na ks een normale bevalling?

hoi allemaal

Ik ben nu 31 week zwanger van ons 2e kindje en bij de eerste ben ik wegens omstandigheden bevallen met een ks. Nu hoop ik natuurlijk dat ik deze keer "natuurlijk" kan bevallen. maar aan de andere kant vind ik dat echt doodeng!

Er zit toch een zwakke plek in je baarmoeder is dat niet erg gevaarlijk tijdens het persen en voel je dat litteken dan ook?

Hoop dus op een paar positieve verhalen van moeders met een ks en daarna een normale bevalling.

Groetjes

Hoi Chislaine,
Boeiende vraag, zit met hetzelfde. Eerste met ks gehaald wegens stuitligging, ben benieuwd wat de ervaringen van anderen zijn!
In ieder geval veel succes!

Peavey (28 wk)

Hallo!

Bij mij hetzelfde verhaal. Ik heb hier een tijd geleden ook een vraag hierover op het forum gezet, moet je maar even lezen. Helaas ben ik niet echt gerust gesteld maar hopelijk komen er ook positieve reacties. Ben benieuwd!

Groeten Floor

Oef heb je topic net gelezen (had hem eerst niet gezien) maar als ik dat allemaal zo lees hou ik Puk wel tot zijn/haar 18de binnen! Zouden er nou gewoon zo weinig positieve verhalen zijn of reageren die gewoon niet. Van de reacties bij jou ga ik vanacht vast een mega nachtmerrie krijgen.

Hoi Chislaine, nou, hier een positief verhaal! Ik ben bij onze eerste via een ks bevallen ivm een stuitligging en groot kind. Ik wilde bij de tweede erg graag normaal bevallen, omdat ik erg lang heb moeten herstellen na de ks en omdat ik het graag mee wilde maken hoe het is om weeen te hebben en zo. Nou, dat laatste heb ik geweten!  Je gaat sowieso vanaf 36 weken naar de gyn ipv de vk, omdat je in het ziekenhuis zult gaan bevallen. Het litteken is een zwakke plek, maar het aantal gevallen waarin er iets gebeurt is maar zo klein. De gyn zei mij toen wel dat ze na een ks nooit een volgende bevalling zullen inleiden, of - als de weeen wegvallen - de weeen gaan opwekken. Het moet dus een voorspoedige lopende bevalling zijn. Mijn ervaring is heel positief. Ik werd 's nachts wakker, ging naar het toilet en mijn vliezen braken. Ik kreeg gelijk een weeenstorm over me heen, dat  was niet zo prettig. Vanuit niets gelijk om de minuut weeen. Naar het zkh gegaan, daar erg goed opgevangen. Ik had al 7 cm ontsluiting! (in een uur) Ze houden jou en je kindje heel erg goed in de gaten via allerlei metertjes en slangetjes en weet ik wat. Ik moet je zeggen dat ik er tijdens de bevalling niet eens zo heel erg mee bezig was, met het litteken en zo. Dat voel je trouwens helemaal niet hoor! Pas toen de gyn zei 'nou, dat wordt geen tweede ks' dacht ik ineens 'o ja, dat had ook gekund'. Iedereen in het zkh die bij je bevalling is weet van je ks in het verleden en zal je dus begeleiden daarin. Niet bang zijn dus voor wat er kan gebeuren, maar je helemaal concentreren op het geboren worden van je kindje! En weet je, mocht het zo zijn dat het tijdens de bevalling toch een ks moet worden, dat is dan niet erg. Het is dan de beste oplossing voor jou en je kind, dat gaat voor alles. Maar wees gerust, het komt goed. Ik vond een gewone bevalling geweldig om mee te maken (op het moment zelf piepte ik wel anders) en ik was zo snel weer op de been. Niet te vergelijken met de ks. En de kraamtijd thuis in je eigen bed doorbrengen is helemaal fantastisch!
Ik hoop dat je hierdoor een beetje gerust bent gesteld. Op de een of andere manier hoor je als zwangere altijd alleen maar horrorverhalen! Sterkte met de laatste loodjes en een voorspoedige bevalling gewenst!

Groetjes van Simone

Hoi

Ik heb ook bij mijn eerste een keizersnee gehad. De bevalling werd toen ingeleid, maar de weeën deden weinig en daarom werd het dus een keizersnee.

Nu ben ik bijna 14w zwanger en zit nu ook al met de bevalling van: hoe komt het. Eerst dacht ik altijd dat de snee die ze tegenwoordig maken niet kan scheuren, maar dat is dus niet zo. Ik heb meer gehoord dat ze een volgende bevalling niet mogen inleiden. Anderen zeggen dat het wel mag, maar dan onder strenge controle. Laatst hoorde ik echter van iemand die bij zo'n tweede bevalling haar kindje verloor, omdat de arts haar een veel te hoge dosis weeënopwekkers had gegeven. Niet elke arts besluit dus tot een keizersnee als er moet worden ingeleid! Ik schrok erg van dit verhaal en heb me nu al voorgenomen om áls het kindje weer moet worden gehaald meteen te kiezen voor een keizersnee. Ook omdat het inleiden bij mij de eerste keer ook helemaal niet tot genoeg ontsluiting leidde. Ik wil niemand bang maken, maar gewoon bewust maken van het feit dat er helaas nog nullen zijn, die dus zulke fatale fouten maken, ook al zijn het artsen. Ze zullen altijd een keizersnee willen vermijden, als het ook gewoon kan, want dat is veel goedkoper.

Ik hoop ook op nog wat meer positieve verhalen, want die bevalling, dat wordt me nog wat...

Groetjes

Jedi

Nou, ik probeer het nog eens een keer.. Ik heb al een paar keer mijn
hele POSITIEVE verhaal ingetikt, maar dan werkte het forum niet goed en
was al mijn inspanning voor niets. Maar omdat ik in dezelfde
onzekerheid heb gezeten als jullie en ik jullie toch wat vertrouwen wil
geven, probeer ik het nog één keer...

Op 28-08-2004 werd mijn dochter geboren dmv een spoedkeizersnede (onder
narcose): Ik had een placenta praevia en bloedde hevig, vandaar.
Gelukkig was mijn dochter, ondanks haar vroege geboorte, gezond. Ik
hoopte wel meteen ooit nog een normale bevalling mee te maken!

In januari 2006 bleek ik opnieuw zwanger en toen ik voor een
termijnecho naar het ziekenhuis ging, bleek het om een tweeling te
gaan!! Aan de ene kant was ik in HOERA-stemming, aan de andere kant zag
ik de bui al hangen: Bij tweelingzwangerschappen is de kans op
complicaties aanzienlijk groter...

Tot 34 weken zwangerschap leek het toch weer uit te draaien op een
keizersnede, want beide kindjes lagen in stuit. Op het laatste moment
waren ze toch nog allebei gedraaid en werd ik voor de keuze gesteld: De
operatie toch door laten gaan of afblazen en afwachten?? Moeilijk
hoor!! Ik wilde natuurlijk graag een gewone bevalling meemaken. Maar
stel dat het toch weer uitdraait op een keizersnede? Dan heb je een
heleboel moeite gedaan voor niets. Of erger nog: Misschien draait het
dan juist uit op een spoedsituatie en moet ik tóch weer onder narcose...

Uiteindelijk koos ik er toch voor om het zelf te proberen en de angst dat dit niet de juiste keuze zou blijken te zijn, bleef...

Op 8 oktober braken rond de middag de vliezen. De bevalling was
begonnen. De volgende ochtend om 6 uur kreeg ik regelmatige weeën. (Ik
was toen al in het ziekenhuis, omdat de kindjes nog niet goed ingedaald
waren. Normaal mag je weer naar huis als alles goed blijkt te zijn,
maar ik en de tweeling moesten blijven.) Om 10 uur werd ik aan een
infuus met weeënopwekkers gelegd. (Dat mag dus wel, maar met beperkte
dosering en de weeën moeten zelf zijn begonnen, zodat de baarmoedermond
al verweekt is, heb ik begrepen. Gel wordt nooit gebruikt als je een
keizersnede in je voorgeschiedenis hebt.)

Om 5 uur 's middags was de ontsluiting volledig, maar ik had de pech
dat alle gynaecologen met andere dames bezig waren. Ik moest 1 uur lang
persweeën wegpuffen. Dat vond ik het zwaarste van de hele bevalling.

Om 6 uur mocht ik eindelijk persen en om 19:03 werd onze zoon geboren, gevolgd door zijn zusje om 19:10.

Echt meiden, dat is ZOOOO bijzonder!! Ik gun dit echt iedereen. Ik vond
het eerst wel spannend allemaal. Een keizersnede was mij bekend en over
bevallen hoor je van die wisselende verhalen. Maar ik zou het zo weer
doen!

Het herstel gaat vele malen sneller. Ik ben 6 weken geleden bevallen,
maar alweer helemaal hersteld!! Nou, dat was de vorige keer echt niet
zo!! Na een jaar was ik weer een beetje de oude. Pfff...

Mijn ervaringen met gewoon bevallen na een keizersnede zijn dus heel
positief. En ja, het lidteken kán scheuren, maar die kans is niet heel
groot. En hoe je ook bevalt, er is altíjd een zekere kans op
complicaties. Het risico van het 'vak', zullen we maar zeggen. Probeer
het te relativeren!

Ik wens jullie allemaal mooie bevallingen toe, hetzij in een
verloskamer, hetzij in een operatiekamer. Uiteindelijk is het
belangrijkste dat moeder en kind het goed maken, toch?? Toitoi!!

Liefs, Sisi.

O, ik vergeet nog te zeggen dat ik dat lidteken niet heb gevoeld
tijdens de weeën. En als je pijn hebt tussen de weeën door, moet je dat
direct aangeven, want dat kan dus wijzen op een 'uterusruptuur'. Bij
mij werd daar af en toe naar gevraagd, maar ik weet niet of dat
stadaard-procedure is.

Terug
Bovenaan