Na eerste jaar "oefenen" nu naar de gynaecoloog. Wat kunnen we verwachten?

Hai Saar,

Wat lastig lijkt me dat, als je cyclus niet meewerkt. En je progesteron te laag is, dat schiet natuurlijk niet op! Ik hoop heel erg dat het met dit beetje hulp wel lukt! Zou wel fijn zijn, als je verder de molen niet in hoeft.

We zijn gisteren in het ziekenhuis geweest. Echo gehad, baarmoeder ziet er normaal uit, cyclus is mooi, ik heb eitjes (jippie! Toch een beetje opgelucht). We krijgen ergens volgende week de uitslag van de test van mijn vriend, ook best spannend. Verder toch waarschijnlijk stress ofzo waarom het niet lukt. We gaan het zien. Ik moet nu gaan temperaturen een hele cyclus en dan weer terug komen over een week of 6. Dan gaan ze ook testen of mijn vriends zaad wel overleeft in mijn buik en eventueel mijn eileiders nakijken, maar daar is voor nu geen aanleiding voor. Beetje opgelucht, ook nog een beetje spannend.

Hoe is het verder, dames? Nog nieuws?
 
Helaas heeft alles bij mij weer een aparte wending gekregen (zal ook niet een keer zo zijn).

Ik had 2x bloed geprikt en daaruit bleken er geen rare dingen. Mijn waardes voor mannelijk hormoon was wat hoog (weet niet de juiste benaming). Maar geen verontrustende dingen verder.

Gezien mijn cyclus weer 38 dagen was (is elke keer wat anders bij mij) heb ik gelijk een recept voor clomid meegekregen. Ik moest wel mijn eerste menstruatie afwachten voor ik deze mocht gaan gebruiken. Ik was toen zooooo blij. Eindelijk wat meer controle over mijn cyclus (ipv 60/50/40 dagen). Wordt op die manier ook moeilijk om gericht te klussen. Moest nog wel even een keer bloed prikken.

Uitslag van het bloedprikken was dat ik een te hoog prolactine gehalte heb. Hierdoor komen de onregelmatige cyclussen. Hierdoor mag ik dus ook niet beginnen met de clomid. Dit moet eerst behandeld worden en dan zou mijn cyclus ook weer normaal worden (was altijd al 35 ipv 28).

Wel had ik zaterd/zondag een positieve ovulatietest dus we hebben deze ronde tenminste wel goed kunnen benutten.

Ik mag maandag naar het ziekenhuis om behandelplan te bespreken.



Johanna, fijn dat ze alles ook zo goed oppakken bij jou in het ziekenhuis. Zon echo met de bevestiging is altijd fijn. Let wel op, dat het dan toch nog even kan duren voor je ei echt springt. Deze fout had ik eerste keer ook gemaakt. Toen was mijn ei 20mm en nog duurde het 9 dagen voor deze was gesprongen (maar dat kan ook aan mijn rare lichaam liggen).

Stress zou indd. niet goed zijn. Maar de 'goude tip' laat het los, gaat bij ons niet meer op. Als je al zolang bezig bent als ons is het gewoon een onderdeel van je leven geworden.



Saar jammer dat de ronde op vakantie geen geluk heeft gebracht. Ik wordt ook chagie van alles hoor. Vooral als je dan hoopt op een ovulatie en die maar niet komt. Ik moet er net als jou heeeeeel lang op wachten. Ook beetje het idee dat het oneerlijk is, andere hebben om de 28 dagen kans en wij maar 1x in de 2/3 maanden.
 
Hoi dames,

Door het niet (goed) op gang komen van m'n cyclus (lange onregelmatige cyclus en zeer lichte menstruatie) nu een verwijzing gekregen naar de gynaecoloog. Over twee weken hebben we de eerste afspraak.

Dus ik lees en schrijf graag de komende tijd met jullie mee :)

Ik merk dat ik het toch wel erg spannend vind! Terwijl ik had verwacht dat het me wat meer rust zou geven nu er verder gekeken gaat worden. Geen idee wat ik allemaal kan verwachten..

Succes voor jullie allemaal!
 
Hai Anna,

Vervelend dat je cyclus minder regelmatig is. Ik hoop dat ze snel erachter komen of dit wat uitmaakt voor je kansen op zwangerschap. Zijn jullie al bezig?
Ik vond het allemaal erg mee vallen. Ze hebben ons vragen gesteld over medische geschiedenis en levensstijl (rook je, overgewicht, alcohol en drugsgebruik, dat soort dingen). Daarna hebben ze bij mij een inwendige echo gedaan. Gelukkig blijk ik nog volop eitjes te hebben en is mijn baarmoeder "normaal". Ook is mijn cyclus erg regelmatig, dat helpt. Oh, en ze hebben een chlamydia test gedaan, is standaard, dat kan je vruchtbaarheid beïnvloeden.

Mijn vriends zaad is getest. Mijn vriends zaadtelling was niet super, 3 miljoen en 30% goed zaad daarvan. Dat hoort veel hoger te zijn (rond de 20 miljoen), hij is ook 34. In november weer testen en dan verder kijken. Ondertussen blijven we er redelijk relaxt onder. Het is wat het is en stressen maakt het zwanger worden niet makkelijker. Bij mannen fluctueert de zaadtelling kennelijk geregeld. Nog geen reden tot paniek dus. Hij gaat zijn levensstijl aanpassen met meer sporten, weinig alcohol, etc. Kijken of dat helpt. Over 3 maanden weten we dan meer. Ik hoop natuurlijk gewoon zwanger te worden komende maanden. We zijn er allebei best verdrietig over dat het nog niet gelukt is. Zeker omdat de zwangerschappen en baby's ons om de oren vliegen. Kan een kleine jaloerse steek af en toe niet onderdrukken. Hoe blij ik ook ben voor vrienden en kennissen natuurlijk!

Op 7 oktober weer een afspraak. Ik moet nu een maand temperaturen en dan kijken ze dat nog een keer na. Onderzoeken die wellicht nog volgen: mijn eileiders nakijken (al is er nu geen indicatie dat daar wat mis is) en kijken of mijn vriends zaad überhaupt wel in mijn baarmoeder komt.
Omdat we beiden 34 zijn, ben ik blij dat we zaken nu testen. Dan weten we het in ieder geval.

Nog nieuws verder dames? Of tips om mijn vriends zaad een boost te geven?
 
Hai Green,

Je prolactine gehalte is te hoog. Dat had ik nog niet eerder gehoord! Ik ben blij dat ze erachter zijn en dat het te behandelen is. Maar wat een tegenvaller! Heb je enig idee wanneer dit dan onder controle is (verwachtingen he, want niets is zeker, pfff. Ik weet niet of dat frustrerender voor de arts of de patiënt is). Ik hoop dat je cyclus in ieder geval snel weer op orde is.

Ovulatietesten was de gynaecoloog niet enthousiast over. Die gelooft in temperaturen, dat schijnt preciezer te zijn. Maar eerlijk gezegd vind ik het wel wat gedoe om elke ochtend voordat je iets doet zo'n geval in je anus te steken... Maar goed, ik ben braaf mijn grafiekje aan het maken. Die testen blijf ik ook gewoon lekker doen (eigenwijs). Je moet ze goed uitvoeren. Tip van haar was: om de dag vrijen vanaf de dag dat je menstruatie voorbij is tot een week ervoor zo ongeveer als je niet precies weet wanneer je eisprong is. Zeg maar van dag 10 tot 18 als je regelmatig bent. Mijn eisprong wil nog weleens verspringen. Dus nieuwe regime voor ons is nu vanaf 1e dag menstruatieloos t/m een paar dagen voor mijn menstruatie om de dag sexen, benen omhoog, het hele rataplan. Op alle mogelijke manieren dan de kans maar verhogen.

En heel terecht: als je al zo lang bezig bent, is er niet aan denken en gewoon ontspannen toch een dingetje. En ergens ben ik er nu relaxter onder dan de eerste paar maanden toen het allemaal nog spannend en nieuw was.

Tijdens de echo was te zien dat mijn eitje gesprongen was. Dat had ik inderdaad gevoeld en klopte dus ook wel met mijn bevindingen.
 
Terug
Bovenaan