slaap gevallen. Wat wel eens hielp bij het in bed liggen was het bedje van te voren warm maken met een gelkruik, zodat hij niet op een koude plek neergelegd werd. Als hij dan toch een beetje wakker dreigde te worden, suste ik hem weer in slaap, waarbij ik tegelijkertijd zijn kontje heel zachtjes heen en weer bewoog.

Mijn advies is: Geniet lekker van je zoontje en zie het positieve ervan in. Je mannetje vindt jou zo speciaal dat hij het liefst in de veilige armen van zijn moeder ligt, heerlijk toch? Het ritme komt echt vanzelf als je maar een regelmaat aanbrengt in de dag (eten, spelen, slapen etc.).

Succes!
 
Thanx! Inmiddels las ik ook op een andere site over het boek Oei, ik groei, waaruit blijkt dat met een week of 8 een mentaal sprongetje wordt gemaakt. Kindje is huilerig, trapt met armen/benen, wil niet in eigen bedje slapen maar alleen rondgedragen worden... allemaal symptomen die ik er wel in herken. Als dit zo zou zijn, zou het overgaan... Regelmaat vind ik nog zo moeilijk als hij dus echt overstuur is en niet in slaap te krijgen in zijn bedje...Dan zou ik hem dus ca. 2 uur in zijn bedje moeten laten liggen huilen/overstuur zijn, steeds er naar toe enz. voordat zijn voeding begint...

Nou ja... in ieder geval bedankt voor de hulp; ik weet dat ik niet de enige ben.. en dat het uiteindelijk ook wel weer goed komt.. :)
 
Hallo,

ook mijn zoontje is nu 8 weken oud.
ook wil hij de hele dag bij mij slapen. en slaapt dan ook makkelijk 2 uur achter elkaar door. s'nachts slaapt hij wel in zijn eigen bed. tussen de middag wil hij ook weleens in zijn bed, maar ook niet altijd. nu heb ik ongever eenn week geprobeerd hem wakker in bed te leggen en te laten slapen. de ene keer huilde hij 10 minuten andere keer helemaal niet en een andere keer huilde hij onafgebroken een half uur. en echt krijsen. Dan haalde ik hem eruit. Nu weet ik dat hij geen last meer heeft van krampjes enz. dus daar ligt het naar mijn idee niet aan. ik wikkel hem ook in een doek(ga vandaag achter het echte inbakeren aan, hij bweegt ook veel met zijn armen). Op een gegeven moment had ik het idee dat hij alleen maar huilde. dat hou je toch niet vol?? ik niet. en als hij bij mij slaapt, slaapt ie goed en huilt hij haast helemaal niet op een dag. 's avonds heeft hij ook meer moeite met inslapen. ik ben het ermee eens dat het goed is om een vast schema te hebben. dat probeer ik ook, maar wij zagen dus geen verbetering, alleeen maar verslechtering! ook was het zo dat als hij in slaap viel door te huilen, slie[ hij ook erg onrustig, steeds na een paar minuten huilen, dan na een half uur weer huilen. Ik vind het erg moeilijk hem laten huilen. ik laat hem nu gewoon bij mij slapen overdag, zo krijgt hij na elke voeding + spelen toch 1,5 tot 2 uur slaap.
 
Ik hoop/denk dat het , als hij iets ouder is wel beter gaat slapen in zijn bed of dan gewoon, niet zoveel slaap meer nodig heeft. toch blijf ikk het na de voeding van 6.00 proberen om hem in bed te krijgen. hij is dan wel vaak tot 7.00 7.15 wakker en lig dan te spelen en te lachen. en tussen de middag probeer ik het proberen. laat hem dan een kwartier/half uur huilen. slaapt hij dan nog niet dan wordt het hem ook niet. en haal ik hem eruit en leg hem bij mij neer. Dan slaapt hij daar nog een tijd.

Nou dit was het. ik wens ook iedereen succes. Wat ik wel vind inderdaad, geniet van je kindje, en het is toch inderdaad speciaal dat hij/zij wel bij jou wil slapen.

groetjes patricia
 
Hoi Anoniem,

Mijn zoontje is bijna 8 weken. Ook hij wilde niet in zijn bedje slapen. Als hij bij ons ligt is het goed, maar zodra ik hem in bed/box of kinderwagen leg wordt hij weer wakker en zet het op een huilen.
Wij zijn er nu achter dat hij niet wil slapen als het donker is. We houden de grodijnen van zijn kamertje open en hebben een nachtlampje met een sensor. Zodra het schemerig wordt gaat die branden. We kunnen hem nu klaar wakker in bed leggen zonder dat hij gaat huilen. Hij teut een tijdje maar valt dan in slaap.
Misschien helpt het jou ook. Succes.
P.s. de lampjes zijn verkrijgbaar bij de bouwmakrt.

Groetjes.
 
hoi
Het is niet alitijd zo makelijk met die kleintjes.
wat ik bij mijne 2 ondekt heb, ze heben rust en regelmaat nodig. wat voor mij betekend op vaste tijden slapen en eten.
jakob nu 11 maanden krijgt altijd nog bortsvoeding, hij komt elke nacht nog 1 keer.
hij wilde ook altijd graag bij op de arm inslapen, legde ik hem dan in zijn bedje werd hij na een uurtje weer wakker. ik ben toen begonnen hem wakker in zijn bedje te leggen altijd om de zelfde tijd. natuurlijk niet laten huilen maar op b.v elke 4 minuten naar hem toe gaan hem geruststellen maar niet uit z`n bedje halen in het begin niet echt de hit. naar ongeveer 1 week ging het prima.hij was veel rustiger en tevreden en ik ook .
in het boek; "ieder kind kan slapen leren" staan een paar goede tips.
 
Terug
Bovenaan