Na een keizersnede

Ik heb in september 2004 een spoedkeizersnede gehad helaas is ons zoontje overleden daarna was ik naar drie  maanden alweer zwanger en dat werdt naar 12 weken een miskraam daarna weer zwanger naar 2 maanden en bevallen van een gezonde dochter dus ik was al snel weer zwanger na de keizersnede.
3 keer zwanger geweest in 1 jaar tijd.
 
 
Ons dochtertje is 9 maanden en ik ben nu 18 weken zwanger van ons 2e kindje. Zo ontzettend bijzonder weer al gaat deze zwangerschap gevoelsmatig veel sneller dan de eerste. Ook minipil gehad maar ik werd stapelgek van de hormonen dus mee gestopt en we hebben samen gezegd “we zien wel wat er gebeurt”. Ik vond die gedachte heerlijk, gaf me rust ofzo.
Ik ben natuurlijk bevallen dus ik weet niet hoe dat gaat met/na een keizersnede maar je gedachtes herken ik wel. Heb ik ook best wel even “last” van gehad, gevoel mn dochtertje tekort te doen ofzo. Maar het idee dat we straks 2 kleine mensjes zo kort op elkaar rond hebben kruipen en lopen is geweldig ? als deze baby net zo makkelijk en vrolijk is als ons dochtertje, dan gaat het helemaal goed komen. En zo niet, dan toch. Ik kan niet wachten.
 
Ik ben in maart 2020 bevallen middels een spoedkeizersnede en had in november 2020 weer een positieve test in handen. Ik had eigenlijk het advies gekregen om tot 9 maanden te wachten (en dus pas in december te beginnen met proberen) en daar wilde ik me ook aan houden, maar met een gescheurd condoom gekozen om geen morning afterpil te gebruiken ivm nog geen cyclus en dan wel een week lang borstvoeding weg te moeten gooien (het leek me dus zonde om dat te doen terwijl de kans op zwangerschap erg klein leek). Die zwangerschap is wel een miskraam geworden, maar de verloskundige was niet onder de indruk oid van evt extra risicos omdat het sneller was dan het jaar wat vaak geadviseerd wordt, of de 9 maanden die ons specifiek aangeraden werd, het was uiteraard wel langer dan die minstens 6 maanden die ook regelmatig genoemd werd. Wel zou ik met 36 weken sowieso overgedragen worden aan de gynaecoloog ivm de eerdere keizersnede (als er niet eerder andere redenen zouden ontstaan), maar dat is met mijn huidige zwangerschap (in oktober 2021 kwam ik er weer achter zwanger te zijn en inmiddels dus bijna 31 weken) niet anders, ook al zit er nu meer tijd tussen de keizersnede en een nieuwe bevalling/keizersnede. 

Hoe dan ook, als je zelf twijfelt of je er nu al wel aan toe bent, dan kan je altijd nog even wachten tot je die twijfels niet meer voelt. 31 is ook nog weer niet zo oud, je hebt waarschijnlijk nog heel wat tijd, ook als je nog voor een derde of vierde kindje wil gaan. Tegelijkertijd is er natuurlijk geen garantie dat het snel lukt wanneer je gaat proberen... Evt zou je kunnen vragen om een controle om te kijken hoe je litteken er nu bij staat en of het er ook in je baarmoeder goed uitziet. Wellicht dat de gynaecoloog daar meer over kan zeggen. ;)
 
[quote quote=10549387]Ik heb in september 2004 een spoedkeizersnede gehad helaas is ons zoontje overleden daarna was ik naar drie maanden alweer zwanger en dat werdt naar 12 weken een miskraam daarna weer zwanger naar 2 maanden en bevallen van een gezonde dochter dus ik was al snel weer zwanger na de keizersnede. 3 keer zwanger geweest in 1 jaar tijd.[/quote]
Wat heftig zeg, je hebt een moeilijke weg bewandeld! Wat fijn dat je nu een gezonde dochter hebt gekregen, lekker van elkaar genieten!
 
[quote quote=10549430]Ons dochtertje is 9 maanden en ik ben nu 18 weken zwanger van ons 2e kindje. Zo ontzettend bijzonder weer al gaat deze zwangerschap gevoelsmatig veel sneller dan de eerste. Ook minipil gehad maar ik werd stapelgek van de hormonen dus mee gestopt en we hebben samen gezegd “we zien wel wat er gebeurt”. Ik vond die gedachte heerlijk, gaf me rust ofzo. Ik ben natuurlijk bevallen dus ik weet niet hoe dat gaat met/na een keizersnede maar je gedachtes herken ik wel. Heb ik ook best wel even “last” van gehad, gevoel mn dochtertje tekort te doen ofzo. Maar het idee dat we straks 2 kleine mensjes zo kort op elkaar rond hebben kruipen en lopen is geweldig ? als deze baby net zo makkelijk en vrolijk is als ons dochtertje, dan gaat het helemaal goed komen. En zo niet, dan toch. Ik kan niet wachten.[/quote]
Super om te horen! Ja er wordt na een keizersnede aangeraden wat langer te wachten met opnieuw zwanger worden voor de wond. Er is een iets verhoogd risico dat de baarmoeder scheurt en zo. Maar hoe lang je dan moet wachten, daar verschillen de meningen dus over. En als je snel na een keizersnede wel weer zwanger bent is dat niet per se gezegd dat het fout gaat, meestal gaat het goed. Maar het is toch een beetje het idee dat je dan misschien wel wat extra risico neemt... Bij een natuurlijke bevalling is het gewoon het 9 maanden op, negen maanden af verhaal geloof ik. Maar dat is volgens mij heel persoonlijk, hoe snel je weer toe bent aan een nieuwe zwangerschap!

Heel veel succes en geluk in deze zwangerschap en dat je maar snel een tweede gezond kindje in je armen mag houden!
 
[quote quote=10549435]Ik ben in maart 2020 bevallen middels een spoedkeizersnede en had in november 2020 weer een positieve test in handen. Ik had eigenlijk het advies gekregen om tot 9 maanden te wachten (en dus pas in december te beginnen met proberen) en daar wilde ik me ook aan houden, maar met een gescheurd condoom gekozen om geen morning afterpil te gebruiken ivm nog geen cyclus en dan wel een week lang borstvoeding weg te moeten gooien (het leek me dus zonde om dat te doen terwijl de kans op zwangerschap erg klein leek). Die zwangerschap is wel een miskraam geworden, maar de verloskundige was niet onder de indruk oid van evt extra risicos omdat het sneller was dan het jaar wat vaak geadviseerd wordt, of de 9 maanden die ons specifiek aangeraden werd, het was uiteraard wel langer dan die minstens 6 maanden die ook regelmatig genoemd werd. Wel zou ik met 36 weken sowieso overgedragen worden aan de gynaecoloog ivm de eerdere keizersnede (als er niet eerder andere redenen zouden ontstaan), maar dat is met mijn huidige zwangerschap (in oktober 2021 kwam ik er weer achter zwanger te zijn en inmiddels dus bijna 31 weken) niet anders, ook al zit er nu meer tijd tussen de keizersnede en een nieuwe bevalling/keizersnede. Hoe dan ook, als je zelf twijfelt of je er nu al wel aan toe bent, dan kan je altijd nog even wachten tot je die twijfels niet meer voelt. 31 is ook nog weer niet zo oud, je hebt waarschijnlijk nog heel wat tijd, ook als je nog voor een derde of vierde kindje wil gaan. Tegelijkertijd is er natuurlijk geen garantie dat het snel lukt wanneer je gaat proberen… Evt zou je kunnen vragen om een controle om te kijken hoe je litteken er nu bij staat en of het er ook in je baarmoeder goed uitziet. Wellicht dat de gynaecoloog daar meer over kan zeggen. ?[/quote]
Fijn zeg, je bent al bijna aan het einde van je zwangerschap, spannend! Bij jou vertelden ze dus weer iets anders. Het is natuurlijk ook een advies. Omdat mijn gyn zei, een halfjaar wachten, denk ik dat ik daar ook wel vanuit mag gaan. Zij heeft de wond tenslotte gezien en ook de nacontrole gedaan.
Ik twijfel dus vooral over dat advies, nu er voor gaan of toch nog even wachten? En ik vind het spannend of ik voor 2 kleine kindjes zou kunnen zorgen. Maar aan de andere kant, ik denk dat we aankunnen wat we voorgeschoteld krijgen. Mijn gevoel zegt echt, laten we maar zien wat er gebeurd. Maar ik heb toch nog een paar pillenstrips besteld. Kan ik altijd nog stoppen wanneer ik maar wil.
Veel geluk en geniet van je gezinnetje!
 
Terug
Bovenaan