moeite met wat anderen van mijn opvoeding vinden

Hallo moeders van nederland,


Ik zit er echt even helemaal doorheen. Wij hebben een dochter van bijna 3 (13 aug) na het verliezen van een zoontje van 23 wk zwangerschap. Op het moment ben ik 26 wk zwanger van een zoon. Toen mijn dochter nog geen 4 mnd was verloor ik onverwachts mijn moeder aan een hartinfarct, ze mankeerde verder niks. Ze paste op mijn dochter en opeens was ze er niet meer.................Ik mis haar steeds meer en dan vooral in de opvoeding van mijn dochter. Ik ben zelf ook niet 1 van de makkelijkste geweest dus mijn moeder had me goed kunnen helpen. Ben van nature nogal concequent en weet ook wel dat dat een goeie eigenschap is in het opvoeden. Merk aan me dochter ook wel dat ze het fijn vind te weten waar ze aan toe is, maar af en toe heb ik vreselijk moeite met andere mensen. We staan tegenwoordig op een veld op een camping en hebben daar veel te maken met andere kinderen   en hun ouders met hun opvoeding. En wat ik al zei, ben ik erg concequent. Als mijn dochter net drineken op heeft en komkommer en krentjes, vind ik het niet nodig als iemand snoep of chips aan het uitdelen is op het veld dat mijn dochter dat dat dan ook nog is eet, dus zeg ik dat. Moet je die blikken zien, zo van ook zielig voor haar dat ze dat niet mag en zich niet afvragend waarom ik dat niet wil. Me dochter heeft er tot nu toe niet veel last van als ik zeg dat ze het niet mag dus wat dat betreft, maar ik voel me wel een ontzettend ontaarde moeder dat ze niet alles van me mag. Maar als ik het toe zou staan ben ik ook niet gelukkig met hoe ik het dan doe. Kunnen jullie me een beetje begrijpen? Zijn er moeders die tips hebben hoe ik van dat rotgevoel af kan komen en meer zelfvertrouwen kan krijgen in mijn opvoeding, want ik zou het toch ook weer niet anders willen doen.


Groetjes Syl, moeder van Liselotte en * Nicky en ??????
 
Hoi. Wat erg voor je dat je moeder zo plotseling is overleden, heel veel sterkte daarmee! Ik begrijp je gevoelens, maar zo te lezen doe je het hartstikke goed en heb je niks om je zo druk over te maken. Je wilt het beste voor je dochter en ze krijgt toch alles wat haar hartje begeert? Dan is het toch hartstikke goed! Ik begrijp dat de blikken van andere moeders niet leuk zijn, maar trek je er niet teveel van aan. Het is jouw kind en jij voedt het op zoals jij denkt dat het het beste is en jij voelt je eigen kinderen het beste aan! Ik zou zeggen, ga zo door, bekijk het van de positieve kant, ook al is dat soms erg moeilijk, maar als je de mooie lach van je dochter ziet, dan weet je weer waarvoor je het allemaal doet! Sterkte
 
Ik vind het juist heel goed dat je je eigen normen en waarden zo vast kunt houden! Je kind heeft daar later alleen maar baat bij. Dan kijkt zij later weer tegen jou op over de goede opvoeding die haar hebt gegeven; net zoals jij bij je eigen moeder deed!!!!
Ik wou dat ik wat vaker "nee" zou kunnen zeggen als we ergens zijn en mijn zoon krijgt om 10.00 ';s morgens chips ofzo aangeboden. Ik voel me dan ook de nare moeder als ik dan nee zeg. Daarom zeg ik dan vaak "ja".....beetje zwak van mezelf, ik weet het!!! us lekker zo stevig in je schoenen blijven staan!!!!!!!
Succes, Patricia
 
hallo syl,

verschrikkelijk dat je moeder zo plots overleden is, lijkt mij niet gemakkelijk.
ik vind het juist erg knap dat je zo voet bij stuk weet te houden, goed hoor !!.
zo weten ze ook meteen wat ze aan je hebben.

liefs kim
 
ooh ja wat ik ook nog wilde zeggen, het zullen ook wel de hormonen zijn dat je nu zo twijfelt aan je zelf.
ik had dit ook erg naar mijn oudste toe, toen ik bijna op het laatst liep, en het is niet niks na wat jullie allemaal mee hebben gemaakt.

nog een keer heel veel liefs kim
 
Dag Syl,

Ik vind het heel spijtig voor jou dat jouw moeder er niet meer is. Misschien kan ik je een tip van mijn moeder meegeven. Die zegt altijd:

" in een ander zijn ogen doe je het nooit goed".

Ik denk hier vaak aan als ik mijn zoontje ook kort houd, maar hij is net als ik vroeger een drammer en als je dan niet duidelijk de grenzen aangeeft..... Wel ben ik van mening dat als je kind er heel moeilijk over doet, je kunt kiezen wat jij echt belangrijk vindt en waar je de riemen een beetje kunt laten vieren.
Ik zelf doe dat met mijn zoontje ook, dat werkt het beste. Dan vinden mensen mij wel eens te toegevelijk als hij tegensputtert bij mijn eerste reactie. Maar ik vind dat je ook best open mag staan voor goede argumenten en dus leert je kind ook flexibel te zijn en dat je van mening mag veranderen. Ik heb ook gewoonweg geen zin om de hele dag strijd te voeren en politieagent te zijn. Zo werkt het het beste voor mijn kind, maar dat wil niet zeggen dat het voor ieder kind zo werkt.
Dus doe ik het maar zoals ik denk dat het goed is, want in een ander zijn ogen doe je het toch nooit goed.

Succes!
 
Hoi syl,

Ik herken jou verhaal wel een beetje mijn moeder is ook overleden maar dan aan een hartstilstand zij heeft mijn kids niet meer mee kunnen maken. En toen mijn zoon 5 maanden was overleed ook nog eens mijn vader aan kanker.Ik mis ze allebei ontzettend kan nooit eens op ze terugvallen of vragen van he ma hoe had jij dat gedaan?

Ik vind het wel goed dat je voet bij stuk houd ik zeg het eerlijk ik kan het af en toe wel eens niet. Moet ik ook eens gaan proberen wat consequenter te zijn, vind het echt knap van je hoor en laat die andere moeders lekker kijken jij weet waarom je nee zegt en hun niet.

groetjes chantal
 
Hallo Syl,

Ik vind het alleen maar goed dat je zo consequent blijft. Mensen vinden je gauw te streng en denken meteen dat het kind helemaal niets van je mag, maar daar heb ik maling aan. Ik voed mijn zoontje ook zo op en heb zelfs tegen de oppas oma's gezegd dat ze zich aan mijn regels moeten houden, anders is hij thuis niet te handhaven. Ze luisteren vaak naar diegene waar ze het meest van mogen.
Je schuldig voelen? Nee, helemaal niet doen. Die andere moeders zouden zich schuldig moeten gaan voelen, ze zien vanzelf wat dat met hun kind gaat doen. Ze overal hun zin in geven gaat er alleen voor zorgen dat ze zometeen etters van kinderen gaan krijgen die maling hebben aan hun ouders. Dan krijg je vanzelf blikken van "had ik maar net zoals haar gedaan".

Groetjes van mama van Connor
 
Terug
Bovenaan