@ Monica en andere taartenbaksters

Hoi Irene,

Wat leuk zeg, iedereen is nu van de taarten, het enige nadeel is dat we dan iedere forumdag moeten uitvechten wie de taart maken mag ;-)

Ik heb tot nu toe alleen nog maar met marsepein bekleed en het boetseren/3-d plaatje heb ik met zowel marsepein als fondant gedaan.
Ik gebruik ballina paste to cover fondant, je hebt het in 2 smaken: vanille en chocolade.
Ik heb tot nu toe alleen nog maar met vanille gewerkt, maar volgens mijn vriendin is de chocolade ook errug lekker!

De taart raad ik ook aan om met botrercreme af te smeren, een klein laagje gebruiken voor op de taart en de randen om je marsepein/fondant te laten plakken.
Smeer de botercreme zo glad mogelijk, want iedere oneffenheid zie je! (misschien vind jij dat niet zo erg, maar ik ben een pietlut...)

Ik maak de taart zelf van de biscuitmix van www.leukstetaartenshop.nl
Hier vind je helemaal links onderin benodigdheden tabellen, ook supermakkelijk.
Het voordeel van de biscuitmix is dat het goed luchtig is, cakemix bijv. is vaak machtiger en doordat je de taart gaat bekleden wordt ie al zwaarder op de maag....

Je vulling klinkt goed, alleen zou ik kiezen voor of citroenbavarois of citroenkwark en niet allebei, dan wordt het weer te machtig.
Ik zou 1 laag vervangen door sinaasappeljam blijf je wel in de citrusvruchten (tip: ze hebben superlekkere jam bij de LIDL).

Kijk eens rond bij www.leukstetaarten.nl, dan kun je neuzen op het forum (kom je misschien nog bekenden tegen...) en je kunt er allerlei howto's en recepten vinden.

Mocht je nog iets willen weten bel je maar even, gaat toch makkelijker dan in zo'n klein rotvenstertje alles te moeten typen.

Enne... is dat de taart voor de verjaardag van Myrthe?
Dan kijk ik er zeer naar uit om hem te mogen proeven ;-)

Liefs Monica

Monica: ballina paste to cover, is fondant om te bekleden, niet om te boetseren etc! Je "moet" eens een ander merk proberen, dan werkt veel beter met boetseren. Ook het maken van bijv. strikken enzo, die blijven dan beter in de vorm staan (ballina paste to cover, hard namelijk niet uit)

als bekleding zou je ook marsfond kunnen gebruiken, dit is half marsepein en half fondant om het toch bewerkelijk te houden maar wat steviger en anders als gewone marsepein.
Als vulling heb ik een laag bosvruchten jam en een laag slagroom met daardoorheen tova bosvruchtensaus er door heen geroerd.
(familie is zeurderig luste geen aparte dingen vandaar)

Liefs Marina

Hoi hoi,

Nou ben vanmiddag naar de taartenwinkel geweest, ideaal zo eentje in de buurt.
Ik heb biscuitmix gekocht en na proeven ben ik toch voor de fondant gegaan. Is "gewone"rolfondant, geen vanille of chocola. Ze zei dat deze bijna nooit gebruikt wordt, meeste kiezen voor of die monica noemde of voor marsepein. Maar dat lusten we niet, en fam ook niet, dus gauw bekeken.
Voor de bewerking op de taart raadde die vrouw ook al half marsepein en half fondant aan, dus dat heb ik ook maar gedaan.
Heb nu al zin om te beginnen!
Ik ga van het weekend maar een mini proef maken, gewoon om eens te kijken hoe of wat en omdat ik gewoon wil!

Die vrouw zei dat je de lagen inderdaad niet te machtig moet maken en ook qua vulling niet te droog. Ik heb nu botercreme met lime smaak (flesje die je erin moet druppelen) en dan wil ik die citroenbavarois nemen, Kan dit? Iemand idee?

Liefs en bedankt voor alle tips!

Terug
Bovenaan