naar de UWV-arts geweest

hallo allemaal,
even een reactie, hoewel ik zelf geen pnd heb. Ik ben psycholoog (werk met 55-plussers, behandel dus geen pnd-klachten, maar wel " gewone" depressies). Mocht je een psycholoog zoeken, dan is het handig om de volgende dingen van te voren na te vragen: is de persoon BIG-geregistreerd gezondheidszorgpsycholoog (anders geen vergoeding door de verzekeraar) en met welke zorgverzekeraars heeft hij/zij een contract. In principe worden de eerste 8 consulten vergoed (afgezien van een eigen bijdrage van 10 euro per consult). Je kunt op de site van de Nederlandse Vereniging voor Psychologen (www.psynip.nl) terecht voor meer informatie hierover. Daar kun je ook terecht voor adressen van eerstelijnspsychologen bij jou in de buurt.
Verder komen de klachten die jullie omschrijven mij heel bekend voor. Ik zou dan ook nog als tip willen geven, probeer zo veel mogelijk een vaste dagstructuur aan te houden, vaste tijd opstaan, eten, rusten etc (voor zover dat natuurlijk kan met een pasgeboren baby). Niet te veel op een dag plannen en voorzichtig doen met weekendjes weg of vakanties. (zoals iemand al heel terecht opmerkte, dat kost heel veel energie. En die energie heb je juist hard nodig voor je herstel).
Hopelijk hebben jullie hier iets aan.
In ieder geval heel erg veel beterschap allemaal.
Groeten, Brenda

Hoi Brenda,

Bedankt voor je reactie en je tips.
Ze zijn meer dan welkom.
Ik ben voor 2 jaar geleden ook bij een psycholoog geweest voor ocd.
Komt je misschien wel bekend voor, mijn bedrijfsarts raadde mij aan om deel te nemen aan een cgt therapie.
Ik weet er vrij weinig over, en ik ben nu aan het overwegen om toch naar een psycholoog te gaan.
( ik twijfel er nog over omdat ik niet zo'n goede ervaring met mijn psycholoog gehad heb).

Ik merk zelf ook dat regelmaat heel goed bij mij werkt, maar zodra er ook maar iets voor valt, dan valt alles weer in duigen.
Ik denk wel dat ik een schema op ga zetten en me daar ook echt aan moet houden.
Alleen het volhouden, dat vind ik vooral moeilijk...
Maar goed... alles heeft zijn tijd nodig.
En inderdaad uitjes en vakanties en weekendjes weg, daar heb ik ook totaal geen behoefte en energie voor.
Ik ben blij als s' avonds de kleine verzorgd en wel in bedje ligt.

Maar goed, alsnog hartstikke bedankt!

Liefs Fabiënne

hallo fabienne,
graag gedaan, geen moeite.
Cognitieve gedragstherapie is inderdaad een praktische therapievorm die vaak goede resultaten boekt.
Een specifieke vorm hiervan is de rationeel emotieve therapie (RET), er bestaat een leuk boekje van om ook zelf mee aan de slag te kunnen (RET jezelf door J. Verhulst). Verder is een therapievorm die mij wel heel erg aanspreekt de oplossingsgerichte therapie: je gaat dan niet op zoek naar de oorzaken van je probleem, maar juist naar de oplossingen. Je richt je dan op de vraag " wanneer gaat het al ietsje beter" en " wat doe ik op die momenten, waardoor het ietsje beter gaat" .
In je zoektocht naar een psycholoog zou je bijvoorbeeld kunnen kijken of hij/zij een van bovenstaande therapieen aanbied (welke je het meest aanspreekt). Maar het allerbelangrijkste is wel (ongeacht welke therapievorm er wordt gebruikt), dat het klikt tussen jou en je hulpverlener. Is dat niet zo, bespreek dit dan snel (bijvoorbeeld na 2 sessies), zodat je kunt proberen er samen uit te komen. Lukt dit niet, ga dan op zoek naar een ander. Je krijgt 8 sessies vergoed door de zorgverzekeraar en het zou zonde zijn als die op gaan bij een hulpverlener waar je geen klik mee hebt.
Succes!
Groetjes, Brenda

Hallo Brenda,

De RET therapie heb ik ook van gehoord, en mijn bedrijfsarts zei dat ik beter de CGT therapie kon gaan volgen.
En inderdaad wat je zegt; je kijkt naar het positieve.
Super bedankt, ben ik erg blij mee.
Ik ga meteen kijken welke psychologen bij mij in de buurt deze therapie geeft.
Thnx...

Liefs Fabiënne

Terug
Bovenaan