Naar overleden moeder vernoemen

<p>Goedemorgen!</p><p>In juni verwachten wij ons eerste kindje, een dochter. Wij willen haar graag vernoemen als 2e naam naar mijn overleden moeder (tijdens zwangerschap overleden)..  </p><p>Nu wil mijn vriend zijn moeder als 3e naam gebruiken, omdat het dan zo “hoort”. </p><p>Naar mijn idee is het dan niet meer zo speciaal om mijn moeder te vernoemen. We komen hier samen niet uit.</p><p>Wat vinden jullie? Hoort het echt zo, een dochter vernoemen naar 2 oma’s?</p>

Ik had alleen de naam van jou moeder gedaan. Bij eventueel een 2e kindje kan zijn je de 2e naam geven van zijn moeder. 

Dat gesprek hadden we hier ook. Het verschil is alleen dat onze moeders nog leven. 
We hebben de namen van onze moeders gemixt en daaruit één naam gemaakt. Ik wilde niet dat mijn dochter 3 voornamen zou krijgen... 
Maar in jullie situatie zou ik ook alleen voor de naam van jou moeder kiezen omdat het een mooi eerbetoon is. 

Onze dochter heeft de naam van mijn overleden moeder als tweede naam. Geen derde naam. 
Als we ooit nog een dochter krijgen zal ze zeker niet zomaar de naam van mijn schoonmoeder als tweede naam krijgen. Zij leeft nog en dat heeft voor mij dan minder betekenis. Zoals ik er nu over denk zou dat ook gewoon een andere naam kunnen zijn die we mooi vinden, maar dat is natuurlijk niet alleen aan mij maar ook aan mijn man.
Ik vind dus dat het gewoon kan om jou moeder wel te vernoemen en zijn moeder niet. Ook al krijgen jullie maar 1 kind/dochter.

Hier ook die discussie gehad. Onze moeders hebben bijna dezelfde naam wat het nogal lastig maakte. Ik heb toen op internet opgezocht hoe dat gaat met vernoemen.
Daar stond dat je een 1e dochter naar de moeder van de moeder vernoemd (jou moeder dus) en bij een 2e dochter vernoem je haar naar de moeder van de vader (je schoonmoeder dus). Bij een zoon is dat net andersom. 
Toen onze dochter geboren was en we de namen vertelden en erbij zeiden waarom m'n schoonmoeder niet vernoemd was, begreep ze dat en was er geen probleem. Terwijl ik van tevoren me druk zat te maken of ze niet teleurgesteld zou zijn enzo. 

Ik zou ook niet 1 kind naar 2 personen vernoemen. Als je later nog eens een dochter krijgt, kun je haar naar de moeder van je vriend vernoemen. Ik zou in dit geval ook kiezen om te vernoemen naar jouw moeder, gewoon omdat dat mooi is. En dan moet je vriend maar ff geduld hebben tot er een tweede kindje komt ;) 
Ik heb  een dochter, vernoemd naar mijn moeder. Ben nu zwanger van ons tweede kindje. We weten niet of het een jongen of meisje wordt, maar dit kindje zullen we vernoemen naar de vader/moeder van mijn man. Zo hebben mijn man en ik uiteindelijk allebei een kindje wat vernoemd is naar 'onze' kant van de familie.

Terug
Bovenaan