na ks een normale bevalling?

Simone en Sisi

Bedankt voor jullie verhaal, ik ben nu wel zover dat ik het in elk geval aandurf, mocht ik ergens pijn krijgen ben ik denk ik wel de eerste die de gyn verteld dat hij zit moet omkleden maar dat zien we snel genoeg. Ben in elk geval wat rustiger nu!

En Sisi, van harte gefeliciteerd met de geboorte van je zoon en dochter, wat mooi zeg een tweeling das gewoon dubbel geluk! En straks gezellige groepsknuffels, je bent een gezegend mens!

hallo allemaal.
ik zit met het zelfde probleem als de anderen hier. Mijn vorige bevalling begin met het spontane breken van de vliezen, daarna weeen, dat schoot niet op, na 24 uur weeen nog maar 8 cm ontsluiting. inmiddels was ik al in het ziekenhuis, omdat het niet opschoot. Ik had al weeenstimulatie gehad, maar de ontsluiting bleef vier uren lang op 8 cm zitten. Daarna ging men over naar een ks. Dat vond ik prima (onbewust van te voren al beetje verwacht...weet niet waarom). Mijn zoon bleek bijna 10 pond, dat was de reden dat hij er niet uit kwam via de gewone weg.
Nu ben ik weer zwanger, 36 weken inmiddels. Vanmiddag bij de gynaecoloog geweest. De baby blijkt weer groot, dat had hij bij een echo met 26 weken ook al gezien. Toch stelt hij voor om eerst normaal proberen te bevallen. Ik zie dat helemaal niet zitten. ik heb er geen vertrouwen in, daar baal ik van. Ik wil graag vertrouwen op mijn lichaam, maar heb al te vaak meegemaakt dat ik bij die 1% hoor waarbij iets medisch afwijkends aan de hand is. Vandaar nu ook weer mijn angst voor de bevalling, ik kan me gewoon niet voostellen dat die normaal zal verlopen.
Met de gyn hebben we allerlei dingen besproken over wanneer het wel een ks wordt en wanneer gewoon. Ik heb aangegeven dat ik liever ks heb, "ja, dat hoor ik wel vaker, zei hij lachend". Ik vind hem een goede gyn, heb wel vertrwouen in hem en begrijp dat hij liever een gewone bevalling voor me heeft. dus ik vind t ook neit erg dat ie dat zei. Maar ik zit nu wel met de kater dat ik wederom een zwaar kind verwacht, dat mijn vorige bevalling daardoor niet vorderde en dat mijn gyn in eerste instantie toch weer voor een gewone bevalling wil gaan. Ook ben ik rond de kerst uitgerekend, waardoor ik bang ben dat in ons ziekenhuis niet adequaat kan worden ingegrepen wanneer er iets misgaat (omdat het allemaal zondagsdiensten zijn).
pfff... nou ja een heel verhaal. Jullie snappen t wel denk ik, ik zit er een beetje over in. Herkennen jullie dit?

Hallo!

Ik wilde even reageren op het vorige berichtje. Als het kind echt weer groot is en je een natuurlijke bevalling niet ziet zitten, vind ik dat je op een keizersnede moet aandringen.
Ik heb de vorige keer ook een keizersnede gehad en ben nu zwanger van de tweede. Ik heb gevraagd aan de gyn wat het risico is dat het litteken openscheurd. Volgens hem was dat 1 op 1000. Het is wel de reden waarom je in het ziekenhuis moet bevallen.
Vervolgens zei hij dat als ik graag een keizersnede zou willen ze me niet naar een ander ziekenhuis zouden sturen. Het is een fijn idee dat je er zelf iets over te zeggen hebt.
Het is tenslotte je eigen lichaam en kind.
Ben wel benieuwd hoe het zit met "inleiden" van de bevalling. Volgens mij is de kand dat het oude litteken dan scheurt groter. Ik ga het nog even met de gyn bespreken, maar weet iemand daar iets van?

Groeten en Suc 6!

Hoi Bollebuik. het schijnt inderdaad zo te zijnd at de kans op het scheuren van het litteken iets groter wordt wanneerde tweede bevalling ingeleid wordt.  Het hangt er geloof ik wel een beetje vanaf wel middel ze gebruiken om in te leiden. Ik weet niet hoe het spul allemaal heet, maar het ene is wel beter dan het andere. Het is ook niet zo dat ze nooit inleiden na een eerdere keizersnede, maar ik persoonlijk zou het liever niet hebben.
inmiddels heb ik er alweer meer over nagedacht en ik wil echt voor die keizersnede gaan, ook omdat ik nog een extra litteken in de baarmoeder heb, doordat bij een buitenbaarmoederlijke zwangerschap eens een eileider is weggehaald. Mijn gevoel zegt ook heel duidelijk dat ik niet het risico wil lopen dat er toch iets verkeerd gaat. Helaas behoor ik op medisch gebied vaak tot die 1% waarbij wat uitzonderlijks mis gaat, daardoor heb ik wat minder vertrouwen in mijn lichaam en een goede afloop dan de gemiddelde vrouw denk ik.
Hoe ver ben jij in de zwangerschap?
Gr. Amartine

Hallo Amartine!
Ik ben nu 38 weken en 4 dagen. Op 2 december ben ik uitgerekend. Ik ga het zeker met mijn gyn bespreken van dat inleiden, want ik wil precies weten hoe en wat.
Heel veel suc6 met je zwangerschap!

Groeten, Bollebuik

mijn eerste is geboren via de keizersnede. Ze was groot, lag niet helemala goed, kortom wilde er gewoon niet door.

Bij de tweede heb ik met 34 weken eene cho gehad. Dit was om te vergelijken met de grote zus. Nuw as het kindje een stuk kleiner, dus mocht ik het zo proberen. Omdat met 39 weken bleek dat mijn dochter niet meer groeide ben ik vlak voor de uitgerekende datum ingeleid. Ja hoor werd bij mij dus wel gedaan.

Uiteindelijk was ze inderdaad kleiner dan haar zus, maar van een groeiachterstand was geens prake.

Mijn derde bevalling was na een zwnagerschap van 18 weken. Ook ingeleid. Natuurlijk is dat anders dan bij een voldragen kindje.

Mijn vierde bevalling is weer een vaginale geweest, dit keer zonder inleiden.

En in april hoop ik weer gewoon vaginaal te bevallen van mijn vierde kind.

Mijn advies, als een groot kind de reden was van de keizersnede, vraag om een
echo, is je kindje kleiner dan kan je het gewoon proberen.

Miep

Terug
Bovenaan