<p>Hallo allemaal,</p><p>Ik heb de laatste maanden veel gelezen op het forum, maar nog weinig gepost. Ik verwacht mijn kleine man in januari 2019. </p><p>Ik zit met een naam dilemma en ik ben benieuwd wat jullie visie hierop is of jullie nog verrassende suggesties ideeën hebben om het op te lossen.</p><p>De situatie is als volgt: mijn man is half Turks en half Nederlands. Ik ben geheel Nederlands. Ons kindje wordt 3/4 Nederlands. Ons kindje krijgt al zijn (Turkse) achternaam. Overigens spreekt mijn man geen Turks, hangt geen geloof aan en eet alleen geen varkensvlees uit respect voor zijn vader. Maar nu hij een zoon krijgt, lijkt er toch wat cultuur druk te ontstaan. </p><p>Hij wilt toch graag een Turkse voornaam en ik wil graag een Nederlandse voornaam. Vervolgens hadden we een prachtig compromis. Namelijk de Turkse naam als officiële voornaam en de Nederlandse vertaling van de naam als roepnaam. Bijvoorbeeld: Turkse naam Danyal, is in het Nederlands Daniel, afgekort Daan. (Dit is overigens niet dé naam).</p><p>Ik kom er echter net achter dat op de geboorteakte de roepnaam niet geregistreerd zal staan, alleen de officiële naam. En ondanks dat de officiële naam en voornaam wel met dezelfde letter beginnen, las ik bij anderen dat het toch vaak voor problemen zorgt (instanties roepen je om bij officiële naam etc).</p><p>Wat zouden jullie doen / hoe denken jullie erover?</p><p>Volgens mij zijn de opties (en gebruik weer even de voorbeeldnaam):</p><p>1 Danyal Achternaam</p><p>(Accepteren dat zijn Nederlandse roepnaam niet geregistreerd staat)</p><p>2 Daan Achternaam</p><p>(Dan ga ik voorbij aan wens partner)</p><p>3 Daan Danyal Achternaam</p><p>( dan heeft hij feitelijk 2x dezelfde voornaam, maar is de Ned als Turkse naam wel officieel geregistreerd. Als eerste naam dan de Ned?)</p><p>4 Danyal Daan Achternaam</p><p>(Zelfde als hierboven, alleen dan accepteren dat zijn Turkse naam altijd eerst komt.</p><p>Verder wat relevant is, is dat wij wonen in een klein boerendorpje en dat bij de naam die ik in gedachten hebt de voorletters een (negatieve) betekenis op zich hebben. Ook vraag ik mij af of het voor mijn zoon 'makkelijker ' is in de toekomst als hij officieel een Nederlandse naam zou hebben.</p><p>Ik hoor graag wat jullie zouden doen / hoe jullie erover denken.</p>