moet ff mijn ei kwijt

A

Anoniem

Guest
Hoi meiden,

Ik moet ff mijn ei kwijt bij jullie hoor, mag wel he?
Wij zijn nu ruim 20 mnd bezig voor ons eerste kindje en mensen die niet weten dat wij bezig zijn, vinden het blijkbaar nodig om hier naar te vragen of er een opmerking over te maken.
Toen wij een jaar zonder resultaat geklust hadden, zijn wij de MM in gegaan. Alle onderzoeken gehad en 1 IUI. Sommige mensen zijn hiervan op de hoogte, maar een heleboel ook niet.  
Wij zijn na 6 jaar samen,  getrouwd (14 mei 2 jaar geleden)  en mensen verwachten dan van je dat er 9 mnd later een kind in de wieg ligt.
Ik krijg van de 7 dgn ongeveer 5 dgn, minstens 1 x p.d. een opmerking (jaja, de meeste mensen vragen niet, maar maken een lompe opmerking) naar mijn hoofd, waarom wij nog geen kinderen hebben "genomen".  
Ik zit in de zorg, en veel clienten, willen zo graag alles van je weten. En als ze weten dat je getrouwd ben enzo, dan hoor je blijkbaar kinderen te hebben. Ik heb ondertussen een hele reeks lompe opmerkingen, echt te veel om op te noemen. Mijn collega's weten ervan, de clienten niet, gaat ze niets aan. Maar zelfs op de dag van mijn miskraam, nu  bijna 2  wkn geleden  (van eerste IUI), toen ik ging vloeien op mijn werk, kreeg ik een lompe opmerking naar mijn hoofd van een client. Nou, dan bijt je je tong kapot hoor, ik had haar bijna door het raam gegooid.
Soms wordt ik zo depresief van al die vragen en opmerkingen.

Sorry, voor mijn geklaag, maar ik ben dit zo spuugzat.
Mensen denken niet na voordat ze wat zeggen en dat het niet altijd vanzelfsprekend is om zwanger te worden. Het doet iedere keer zo'n pijn om dit aan te moeten horen en verantwoording af te moeten leggen. Vaak ga ik er niet op in en draai ik mijn hoofd weg, en breng een ander onderwerp aan, soms maak ik er maar een grapje van (wat moet ik anders). Van de mensen die het wel weten krijgen we gelukkig wel een hoop steun.

Hoe gaan jullie hier nu mee om. Hebben jullie een tip voor mij om deze mensen de mond te snoeren zonder uit de doeken te doen hoe en wat?

Zo, ik ben mijn ei kwijt. Ik hoop jullie ervaringen hierover  te mogen lezen.

Kruimel

Hoi Kruimel, dit is en zal ook altijd een moeilijk onderwerp blijven.  De ene keer kan je het ook makkelijker hebben dan de andere keer. Ach ja wij zijn ook maar mensen met gevoel.......
Wat bij ons heeft geholpen is om de mensen die ons het naasten staan er in te betrekken van de ontwikkelingen. Wij gaan volgende maand met onze eerste KID behandeling beginnen. Zijn 3 jaar bezig en sinds vorig jaar juni kwam er uit dat het absoluut niet mogelijk is om samen een kind te krijgen.
Zo zijn het aantal vragen en/ of lompe opmerkingen een heel stuk minder geworden.
Mensen weten vaak ook niet wat het betekend als je in de MM zit. Ze weten zich hier geen houding in te geven en zeggen daarom maar wat.
Ik weet alleen wel dat steun uit onverwachten hoeken komt en van de mensen waar je het van "verwacht"die maken stomme opmerkingen. Met als gevolg dat je niet meer met je gevoelens naar hen toe gaat.
Ik wens je heel veel sterkte verder, hopelijk kun je hier iets mee!
Gr Froukje

Hoi Froukje,

Wat lief dat je zo snel reageer, dank je wel.
Wij hebben onze naaste fam, goede vrienden en collega's (vanwega zh bezoeken) op de hoogte gesteld toen wij de MM ingingen. Daar krijgen wij een hele hoop steun van, gelukkig. De rest, zoals clienten van mij, verdere fam leden enz vind ik niet dat zij het moeten weten, ook al vind ik het vaak heel moeilijk om mijn mond te houden tegen hun.  Bij  veel mensen vind ik dat  het ze  niets aangaat, hoe en waneer er kinderen komen bij ons.  Ik vind dit een heel moeilijk punt, waar doe je goed aan, vertellen of niet...........

Kruimel

Ja, ik begrijp dat je je clienten dat niet verteld, zo ik ook niet in eerste instantie willen.
Maar misschien kun je toch tegen de clienten die zo'n opmerking plaatsen alleen maar een opmerking terug plaatsen:' misschien is kinderen krijgen wel niet zo vanzelfsprekend, en moet u oppassen met dit soorte opmerkingen, want het kwetst me'.
En verder hoeven ze het niet te weten. Je kunt het proberen heel rustig te zeggen, ik vind dat mensen hun plaats moeten weten met dit soort opmerkingen, of het nou een goede bekenden, kennis of naaste familie is: dit soort opmerkingen hoor je niet te maken!
Ik ben daar dus ook heel strikt in (heb ook ervaring hier mee) en zeg dit dus gewoon tegen deze mensen.
Maar ja, je geeft wel een stukje van jezelf bloot en dat is moeilijk.
Maar het lucht bij mij wel op.
Succes met alles!

Hoi Kruimel,

Zeker mag jij je ei hier kwijt. Daar zijn we hier voor. Ik vind het ook vaak moeilijk worden, maar ik moet zeggen dat ik er wel veel over praat. Iedereen die het wil horen mag dat.

Ik snap je wel wat je zegt met je clienten. Maar wat sjana zei vond ik ook een hele goede oplossing. Een kleine opmerking plaatsen. Dat geeft ze weer wat om over na te denken.

Veel liefs en sterkte

Nicole

Ik herken je verhaal erg goed. Ik heb zelf besloten om open en eerlijk over onze situatie te zijn. Mensen mogen best weten dat kinderen krijgen geen vanzelfsprekendheid is. Heel veel mensen schrikken en bieden hun excuus aan, daar hadden ze niet over nagedacht. We krijgen veel steun van iedereen om ons heen en doordat we er open over zijn weten de mensen hoe het er ongeveer bij staat. Als we geen zin hebben om erover te praten zeggen we dit of draaien er een beetje om heen. Iedereen begrijpt ons en dat is erg prettig. Ik ging me er beter door voelen maar dat is natuurlijk persoonlijk. Wat is er erg aan om te vertellen dat het allemaal even niet lukt? Hoop dat je er wat aan hebt.

Veel liefs
Sjan

Hoi Kruimel,

Moeilijke situatie waar we allemaal weleens in zitten, denk ik.
Ik heb een  standaard zin die ik gebruik als ik in die situatie zit:
- Ik ben nog geen veertig, voorlopig hebben we het nog leuk samen
- Laat ik dit eerst maar  met mijn man bespreken, je bent de eerste die het hoort als het zover is.

Eigenlijk gebruik ik altijd de eerste zin, een ex-collega gebruikt  vaak de tweede. Misschien heb je er iets aan. Wie heeft nog een goeie????
Alle tips zijn welkom

Lfs, Kippie.

Hoi Kruimel,

Ik moet je zeggen dat ik het helemaal met Sjana eens ben, je word gekwetst en zo zet je ook meteen die mensen even op hun plaats als je een goede rake opmerking terug geeft.....

Go Girl en heel veel succes, Angel

Terug
Bovenaan