Na 17 maanden nog steeds niet doorslapen ...

Ons dochtertje word nog altijd wakker 's-nachts. Meestal 1x om wat te drinken en dan slaapt ze weer lekker door. Soms 2x en we denken dat we dan te druk met haar zijn geweest voor het naar bed gaan.

Ons dochtertje is heel gevoelig voor externe prikkels. Hoe rustiger en gestrucureerd zoals de andere dagen, hoe beter zij slaapt en doet.

Verjaardagen, vakantie, veel onbekends en ze is in meer en mindere mate van slag waardoor ze vaak 's-nachts wakker wordt en gaat huilen ... Ook gewoon even troosten is vaak een reden voor haar om wakker te worden.

Ik kom hier op omdat ik vaak lees over door slapen bij hele jonge babies. Je hebt het niet altijd voor het zeggen ook al wil je dit graag als ouders zijnde.

Groetjes Esther
 
Hoi Esther,

Ik herken in je verhaal heel veel van onze oudste zoon. Hij is nu 4,5 jaar en heeft perioden dat hij zo een paar weken achter elkaar wakker wordt 's nachts. Als we dan bij hem komen dan zegt hij niks en we weten dan dus niet wat er met hem aan de hand is. Als baby sliep hij met een week of 12 door, maar heeft altijd perioden van een aantal weken tussendoor dat ik er iedere nacht minimaal 1x voor hem uit moet. Ik denk dat je daar weinig aan kunt veranderen.
Hij is net als jullie dochter heel gevoelig voor geluiden e.d. Op vakantie is slapen een drama. Bij een ander slapen wil hij ook pertinent niet.

Als ik jou was zou ik het laten drinken 's nachts wel tot een heel erg minimum beperken. Dat ze er niet aan went om 's nachts telkens even lekker te drinken. Ook ik bed laten liggen is heel belangrijk. Dus niet om het minste op geringste er uit halen. Dus niet te gezellig maken 's nachts.

Suc6!

Groetjes Corina
 
Hoi Corina,

Ons dochtertje lijkt idd veel op jouw zoontje! Bij Fabienne moet ik zeggen dat ze vanaf baby af aan nooit heeft doorgeslapen. Ze heeft ook veel gehuild in het begin, zo'n beetje de eerste maanden. We hebben wel zo onze zorgen gehad en gebrek aan slaap, ook moesten we leren heel consequent te blijven wat jij ook zegt.

Als ik 's-nachts naar haar toe ga dan geef ik haar d'r tuitbekertje met een waterig sapje, nog een knuffeltje, kusje en slaap lekker ga ik weer richting mijn eigen bed. Dit werkt goed voor haar en eerlijk gezegd heb ik er geen moeite mee. Want de ene keer komt ze om 2:15 en de andere keer om 05.30 uur ... het wisselt dus.

Kijk ik naar mijzelf dan zie ik ontzettend veel gelijkenis. Nu ook als volwassene kan ik slecht slapen als mijn dag vol is geweest of ik een teleurstelling moet verwerken. Ook goed nieuws kan me echt wakker houden. Erg prikkel gevoelig dus. Haar vader heeft dit ook dus ze heeft het niet van vreemden.

Inderdaad is denk ik heel belangrijk dat er een strakke structuur is, regelmaat, vantevoren vertellen wat je gaat doen en het 's-nachts niet gezellig maken heel belangrijk! Ik getij ook het beste bij structuur hoewel ik begrijp dat het voor sommige ook saai is ... Ach ja ...

Groetjes!
 
Hoi Esther,

Ik ben blij te lezen dat er meer kindjes zijn met hetzelfde probleem. Als hij bed lag en er kwam visite dan zat ik óf met kromme tenen als er herrie gemaakt werd óf ik zat constant te roepen: sssst, er ligt er 1 op bed!! We hebben er sinds 4 maanden weer een heerlijk kereltje bij en bij hem hetzelfde probleem wat het licht slapen betreft. Ze zijn bij mij gewoon bij iedere scheet wakker, zal ik maar zeggen. En als ik dan bij mijn zussen kijk, daar is het een lawaai van jewelste en die kinderen slapen gewoon door!! Ik dacht altijd; volgens mij wen ik ze er aan dat ik altijd stil doe in huis. Maar dat heb ik nu bij de jongste uitgeprobeerd, maar dat helpt dus niet. Hij is net zo goed snel wakker. Het zal idd wel in het kind zitten. Mijn man is ook een hele lichte slaper. In tegenstelling tot mij want bij mij kun je een bom afschieten en ik hoor het nog niet. Hadden ze dàt nu maar van mij hihi.

Had het vele huilen een oorzaak bij haar? Jelte (onze jongste) heeft de eerste weken ook heel veel gehuild. Had een probleem in zijn nek. 7x naar een osteopaat geweest en hij is er nu gelukkig vanaf.

Dat van tevoren gaan vertellen wat er gaat komen heeft Gernald (onze oudste) ook heel erg nodig. Ook vraagt hij heel vaak als ik hem op bed leg: mama gaat echt niet weg? Net alsof hij bang is dat we hem alleen laten, terwijl dat nooit gebeurd.

Maar goed, je moet maar zo denken, er komt een tijd dat het over is. En als ze weer lekker gaat slapen als je even bij haar bent geweest dan is het nog wel te doen toch? Slaap je zelf ook wel weer makkelijk in? Ik gelukkig wel. Maar als je er 3 of 4x op een nacht uit bent geweest voel je dat toch wel 's morgens hè.

Groetjes Corina
 
Hoi,
mijn dochter wordt ook altijd nog 's nachts wakker. Soms om half 3, soms pas om 6 uur. Ze is 20 maanden. Ze krijgt dan altijd een beetje borstvoeding en daarna gaat ze vrolijk weer slapen tot half 9 / 9 uur :).
Ik vind het prima.
 
Hoi Esther,

Ook hier herken ik het hoor. Ik was zwanger van de tweede en zei tegen een vriendin dat ik net weer aan de rust gewend was. Ze zegt rust, hij slaapt toch al sinds 3 maanden door? En idd ik hoefde eral na 6 weken nie tmeer uit voor een fles maar na drukke dagen geheid dat hij dan wakker werd en we 1 of 2 keer naar z'n kamertje moesten. En dan een knuffel, speentje geven en gelijk weer slapen. En met de tweede hebben we het ook weer. Gelukkig vallen ze gelijk weer in slaap en val ik ook zelf weer snel in slaap. Maar de week moet nog komen dat ik er 0 keer uit hoef!
 
Owja, de oudste is nu 2,5 en ik moet zeggen dat hij sinds z'n tweede toch wel iedere nacht doorslaapt. Behalve als hij ziek is of als het hard regent (hij slaapt onder een schuin dak). Dus nog ff volhouden!
 
Hoi Corina,

Het vele huilen betekende bij Fabienne dat ze meer voeding nodig had dan de 1x per 3 uur wat de kraamhulp aan gaf. Ook heeft denk ik mee gespeeld dat ze klem heeft gezeten tijdens de bevalling, ze had een hele slechte start met een APGAR van 1 dus ik denk dat ze al met al ook moest bijkomen van alles. Na bezoek van osteopaat en haar laten drinken op verzoek, werd het een ander kind. Het was wel heel zwaar hoor, zo'n huilend kindje de hele dag.

Gisteren een dagje naar mijn moeder geweest, 2 uur heen en weer rijden. Vantevoren vertel ik haar hoe en wat ... gaat haar favoriete knuffel mee en he ging heel goed. Met al het visite bij mijn moeder heeft ze zich voorbeeldig gedragen, rustig ... zo lief! Eenmaal thuis is ze onrustig en is ze heel erg moe. Dan is ze haast overstuur en moeten wij haar vasthouden, knuffelen, even rustig praten ... langzaam afbouwen de dag en dan in bedje leggen. Om 4.30 werd ze wakker en toen om 8 uur dus ze heeft lang geslapen. Vandaag iets eerder naar bed omdat je dan merkt dat ze weer in haar ritme moet komen ... Als je weet hoe haar gebruiksaanw. werkt dan gaat het heel goed en kun je goed op haar behoeftes inspelen.

Naarmate ze ouder wordt en ik haar steeds beter heb leren kennen, slaap ik ook sneller en beter in. Het komt dus wel goed!

Groetjes Esther
 
Terug
Bovenaan