Na eerste jaar "oefenen" nu naar de gynaecoloog. Wat kunnen we verwachten?

Johanna82

New member
We zijn 34, nu bijna een jaar actief bezig om zwanger te worden. 1 vermoedelijke miskraam gehad in december. Bij de huisarts geweest, we zijn doorverwezen naar de gynaecoloog voor eerste onderzoeken, in ieder geval even bekijken of er niets "mis" is op het eerste oog.

Wat kunnen we verwachten? Wat gaan ze onderzoeken? Wat zijn handige dingen om alvast te weten of vragen om te stellen? Ik hoop dat er niets mis is en dat we gewoon te ongeduldig zijn. Of dat het helder is wat er mis is en dat we niet voor niets blijven proberen...

Hoor graag jullie ervaringen en tips!
 
Oh dit vindt ik ook interresant, wij zijn ook al bijna twee jaar bezig maar helaas zonder resultaat, niet eens een vermoedelijke miskraam.

Heb binnenkort een afspraak bij de dokter want mijn vriend is een beetje angstig en denkt dat het niet ligt aan ons maar aan de verkeerde wipmomenten. (niet dus, hou het precies bij) Dus jaa ben erg benieuwd...
 
<p style="text-align: left;">Hoi hoi,</p>
<p style="text-align: left;">Vaak maken ze een inwendige echo, om zo goed in de baarmoeder en naar de eileiders te kunnen kijken. Via zo een echo kan je ook de eitjes zien zitten. Ook is hierop te zien of de baarmoeder misschien gekanteld is, in mijn geval.</p>
<p style="text-align: left;">Misschien wachten jullie niet op mijn tip, maar jullie moeten het echt proberen:</p>
<p style="text-align: left;">1 dag voor de (mogelijke eisprong), wanneer je afscheiding slierterig begint te worden, na de seks ECHT ONDERSTEBOVEN hangen. Dit doe je niet  10 seconden, nee echt 5-10 minuten. Word je hoofd rood? Ik lag op bed, en deed mijn benen tegen de wand aan. Mijn neg boog ik om zodat die wel recht lag. Deze sperma zaadjes kunnen dan zo goed blijven zitten dat je al een opslag op de juiste plaats hebt zitten, wanneer je je eisprong hebt.</p>
<p style="text-align: left;"></p>
<p style="text-align: left;">Its worth the try!!!</p>
 
Hoi!
Ik ben 33 (vriend ook) en we zijn ook een jaar bezig volgende maand. Ivm zeer onregelmatige en lange cyclussen (en niet zwanger te zijn geworden) naar de gynaecoloog verwezen.
Wij hebben afgelopen maand net alle beginonderzoeken gehad: bloedonderzoek bij mij (ze kijken o.a. naar hormonen zoals progesteron, of je geen chlamidia antistof hebt, schildklier en ontstekingswaarden), inwendige echo's (om te kijken of je anatomisch gezien alles hebt waaronder baarmoeder en eierstokken en of er eitjes zichtbaar zijn, tot rijping komen en vervolgens of ie ook echt springt). Er kwamen geen afwijkingen tot ver naar voren. Er is een cyclus lang bijgehouden of er een eitje tot rijping kwam en of ie sprong, tot zo ver geen bijzonderheden. Mijn vriend heeft een sperma onderzoek gehad en dat was ook niet afwijkend.
Goede berichten dus! Het enige wat bij mij wat aan de korte kant is is de luteale fase, evt kunnen we daar nog hormonen voor gaan proberen maar het zit net op de grens. Een eileideronderzoek mbv rontgen en contrastvloeistof wordt (nog) niet gedaan omdat er geen reden is om aan te nemen dat dat iets mis is (gezien het bloedonderzoek)
Het advies van de gynaecoloog bij ons was gewoon rustig doorgaan, in de week voor de eisprong om de dag vrijen, met ovulatietesten de eisprong meten en dan op de dag van positieve test vrijen en de dag daarna.

@ Mina Kaya: het advies wat wij kregen is echt niet op de kop hangen, gewoon even blijven liggen met je billen op een kussen moet voldoende zijn (max 20 min). De zaadjes die er dan nog niet zijn gaan het dan ook niet meer doen. En ook niet iedereen heeft dat slijm..

Veel succes en maak thuis even een lijstje met vragen die je hebt, als je daar zit vergeet je vaak iets..! Het is handig als je van de voorgaande cyclussen weet hoe ze verliepen (qua duur en evt eisprong). Dan heb je al veel informatie te vertellen en anders laten ze je dat misschien eerst nog een tijdje bijhouden.
 
Dankjulliewel voor jullie reacties. Ik gun het niemand dat het zwanger worden niet gaat, maar ik vind het wel heel fijn om te kunnen delen. In mijn omgeving zijn het merendeel van de vrouwen al zwanger als hun man naar ze kijkt, bij wijze van ;) En ook twee vrouwen die net als ik na ongeveer een jaar nog niet zover zijn.

AaadeeBee, dank voor je tips. Ik heb een app op mijn telefoon, houd mijn slijmproductie bij, wanneer ik mijn ovulatie denk te voelen, als we testen doen, de testresultaten. Oh, en wanneer we sex hebben, haha, ook niet onhandig om bij te houden. We hebben niet elke cyclus getest. Jullie wel?

Jeetje, veel meer dames dus die 1-2 jaar later nog niet zwanger zijn. Sterkte dames!! Dat lijkt me best lastig als je vriend niet mee wil naar de arts, Cinder. Ik vond het heel fijn dat mijn vriend mee ging, dat hij ook dezelfde informatie krijgt. En ook van een arts hoort dat veel koffie en alcohol drinken zijn vruchtbaarheid verlaagt.
Ok, dus de eerste onderzoeken worden gedaan. Wij blijven uiteraard gewoon door gaan met ovulatietesten, met de billen op een kussen liggen op de D-day dagen en ook gewoon genieten van elkaar en de sex. Ik ben ondertussen wel weer af en toe bier gaan drinken en ook rood vlees gaan eten. Ik geloof het wel even. Tegen de tijd dat het zover is, stop ik daar uiteraard mee. Maar ik werd er zelf wat ongelukkig van om overal rekening mee te houden. Ik hoop dat het ons gegund is, dat vooral. En jullie natuurlijk ook!
 
Hoi Johanna82, ik ben benieuwd hoe het traject nu verder is gelopen na je laatste post.

Ik heb inmiddels ook mijn eerste afspraak gehad bij de Gyn. Dit ivm mijn elendelange cyclus na mijn miskraam. Deze varieert elke keer, dan 37 dagen, dan 47 en 50+

Wij mogen volgende week weer heen. Vorige keer dat ik er was had ik al een eitje van 20mm, maar die sprong evengoed pas 1.5 week later. Omdat je niet weet wanneer je ovu is klussen wij elke keer op de verkeerde tijdstip en de rondes zijn erg lang zo.

Hopelijk krijg ik clomid mee (en zijn mijn cyclussen meer berekenbaar) mocht er natuurlijk geen rare dingen uit de zaadtest komen. Was benieuwd of jij al clomid heb gehad? Of dat ze er toch wel zuinig mee zijn.
 
Hai Green60,

We gaan maandag naar de gynaecoloog, ben benieuwd!

Lijkt me heftig van die lange tijden elke keer. Lang wachten en maar gokken hoe of wat. Wat zou clomid voor je doen? Maakt dat je cyclus regelmatiger?

Mijn eisprong is grillig, scheelt per cyclus ongeveer 8 dagen wanneer die is (ergens tussen dag 8-16 na mijn eerste dag menstuatie), maar ik heb wel een cyclus van 27-28 dagen. Mijn vriend en ik wonen samen, maar door zijn werk is hij geregeld dagen weg. Dat maakt dat we niet elke dag of om de dag kunnen vrijen, ook niet in die belangrijke week. We houden er wel zoveel mogelijk rekening mee, in sommige maanden gaat dat makkelijker dan in andere. Dat helpt natuurlijk niet. Maar ook in de weken dat het wel had kunnen gebeuren, goede timing, alles getest, precies allemaal ok, is het niet gelukt. Ik weet het niet meer. Wordt er moedeloos van. Nu weer iemand in mijn omgeving zwanger. Ook verhaal van iemand anders die nu na 4 jaar met ivf zwanger is geraakt.

Heel fijn dat het bij zoveel anderen wel lukt. En goed gaat! Wil zelf ook graag. Mijn vriend zit er een stuk rustiger in. Hij ziet wel wanneer het komt. Ik vind dat lastiger merk ik. Hoe is dat bij jullie?

Ik hoop dat de Clomid voor je werkt! Merk je er wat van, voelt het anders nu je dat slikt?
 
Hoi Johanna,

Sinds een paar maanden loop ik bij de gynaecoloog omdat mijn menstruatie maar niet kwam, uiteindelijk is er dus pcos vastgesteld. Ik heb vervolgens provera voorgeschreven gekregen, moest dit 7 dagen slikken. Drie dagen na het stoppen met het slikken hiervan werd ik ongesteld. Yeeeeeeejjj want toen mocht ik de derde dag beginnen met het slikken van 50 mg clomid, dit van dag 3 t/m 7. Dag 10 ben ik terug gegaan naar het ziekenhuis, follikel groeide wel maar langzaam. Ondertussen alweer een paar weken verder, groeide nog steeds langzaam. Ik ging op vakantie dus kon daarna niet voor controle komen. Mij werd toen aangeraden nu even geen provera te slikken, maar mijn lichaam zelf zijn werk te laten doen. Zo gezegd zo gedaan. Ben op vakantie geweest, maar had wel wat ovulatietesten meegenomen. Twee dagen voor ik terug zou komen naar nl, had ik zo een last van mijn onderrug, en buikkrampen alsof ik ongesteld zou worden. Spontaan ging ik toen een ovulatietest doen, en ja hoor eindelijk na maanden zag ik ook eens een smile. Die dag en de dag erop hebben mijn man en ik geklutst. Paar dagen later terug in nl, meteen contact opgenomen met ziekenhuis, moest bloed prikken zodat ze konden zien wat de waarde van progesteron is. Dit was heel laag werd mij door de tel doorgegeven.

Nu ben ik vandaag weer ongesteld geworden, en mag ik dus overmorgen met clomid 100 mg beginnen. Hoop dat het dit keer wel zal lukken.
Beetje moeilijk dit allemaal, iedere keer die ziekenhuisbezoeken en dan weer steeds te horen krijgen je follikel groeit langzaam. Hoe gaan jullie hier mee om? Ik merk dat ik daar best wel chagrijnig van wordt, en soms dan ook even nergens meer zin in heb.

Dit is trouwens pas mijn tweede ronde dat ik clomid zal slikken. Eerste ronde was 50 mg en nu tweede ronde 100 mg.

Owhja eerste ronde clomid heeft eigenlijk dus wel geholpen, maar dus alleen langzaam.

Heel veel succes allemaal, en hoop dat wij allen binnenkort ook een positieve test in handen kunnen houden.

Gr.
Saar
 
Terug
Bovenaan