Moeite met verdeling thuis tijdens zwangerschap

Hey dames,

Mijn partner en ik werken allebei 40 uur. Na de bevalling gaan we allebei naar 32, maar financieel vinden we het fijn om nu nog allebei het maximale mee naar huis te nemen. Ik ben nu 10 + 3 weken zwanger en ben eigenlijk al sinds de 4e zwangerschapsweek erg misselijk. Nou ja, tel daar de welbekende vermoeidheid bij op en ook die van drukke werkweken. De laatste weken is er dus veel op mijn partner neergekomen. Ik moet er ook bij zeggen dat hij echt heel goed voor me zorgt en iedere dag probeert te koken voor me of zorgt dat er in huis is wat ik kan verdragen. Maar voor mijn zwangerschap was ik zeg maar de regelaar in huis als het op het huishouden aankwam: ik zette in de agenda wanneer we zouden poetsen samen, wanneer we boodschappen gingen doen en ik maakte de lijstjes voor de boodschappen en de eetplanning voor de week. Hij geeft ook toe daar gewoon geen oog voor te hebben. De was is zijn ding en hij loopt het meest met de hond. Daar denkt hij dan ook aan. Maar nu komt het dus al een week of 7 grotendeels op hem neer en ik merk dat het me enorm begint te irriteren dat het allemaal niet meer op rolletjes loopt ? De laatste 3 weken is er niet meer grondig gepoetst, alleen even snel een stofdoek over dingen heen. Zelf val ik meteen na mijn werkdag in slaap en ik merk dat mijn partner de laatste 3 weken ook steeds vermoeider is, omdat er zoveel op hem aankomt nu. Hij laat dus ook wat meer liggen nu. Ik irriteer me er enorm aan dat het nu zo’n rotzooi in huis is, maar ik durf het ook niet aan te snijden thuis omdat ik hem écht niet het gevoel wil geven dat ik ondankbaar ben voor alles wat hij wel doet voor me. Daar neigt het dan zo snel naar vind ik… Hoe zouden jullie dit doen? En wat kan eventueel helpen om de taken wat beter te verdelen maar wel naar mijn kunnen op dit moment? Hopelijk gaat het over een paar weken ook beter met alle kwaaltjes…

Oeh lastig en herkenbaar! Misschien kan je een paar x een dagje vrij nemen? Meer rust in je hoofd en kan je misschien wat dingen doen?

Verder hoop ik voor je dat het met week 12/13 beter gaat (was hier wel zo).

Zet 'm op!

Loslaten! Jouw manier is niet de enige manier. Als hij niets zou doen zou je reden tot een gesprek hebben, maar voor nu accepteren dat het zo is. En in het weekend zelf wat doen als je niet hoeft te werken. Of huur een schoonmaakster in.

Ik was zelf zo misselijk dat het me niet eens meer interesseerde haha

Bij veel vrouwen verdwijnt de misselijkheid zo rond 12 weken. Kun je nog even je “ogen sluiten?” En het nog even laten voor wat het is? Dan zou ik dat doen. Hopelijk ben je over een paar weekjes zelf weer de oude. Dan kun je hopelijk over een paar weken zelf weer de touwtjes in handen nemen. Dan zou ik het voor nu even laten gaan.En mocht de misselijkheid aanhouden, eventueel een schoonmaakster?

Hier eenzelfde situatie. Maar mijn man doet al zoveel als hij kan. Dus ik ben hem vooral alleen maar ontzettend dankbaar. Ook hij verdiend rust dus tot ik me weer wat beter voel accepteren we maar dat het huishouden niet optimaal is. Scheelt hier dat het ons tweede kindje is en we dus weten dat na een aantal weken ik me ook weer beter voel en de verdeling weer eerlijker wordt. Tot die tijd lekker loslaten. Het is echt geen ramp als het een paar weken wat minder is in huis :)

Oh dat zou ik maar gauw loslaten want dat wordt alleen maar erger ? straks in je derde trimester kun je nog minder en met een baby erbij is plannen helemaal over. Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook een regelneef en heb nog steeds voor alles een plan en een lijstje. Maar het loopt nu met een dreumes en in mijn derde trimester van de tweede vrijwel nooit zoals plan. En ja er is meer zooi in huis, en soms moet je even door de vingers zien dat er iets niet echt schoon is. Hele weken gaan voorbij dat alleen het belangrijkste gedaan kan worden. En dan komt hij weer uit de supermarkt met alle dingen waar ik net niet om vroeg. Of sta ik 5 wassen in een keer op te vouwen met een jengelige dreumes aan mn been, want ik had er eerder geen tijd voor. Je wil niet weten hoe ons huis er nu uit ziet. Ik kan niks inspannends meer en man werkt 4 dagen, is aan het klussen en doet alle zware huishoudelijke dingen. Overal ligt gereedschap, onafgemaakt werk, geopende doosjes met spullen, babyzooi vast van de vliering, en tussendoor proberen we het zo goed mogelijk bij te houden. Ik hoop zo erg dat over een maandje alles af is en op zn plek staat. Ik bedoel, het is veilig in de ruimtes waar dreumes leeft, maar ik ervaar er onrust van. Wil het weer op orde hebben. Maar dat komt dus wel. Volgens een andere planning dan de mijne. ?

Dit is heel herkenbaar... Ons dochtertje is inmiddels 2 ( en zwanger van de 2e) en het lukt me nog steeds niet om het huis op orde te houden. Er is altijd wel iets waardoor het allemaal anders loopt. En er komt ook steeds meer zooi bij (lees: speelgoed). Het valt niet mee, maar ik laat het los en bedenk steeds dat er wel belangrijkere dingen zijn dan het huishouden en alleen maar opruimen. Of inderdaad iemand nemen die komt poetsen voor je. Dat scheelt enorm!

Hier werkte ik tijdens de zwangerschap al 32 uur en mijn vriend ook. Dit had mede met onze lange weg om zwanger te worden te maken en in dat traject wilden we ook tijd voor elkaar. Tijdens de zwangerschap was dit fijn. We hebben daarnaast ook een poets die de grote dingen deed. Kost ons 32,50 per week, maar is het dubbel en dwars waard. Geeft veel rust! Inderdaad wat minder inkomst, maar voor ons was vrije tijd en kwaliteit ook heel veel waard. Nu onze kleine er is werk ik 24 uur en m'n vriend 32. We hebben de poets nog en ik kan me geen voorstelling maken hoe ik het zou moeten doen als ik meer zou werken en geen poets had. Natuurlijk moet het financieel kunnen, al hebben wij ook wel wat keuzes gemaakt.

Luister naar je lijf kan ik alleen maar zeggen! En hebben jullie misschien een regeling om bv extra vrije dagen te kopen? Dan hoef je niet je dienstverband aan te passen. Waardoor je tijdens je verlof wel doorbetaald krijgt voor 40 uur.

Terug
Bovenaan