<p>Momenteel ben ik bijna 18 weken zwanger van onze tweede dochter. Onze oudste is nu precies 1,5 en zal nog net geen twee zijn als haar zusje geboren wordt. Ik merk dat ik me steeds meer vragen in mn hoofd zit te halen over de volgende stap van de oudste, haar peuterkamer. Superleuk natuurlijk! We willen dat een maand of 2 a 3 na de geboorte gaan doen. We hebben namelijk “maar” 2 kamers op de eerste verdieping, de onze en de babykamer waar ze nu slaapt. Ze zal dus naar een zolderkamertje gaan. <br /><br />Maar hoe werkt een peuterkamer eigenlijk? Nu slapen we allemaal met de deur op een kier, tik van mij denk ik. Ik haat stikdonker en zo kunnen we elkaar horen en tegen haar praten als ze wakker wordt. We gaan natuurlijk een traphekje op zolder plaatsen. Maar ze kan gewoon uit bed klimmen en gaan spelen, de deur open maken en op zolder rond gaan lopen, kast op haar kamertje leegtrekken enzo. Ik kan me er zo niks bij voorstellen nog. Het voelt nu eerlijk gezegd een beetje fout om haar heeeeeelemaal naar zolder te doen voor de new kid in town. Maar ze is over een half jaar natuurlijk weer heel anders. Hoe gaat dat dan? Wat doen jullie tegen dit soort dingen? En hoe lang gebruik je eigenlijk een babyfoon, die gebruiken we nu nog steeds als we beneden zitten?<br /><br />En wat als ze wakker wordt van nachtelijk gehuil en voedingen? Mijn gevoel zegt: laat haar zien wat er gebeurt, betrek haar bij de activiteiten tot het normaal genoeg voelt dat ze doorslaapt. Misschien doet ze dat wel direct, maar ze is een lichte slaper en wil altijd alles zien en weten. Misschien moeten we strenger zijn en gewoon in bed laten en daar gerust stellen? <br /><br />Nou ja, allemaal hormonaal voorbarig gestress. Maar wij hebben geen vergelijkingsmateriaal nog, en ik vroeg me gewoon af hoe dat bij anderen gaat.</p>