Naar bed naar bed zei Duimelot….

Hallo allemaal,<br /><br />Wij hebben een schat van een meid, bijna zes maanden. Tot nu toe weinig zorgen gehad en heerlijk genieten samen!<br />Maar dat slapen maakt me wel wat onzeker. We volgen haar en dat gaat prima. Echt ritme zit er redelijk in met af en toe een uitzondering. Maar dat savonds naar bed gaan …..<br />9.30-11.00, 13.30-15.30,. 18.00-19.00<br /><br />Haar slaapritme begint inmiddels wat te verschuiven en wat langere dutjes te worden. Misschien over naar twee dutjes? En hoe lang “mogen” die dan duren?<br /><br />Hoe oud was jullie kindje toen hij/zij om een uur of 7 a 8 savonds naar bed ging?<br /><br />Groetjes?‍♀️?<br />

Ik denk vanaf een 9 maanden ongeveer. Hij is er nu pas 14 maar kan het me alweer moeilijk herinneren, ook niet meer zo goed de overgang van 3 naar 2 slaapjes. Toen werd t ritme steevast 9-11 en 14-16, waarna hij rond 19-19.30 naar bed ging..
Heb altijd geprobeerd het 2-3-4 ritme aan te houden toen en te letten op wakker tijden.. en als er een extra dutje nodig is werd die gewoon ingelast

Hier een meisje van bijna 8 maanden die vanaf een maand of 6 om 19:00u naar bed gaat. Als ze pas laat wakker is in de middag wil dat vaak nog niet helemaal lukken maar dan speelt ze wat met haar knuffel in bed & valt vanzelf in slaap. Wij hebben wel een standaard ritueel wat we elke avond doen. 18.15 naar boven, in bad, slaapzak aan, op ons bed de fles & dan in haar eigen bed slapen. Dit doen we elke avond precies hetzelfde. Moet zeggen dat ze totdat ze 6 maanden was ook absoluut niet om 19:00 in bed te krijgen was, dan ging ze pas tegen 22:00/23:00 naar bed.. ze speelde dan ook vrolijk tot die tijd beneden. Op een gegeven moment ging ze “aangeven” dat ze toch wel moe begon te worden steeds rond 20:30/21:00 en toen hebben we het gewoon elke avond geprobeerd en ineens was ze om en nu weten we niet beter ?

Mijn oudste gaat sinds dat ze 6 weken oud is om 19:00 naar bed. We hadden hier een snel overprikkeld meisje die het prima deed op dat ritme. Ze is nu 2 en gaat nog steeds om 19:00 naar bed.
Nr 2 gaat gezellig mee in dit ritme en is nu 4 maand

Eerlijk gezegd weet ik het niet meer precies. Maar toen ze dutjes deed van 9-10.30 en van 13.30-15.00 (wat bij ons pas rond 9 maanden was ivm vroege vogel), sliep ze pas rond 19/19.30 weer hoor. Geen dutje van 18-19 want dat zou rampzalig uitgepakt hebben voor de avond. Ik snap wel dat als je kindje van 18-19 slaapt dat ze niet meteen weer verder slaapt de nacht in. Tenminste dat is vanuit mijn dochter beredeneerd dus. 
Hoe laat is ze wakker in de ochtend? Als het verder geen vroege vogel is, zou ik er persoonlijk voor kiezen om gewoon eens te proberen om het tweede dutje een half uurtje te schuiven en dan savonds ook een half uurtje schuiven. Dan heb je net dat extra uurtje tot 19.00. En vanaf daar dus proberen om weer in slaap te sussen als ze om 20 uur weer wakker is. 
Denk er wel aan dat ritme verschuiven tijd kost. Hier duurt het altijd een week of soms wel 2 weken tot we effect merken. En soms pakt het verkeerd uit. Gerommel aan haar ritme heeft ook wel eens betekend dat we opnieuw een stapje terug moesten doen en weer even haar moesten volgen omdat het een regelrechte puinzooi werd. Slapen is soms lastig te sturen. Maar een beetje tweaken (zo noemen wij het) wilde hier nog wel eens lukken. Dus iets zoeken dat dichtbij haar ritme lag en daarmee net even een zetje onze richting op ?

Onze beide jongens gaan al vanaf dat ze rond de 3 maanden oud zijn tussen 18.30 en 19.00 uur naar bed. Onze jongste is nu 7 maanden en die maken we uiterlijk 17.15 uur wakker uit zijn 3e slaapje, zodat hij om 18.30 uur de laatste fles kan drinken en dan naar bed.
Toen onze oudste (nu 2.5) van 3 naar 2 slaapjes overdag ging, heeft hij zelfs heel lang rond 18.00 uur de laatste fles gekregen en daarna naar bed voor de nacht. Hij sliep dan tot ongeveer 6.30/7.00 uur. 

Dat is dus precies de uitdaging Lewis ☺️
Dat rekken heb ik een tijd geprobeerd. Het gevolg is dan dat ze rond 9 uur wakker wordt en dat ze pas rond 11 uur in slaapt valt voor de nacht.
Zonder die kleine powernap hebben we de hele avond een huilend en hangerig meisje... Maar slapen doet ze dan dus echt niet... of ze is elk half uur aan het huilen in haar bed. Best gek want ze heeft altijd prima geslapen wel. Volgens mij maakt het haar ook niet zoveel uit want ze is altijd vrolijk en aan het spelen... Alleen mijn *moederinstinct* wil het graag anders ?
Gelukkig slaapt ze lang. Meestal tussen 7 en 8 is ze pas wakker.

Bij ons ging rond 8 maanden het derde slaapje eraf. Een tijdje hebben we hier een powernap van gemaakt van 10 - 15 minuten, meestal gingen we dan wandelen en sliep hij in de kinderwagen. Dat deden we zo'n beetje tussen 5 en half 6, en dan ging hij rond 7 / half 8 naar bed. Vervolgens sliep hij tot ongeveer half 7 / 7 uur in de ochtend.

Vanaf een maand of 6 denk ik ging hij tussen 7 en half 8 naar bed.

Terug
Bovenaan