Naar overleden moeder vernoemen

Hier is onze dochter vernoemd naar mijn overleden vader. Ook overleden tijdens mijn zwangerschap. Mijn schoonvader/moeder zijn niet vernoemd, die leven nog. Ik zou echt alleen jouw moeder doen. 

Hoi,
Mijn moeder is ook overleden. Wij weten het geslacht niet maar wil het sowieso een 2e naam geven ongeacht jongen/meisje. Mijn schoonmoeder vernoem ik niet. Ik wil het namelijk juist vernoemen om mijn moeder toch nog een 'rol' in het leven te geven van ons kindje. 

Ik zou ook niet mijn kind naar twee personen vernoemen. Wij hebben ervoor gekozen onze zoon niet te vernoemen, maar in jouw geval kan ik me heel goed voorstellen dat je graag de naam van je moeder wil laten terug komen. Dit zou jouw vriend, als hij er een beetje over nadenkt, ook moeten kunnen begrijpen (en jouw schoonmoeder vast ook!).
Sowieso, zoals al vaker gezegd hierboven volgens mij, is het niet perse zoals het "hoort" om je kind te vernoemen naar twee oma's tegelijk. Ik heb de naam van één van mijn oma's als tweede naam en mijn ene broertje heeft die van mijn andere opa als tweede naam. Maar na mijn geboorte waren mijn broertjes er nog niet, en niemand vond het gek dat ik alleen de naam van m'n ene oma had en niet van de andere. 

Een vriendin van mij had een soortgelijke situatie. Wat denk ik belangrijk is, is dat je met elkaar bespreekt waarom de naam van jouw moeder voor jou zo belangrijk is . Dat lijkt misschien een open deur, maar ik kan me voorstellen dat je vriend ergens bang is ok de gevoelens van zijn moeder te kwetsen, het is immers iets heel bijzonders als je kleinkind naar jou vernoemd wordt. Samen zou je dat gesprek ook met je schoonmoeder kunnen hebben, grote kans dat op die manier iedereen er een oké gevoel bij heeft. 

Terug
Bovenaan