Moeite met vaste voeding

Hallo allemaal,
Ik heb een vraag over onze zoon van 8 maanden. Hij eet sinds hij ongeveer 4,5 maand oud is wat oefenhapjes en we hebben geprobeerd om de vaste voeding steeds wat uit te breiden. Alle adviezen daarover netjes opgevolgd maar hij heeft er grote moeite mee. Zodra de structuur anders is dan helemaal vloeibaar spuugt hij. We snappen dat kindjes in het begin kokhalzen van andere structuren, maar bij hem wordt het kokhalzen eigenlijk altijd gevolgd door spugen. Zo erg dat het lijkt alsof er een 'sloot open gaat' en een fles van 3 uur daarvoor er in volle kracht uitkomt. Het is ontzettend sneu om hem zo te zien, we gunnen hem dat hij meer afwisseling in zijn eten krijgt maar hij verdraagt dus eigenlijk alleen melk of potjes fruit/groente zonder stukjes. Elk hapje brood, zelfs in melk gedoopt, maïs pufje of wat dan ook zorgt voor spugen.
We hebben overleg gehad met het consultatiebureau en zij hebben nog wat tips gegeven en anders worden we door verwezen naar pre logopedie. Is er iemand die nog meer tips heeft, is er iemand die dit herkent?
Alvast bedankt namens een bezorgde mamma!
 
mijn tweeling van bijna een jaar waarvan er 1 bijna een hele boterham met jam of chocopasta op krijgt heeft de andere moeite met 2 hapjes en doet alsof hij moet overgeven. wat we nu doen is eigelijk fruit om 3 uur geven en in de ochtend een mais puf met een beker limonade of sinaasappelsap en dan went hij wel aan andere smeken en de tip die ik van de week ook kreeg was

Zou me gaan verdiepen in Rapley methode/baby led weaning of in het Nederlands de ‘kleintjes methode’.

Leren eten begint met nieuwsgierigheid. Stukjes gekookte broccoli, wortel en partjes komkommer of banaan zijn waarschijnlijk interessanter dan een saai stuk brood.
Ook kun je brood insmeren met pindakaas of een beetje boter, dat is misschien ook wat aantrekkelijker.

Zet ze aan tafel en laat ze lekker graaien. Ook al wordt het een zooitje en belandt er weinig in hun mond. Spelenderwijs gaat leren eten een stuk makkelijker.

Dat baby’s geprakte en gepureerde hapjes moeten eten is een misverstand. Dat werkt juist niet goed. Kleuren, geuren en structuur stimuleren het eten.


misschien heb je der wat aan.
is wel heel sneu voor de kleintjes als ze zo heftig erop gaan reageren
 
Terug
Bovenaan