Munchkin beker aanleren

<p>We willen onze meid leren drinken uit een beker. Ze krijgt momenteel nog 5 flessen, maar het begint op haar verzoek minder te worden. </p><p>7/11/15/19/22.30 doet ze nu sinds ze 5 maanden is. (Ongeveer, we volgen altijd haar, maar kennelijk heb ik een liefhebber van de klok). Ochtend 180 ml, verder 150. Verder eet ze een beetje pap, ongeveer 100 gr fruit, een heel broodje met beleg, en 150 gr avondhap. Daarnaast zweven we momenteel een beetje tussen 3 en 2 slaapjes in. Dat zal nog wel even zo blijven. Maar met het later naar bed gaan verschuiven eetmomenten mee en valt de fles van 11 uur steeds vaker iets later tijdens haar broodje. </p><p>De fles van 11 uur drinkt ze al 1,5 week heel slecht. We denken omdat ze in de ochtend tot en met lunch al veel andere dingen eet en er dus best een fles afgebouwd mag worden. Nu hebben we een aantal dagen de 11 uur fles gehalveerd en lekker bij haar broodje gegeven. En ze is prima tevreden. </p><p>Verder durf ik niet af te bouwen want ze drinkt ondanks oefenen nog niks anders. En de 22.30 voeding gaat ze nu ook slechter drinken en zijn we aan het afbouwen. Merk dat ik het spannend vind.</p><p style="text-align: left;">Water uit de fles, of aangelengd met iets perensap... Het is geen melk en dan is ze niet geinteresseerd. We hebben op internet gelezen over hoe slecht drinkbekers zijn en dat je uit een open bekertje direct moet oefenen. Leuk, maar die zijn de babytijd vergeten ofzo? We hebben het geprobeerd, omdat ze wel enthousiast pogingen doet als ik mijn theebeker aanbied. Maar dat is geklieder zeg!! Dus ik dacht hee, dan toch maar een Munchkin antilek beker. ? Ze is super enthousiast nu, ook over dat er wat uit komt als ik het rubber iets in duw. Grijpt het vast, in haar mond, gefrustreerd bijten... Maar zuigen ho maar! </p><p>Dus... Heeft iemand tips om haar net dat laatste trucje door te laten krijgen? Of andere tips?</p><p> </p><p> </p><p> </p><p> </p>

Hooi, 
Mijne kreeg vanaf 9mnd de munckin aangeboden maar snapte er ook niets van. Dit heeft echt heel lang geduurd. Ze is nu 16mnd en sinds een maandje of 3 is het de favoriete beker. Tot die tijd hebben we de advent beker met rietje aangeboden. En nu wisselen we alles door elkaar af. 
Ik vermoed dat je dochter echt nog iets te jong is maar blijf vooral aanbieden en zoek ondertussen naar een alternatief waarbij je zeker weet dat ze drinkt. 

Op rietjesbekers staat vaak dat het vanaf 1 jaar is. Maar ik weet eigenlijk niet waarom. Die van jou dronk er dus al eerder goed uit? Misschien het proberen waard.

Ja of zo tuitbekertje maar dat was hier vragen om te grote slokken en verslikken.
Ik weet niet of je misschien dr Brown hebt? Maar die hebben ook een tuitspeen. Voor de overgang. Ik heb die nooit geprobeerd maar misschien is dat een idee? 
Ik heb toen met de hittegolf bij de AH een advent beker gekocht en dat ging gelijk super. Telkens wel de 360graden aangeboden en slokjes uit gewone bekers en ineens snapte ze de munchkin.. maar daarvoor dus met rietje. 

Bij ons heeft het ook een tijdje geduurd voordat ons zoontje zelfstandig uit de munchkin kon drinken, maar sinds hij 1 jaar is lukte het hem ineens! Wij hebben in het begin dat siliconen dopje eraf gelaten en hem begeleid met het drinken uit deze beker. Toen hij dit goed onder de knie had zijn we het dopje weer terug gaan plaatsen, en voila! Na een paar dagen oefenen had hij het onder de knie. Het is echt oefenen oefenen oefenen

Hier vanaf 7 maanden de munchkin beker en ze had het al gauw door. Daarnaast werden het vanaf 8 maanden nog maar 3/4 flessen (7.00-13.00-19.00-23.00 evt) Dus de fles van 11.00 en 15.00 samengevat naar 1 fles om 13.00.
Slaapjes werden vanaf 8 maanden ook 2x (9.30-11.00 en 14.00-15.30) dus dan is het ook fijn om 1 fles minder te hebben overdag, qua slaap/voedingstijden kom je anders niet meer uit
Pas toen ze naar 3 flessen ging, kreeg ze tussendoor ook meer dorst en ging ze beter uit de beker drinken (ongeveer 1 beker per dag)
Zolang je kindje op de dag 4 of 5 flessen krijgt, haalt ze daar voldoende vocht uit en is de behoefte aan water ofzo ernaast nog minimaal. Pas zodra de flessen eraf gaan, krijgt ze meer dorst en gaat ze vanzelf leren uit de beker te drinken.
Ik ben zeker voorstander van de munchkin-360 beker. Niet van een rietjesbeker, want dat is een compleet andere beweging dan een munchkin-360/tuitbeker. Een rietjesbeker hoeven ze namelijk niet omhoog te kiepen. 
Zelf heb ik naast de munchkin-360 beker nog een gewone tuitbeker van Kruidvat met zachte tuit. Echt een topding. Die gebruik ik voor de gewone melk bij de boterham, ik vind het vies om melk in dezelfde munchkin-360 beker te doen als waar mn dochter water uit drinkt. 
Ze is nu 16 maanden en drinkt elke dag 2 bekers water uit de munchkin-360 beker weg en daarnaast 1-2 volle beker(s) melk uit de tuitbeker.

Bij ons duurde het wel 3-4 weken voordat ze het snapte. Ik weet niet meer precies wanneer we begonnen zijn, maar ook rond die tijd. Wij hebben hem gewoon iedere dag aangeboden, ze sleepte hem overal heen, speelde er wat mee.. soms snapte ze het, dan weer niet. Ging steeds beter! Trial and error haha. 
Ik weet dat ik na een paar dagen ook gefrustreerd heb gevraagd aan vriendinnen toen en die zeiden, gewoon blijven geven: komt vanzelf. Dus wel herkenning dat het langer duurt.
Open beker ging bij ons wel best goed, de truc was 1 slokje per keer. Maar ze dronk in het begin echt niet veel hoor, ik denk zo'n 25-30ml per keer.

Terug
Bovenaan