Na 3e IVF zelf betalen overstappen naar andere ZK verzekering

Vergoedt een verzekeraar de IVF poging maar 3x per jaar of 3x per keer?
ik zal in mei mijn  3e poging ondergaan en vraag me af hoe het daarna zal gaan....ik ben nu verzekerd bij Zilveren kruis en zij vergoeden  3 pogingen.
Is het verstandig om daarna overtestappen naar een ander verzekeraar die  ook weer 3 pogingen vergoed?? Wat zijn jullie ervaringen???

gr
FF  

Hoi FF,

Volgens mij vergoedt een verzekeraar maar 3 pogingen. Het enige wat je dus kan doen, is na 3 pogingen overstappen naar een andere verzekeraar. Het enige wat je even na moet gaan is of de nieuwe verzekeraar nagaat of je al 3 IVF pogingen gehad hebt. Niet elke verzekeraar checkt dit, dus dan zou je bij de nieuwe verzekering ook weer 3 pogingen vergoed krijgen. Helaas moet je dan wel wachten tot januari i.v.m. overstappen.
Hopelijk komt het niet zover!

Kus, Ibbeltje

Hoi ik las je vraag,

Helaas geld de vergoeding van 3 pogingen voor 3 keer per doorgaande zwangerschap. Dit betekent dat je in totaal drie pogingen vergoed krijgt. En als je dan zwanger raakt en een kindje krijgt en je wilt dan na een tijdje nog een 2e kindje dan krijg je dan weer opnieuw 3 pogingen vergoed. Ook als je zwangerschap na 12 weken mis gaat dan krijg je weer opnieuw 3 pogingen vergoed (want na 12 weken spreekt men van een doorgaande zwangerschap), als de zwangerschap eerder mis gaat dan telt dit wel als een poging en dan ga je gewoon verder met de volgende vergoede poging. Als je na 3 pogingen nog niet zwanger bent dan houd het met de vergoede pogingen helaas op en zul je zelf moeten betalen. Pas op met overstappen naar een andere verzekering, als die nieuwe verzekering er achter komt dat je al bij een andere verzekering 3 pogingen hebt gehad dan kan dit als verzekeringsfraude worden gezien. Vaak moet je trouwens ook een vragenlijst invullen als je overstapt van verzekering en daar zul je dan misschien ook al moeten invullen dat je al 3 ivf pogingen hebt gehad. Ik weet wel dat er bij een bepaalde verzekeringsmaatschappij geen 3 maar 5 pogingen worden vergoed in het meest optimale pakket, misschien is het nog wel een optie om daar heen over te stappen zodat je nog 2 pogingen vergoed krijgt. Ik weet helaas niet meer welke verzekering dit is, misschien dat iemand anders dat hier weet. Ik wil je heel veel sterkte en succes wensen en ik hoop dat je toch snel een wonder in je armen mag sluiten.

Groetjes van Margreet (mama van Iris via ICSI)

Hoi FF,
Wat ontzettend balen dat je tweede poging mislukt is. Ik hoop dat je bij de derde poging wel succes hebt. Mocht overstappen naar een andere verzekering niet kunnen omdat ze de gegevens opvragen, misschien is het dan nog een optie om IVF/ICSI in eigen cyclus te doen? Je hebt dan niet al die dure medicijnen nodig, waardoor het honderden euro's goedkoper zal zijn. Zelf ben ik bezig met IUI in combinatie met hormoonstimulatie (femara + pregnyl). Met deze medicijnen die overigens niet duur zijn (50 euro en 5 euro resp.) maak ik elke keer drie eitjes aan. Mijn gyn is over de femara zo enthousiast dat hij vind dat ze dit ook wel bij IVF kunnen gaan gebruiken. Misschien is dit nog wel een  optie als je alles zelf moet betalen.

Groetjes, Judith  

Hallo,

Toen ik na de punctie op de bijkomkamer lag, lag er een meisje naast me wat met poging 4 bezig was. Zij was inderdaad overgestapt van verzekeraar. Een nieuwe verzekeraar betekent inderdaad 3 nieuwe pogingen. Het zit in het basispakket dus ze moeten wel.

Ik las in 1 van de berichtjes dit stukje:   Ook als je zwangerschap na 12 weken mis gaat dan krijg je weer opnieuw 3 pogingen vergoed (want na 12 weken spreekt men van een doorgaande zwangerschap),

Volgens mij klopt dit niet. Bij mijn verzekeraar in ieder geval niet en volgens mij nergens niet. Zelfs als de ivf halverwege af wordt gebroken bv omdat er geen emmy's ontstaan wordt het wel als een poging geteld aangezien de hormonen zijn verbruikt en de artsen moeten worden betaald. Ik heb nog nooit gehoord dat een miskraam ervoor zorgt dat je je poging terugkrijgt.

Als je switcht hou er dan rekening mee dat je dit vaak voor 1 november moet melden en het dan per 1 januari ingaat. Het kan dus niet op elk moment van het jaar.

Hopenlijk is het straks gewoon raak en hoef je je hier geen zorgen meer over te maken.

gr.Ing

Inge ik spreek hier niet over een miskraam van onder de 12 weken, dan telt het gewoon als poging weet ik uit ervaring helaas. Maar als een zwangerschap misgaat na de 12 weken dus ook bijv pas bij 30 weken dan krijg je gewoon weer 3 pogingen vergoed. Ik ken mensen die hier helaas ervaring mee hebben   maar het kan wel zijn dat dit per verzekering verschilt.

Ook het feit als een poging voor de punctie wordt afgebroken verschilt per verzekering, de ene telt het dan wel als poging en de andere telt het pas na een punctie als poging. Bij mij is in 2004 een poging afgebroken vanwege veel te veel follikkels (meer dan 40) en toen begonnen bij mij de pogingen gewoon weer opnieuw te tellen. Maar volgens mij is dat nu ook niet meer zo bij mijn verzekering.

Iedereen heel veel succes!_

Hoi,

Dat is dan een hele goede verzekering. Als mensen dus overstappen zou ik voor die van jou gaan! Bij onze verzekeraar heb je gewoon pech helaas. De moeite waard om te shoppen hoor ik dus.

gr.Ing

Terug
Bovenaan