Naar de gyn geweest.....

Hey beauty27,

Als je niet meer ongesteld wordt gaan ze inderdaad de eerste keer je menstruatie opwekken.. en daarna mag je hopelijk met clomid starten.

Het is gebruikelijk dat ze na verloop van tijd ook een keer een 'samenlevingstest' doen. Dan kijken ze of het sperma van jouw partner er wel 'doorkomt'.. dat gaat alsvolgt..

Vlak voor de eisprong (ovulatie), circa 9 uur na seksueel contact, haalt de gynaecoloog of Fertiliteitsarts wat slijm weg van de baarmoedermond. Er wordt dan bekeken of de kwaliteit van het slijm voldoende is en of de zuurgraad wordt bepaald. Er wordt bekeken of het slijm voldoende levende zaadcellen bevat.

Immers.. het zou zonde van je tijd zijn als jij met pilletjes een goede eisprong en eigroei opwekt en achteraf konden de zaadjes er niet bijkomen..

Verder testen ze aan het begin van elke behandeling (stel je wilt voor kindje 2 bijv..)
weer een keer al je bloedwaardes e.d.

Wat ook getest wordt is of je een week na je eisprong een mooi progesterongehalte hebt.
Wat de fertiliteitsarts door de echo ziet is namelijk wel een follikel.. maar of het eitje dat in de folikel zit van voldoende kwaliteit is, dat weet je alleen als je precies 7 dagen na je eisprong je progesteron laat testen.
Dit zullen ze een keer doen voor je aan clomid begint (bij mij in elk geval) maar ook tijdens.. immers dan kunnen ze ook beter beslissen of je misschien een hogere dosis nodig hebt.

Tis een hoop gedoe :) Maar je kansen zullen er zo van omhoog gaan! Ik was de eerste keer na 5 pogingen zwanger, de tweede keer na 2 (dat werd een miskraam) de derde keer na 5 pogingen.

(Als dit tenminste je enige probleem is.. sommige hebben bijv ook nog dat het baarmoederslijm te snel weer afbreekt bijv.. en dan ga je weer een ander traject in)

Als je vragen hebt.. ik zit er weer MIDDENIN nu :)
Stel ze gerust.. ik moet om de 3 dagen bij de gyn zijn.. dus ik kan ze zelfs voor je stellen daar..

Liefs Julia

Nog even een correctie op het berichtje van supertje..

Clomid is niet 'hormonen'... :)

clomidpilletjes worden gemaakt van Clomifeen, een synthetische stof die de eisprong (ovulatie) bevorderd.

Wat het eigenlijk doet is je lichaam een beetje voor de gek houden.. Normaal gesproken maakt je lichaam bepaalde hormonen aan die follikel en eirijping en eisprong e.d. veroorzaken..

Bij vrouwen met PCOS werkt dat niet zo goed.. Die hormoonbalans is goed in de war..
dus wat het Clomid doet is je lichaam voor de gek houden door het te laten denken dat er veel te weinig van deze hormonen zijn..(ze te maskeren) waarop je lichaam reageert door er een heleboel van aan te maken.. met als gevolg..
Dat ook deze vrouwen een 'normale' vruchtbare cyclus zullen krijgen.

Maar het is niet zoals sommige dingen iets dat ze vanuit de urine van zwangere vrouwen halen om deze pilletjes te maken ofzo...

Terug
Bovenaan