Moet je, bij een medische indicatie na de bevalling in het ziekenhuis blijven?

Hee Marloes,

Volgens mij moet je met een schildklierprobleem wel in het ziekenhuis blijven. Ik weet niet hoe lang, maar mijn gyn heeft me verteld dat je kindje afhankelijk is geweest van jouw schildklier en dat ze eerst moeten testen of de schildklier van het kindje vanzelf goed gaat werken en of de waardes daarvan goed zijn.. Dit kan even duren..

Hoop dat je snel naar huis mag en alles na de geboorte ook goed gaat..
Ben wel heel benieuwd naar je verhaal omdat ik (mocht ik weer zwanger worden) met hetzelfde probleem zal zitten..

Heeft het bij jou eigenlijk lang geduurd voordat je zwanger werd? En heb je veel last van je schildklier "probleem" gehad tijdens de zwangerschap?

Succes met de laatste loodjes!
Groeten Anne!

Hoi Anne,

bedankt voor je reactie. Het heeft bij mij ongeveer zeven maanden geduurt eer we een positieve zwangerschapstest hadden. Achteraf is dat niet zo lang, maar op dat moment leek het wel een eeuwigheid. Ik ben onder controle bij de gynaecoloog. Vooral in het begin moest ik vaak langskomen en kreeg ik steeds een echo, omdat het hartje met de doptone nog moeilijk te horen is en als je zo'n apparaat hebt staan gebruik je hem toch. Verder is er vaak bloed geprikt. Voordat ik zwanger raakte had ik 1 tablet van 0,1 mg Thyrax per dag en nu zit ik op 2,5 tabletten per dag. Uit mijn bloed kwam steeds dat ik meer nodig had, maar zelf heb ik er weinig van gemerkt. Hooguit dat ik veel moe ben gebleven. Morgen moet ik naar de gynaecoloog en dan zal ik al mijn vragen stellen. Ik plaats de antwoorden bij deze topic.

Groetjes van Marloes

Ik ben bij beide zwangerschappen onder controle geweest van de gyn en had dus ook een medische indicatie om te bevallen in het ziekenhuis.
Ik heb RA en daarvoor gebruik ik medicijnen. En in mijn situatie werd de RA erger in de zwangerschap, terwijl het meestal juist beter gaat. Daarnaast heb ik ook een traag werkende schildklier en slik ik daarvoor ook Thyrax.

Bij is er echter nooit over gesproken dat ik vanwege de Thyrax in het ziekenhuis zou moeten blijven en ook mijn beide kinderen zijn niet onderzocht op hun schildklierwaarden. Misschien heeft dat ook met de dosering te maken? Want gedurende de zwangerschap ben ik wel regelmatig met bloedonderzoek gecontroleerd op mijn schildklierwaarden.
In mijn eerste zwangerschap slikte ik 0,1 mg en later in de zwangerschap ging ik naar 0,125 mg. Deze  dosering ben ik toen blijven houden.  Bij de 2e zwangerschap  begon ik op 0,125 mg en dat is de hele zwangerschap niet verhoogd.

Als je verder een probleemloze bevalling meemaakt en je bevalt op een gunstig tijdstip, dan ga je dezelfde dag weer naar huis. Allebei mijn kinderen zijn tussen de middag geboren (Laura om 13.20 en Ruben om 13.15) en wij waren beiden keren rond 18 uur weer thuis.
Ik kreeg beide keren ook nog 2 a 3 uur kraamhulp toen we net thuis waren. Dat scheelt ook wel, want ik mocht ook een nachtje in het ziekenhuis blijven als ik dat wilde.

Groeten, mam van Laura (bijna 3) en Ruben (4 weken, 5 dagen)

Hallo allemaal,

vandaag ben ik weer bij de gynaecoloog geweest. Ik heb gevraagd of ik langer moet blijven na de bevalling, maar dat hoeft niet. Wel wordt er direct na de bevalling wat bloed uit de navelstreng gehaald en onderzocht op schildklierafwijkingen, maar hij verwacht dat er niets uit komt. Ik hoef pas over twee weken weer terug te komen.

Groetjes van Marloes

Terug
Bovenaan