Naar peuterkamer enzo

<p>Momenteel ben ik bijna 18 weken zwanger van onze tweede dochter. Onze oudste is nu precies 1,5 en zal nog net geen twee zijn als haar zusje geboren wordt. Ik merk dat ik me steeds meer vragen in mn hoofd zit te halen over de volgende stap van de oudste, haar peuterkamer. Superleuk natuurlijk! We willen dat een maand of 2 a 3 na de geboorte gaan doen. We hebben namelijk “maar” 2 kamers op de eerste verdieping, de onze en de babykamer waar ze nu slaapt. Ze zal dus naar een zolderkamertje gaan. <br /><br />Maar hoe werkt een peuterkamer eigenlijk? Nu slapen we allemaal met de deur op een kier, tik van mij denk ik. Ik haat stikdonker en zo kunnen we elkaar horen en tegen haar praten als ze wakker wordt. We gaan natuurlijk een traphekje op zolder plaatsen. Maar ze kan gewoon uit bed klimmen en gaan spelen, de deur open maken en op zolder rond gaan lopen, kast op haar kamertje leegtrekken enzo. Ik kan me er zo niks bij voorstellen nog. Het voelt nu eerlijk gezegd een beetje fout om haar heeeeeelemaal naar zolder te doen voor de new kid in town. Maar ze is over een half jaar natuurlijk weer heel anders. Hoe gaat dat dan? Wat doen jullie tegen dit soort dingen? En hoe lang gebruik je eigenlijk een babyfoon, die gebruiken we nu nog steeds als we beneden zitten?<br /><br />En wat als ze wakker wordt van nachtelijk gehuil en voedingen? Mijn gevoel zegt: laat haar zien wat er gebeurt, betrek haar bij de activiteiten tot het normaal genoeg voelt dat ze doorslaapt. Misschien doet ze dat wel direct, maar ze is een lichte slaper en wil altijd alles zien en weten. Misschien moeten we strenger zijn en gewoon in bed laten en daar gerust stellen? <br /><br />Nou ja, allemaal hormonaal voorbarig gestress. Maar wij hebben geen vergelijkingsmateriaal nog, en ik vroeg me gewoon af hoe dat bij anderen gaat.</p>
 
Waarom “pas” na 2 maanden en niet nu al de overstap is de eerste vraag die mij te binnen schiet?
Ik ben 30 weken zwanger en onze zoon net 2. Verder precies dezelfde situatie qua woonruimte. Wij hebben de zolderkamer nu net af. Hij slaapt er nu 2 nachten (helemaal goed overigens). Inderdaad een traphekje op zolder. Een babyfoon naast ons bed en neem die savonds nog even naar beneden als we nog beneden zitten.
Wij wilden hem juist nu al laten wennen aan zijn nieuwe plekje zodat het voor hem niet voelt alsof hij “weg moet” van zijn oude kamer. Hebben het gebracht als iets heel leuks; jij krijgt een nieuwe kamer op je eigen verdieping. Tot nu toe 2 prima nachten gehad. Wanneer hij uit bed wil hoor ik hem via de babyfoon en verder geen bijzonderheden. Ben blij dat we het nu vast hebben gedaan!
 
Overigens hebben we hem wel eerst laten wennen in een peuterbed op zijn oude kamer en toen dat ging (hij komt er niet uit) hem verhuist naar zolder. Anders hadden we hem gewoon in zijn ledikant gelaten en hem daarin op zolder gelegd en later pas het peuterbed.
 
Is het een optie om haar eerst in het ledikant op zolder te laten slapen, zodat ze alvast kan wennen? Toen wij onze oudste in een groter bed lieten slapen, was ik ook bang dat ze de kasten zou open trekken enz. Wij hadden daarom de kasten dichtgemaakt met een elastiekje. Maar ze heeft er nooit aangezeten. En kwam ook niet zelf uit bed, maar riep altijd. Maarja elk kind is anders.

Mijn oudste sliep meteen door het gehuil enz van haar zusje heen snachts. Nu zijn ze 1 en 3 en als ze huilen worden ze niet wakker van elkaar.
Mocht je dochter wel wakker worden zou ik haar niet naar beneden halen om alles te laten zien. Dat is voor overdag. Nacht is om te slapen. Anders leer je dr dat ze eruit mag als ze de baby hoort huilen, en dan zit je met 2 kids uit bed midden in de nacht. Waarvan de oudste ontzettend moe is overdag door al het wakker zijn in de nacht.

 
Ik zOu haar voorlopig lekker in een ledikant laten! Op zolder kan prima, maar in een ledikant... Er komt zo veel op zo'n kleintje af, mn zoontje ging echt de geborgenheid van het ledikant missen en had echt slaapproblemen!
En babyfoon met camera ?
 
Hi,
Qua leeftijd, hetzelfde gehad, alleen ging ze niet naar zolder maar 'gewoon' naar een andere kamer.
Ook hier van tevoren over lopen tobben en twijfelen (ook hoogzwanger). Uiteindelijk hebben we haar kamer afgemaakt toen de baby er was en haar in dat proces betrokken, en inderdaad aankleden als iets positiefs, "grotemeidenkamer" "princessenkamer" etc. toen kreeg ze er zelf steeds meer zin in.
Baby heeft tot een maand of 5/6 bij ons geslapen en toen hebben we eerst haar doorgeschoven en een dag later de baby. Geen enkel probleem, ze vojd het direct superleuk en was vooral heel trots.
Ze ging gelijk naar een groot bed waar ze uit kon (dat had ze bij haar ledikant nog niet door) maar heeft verder niet voor problemen gezorgd. Wel kan ze haar kamer zelf niet uit omdat ze, wanneer ze echt haar best doet, het traphek open kan maken en ik dat toch een beetje eng vind snachts. Kastjes enzo haalt ze niet overhoop snachts, ze rommelt wel eens wat maar geen erge troep.
babyfoon (beneden, niet in bed) gebruiken we nog steeds, maar meer omdat ik dan zelf iets makkelijker kan ontspannen en niet steeds luister of ik iets hoor.
Wat geluid betreft wordt ze wakker van àlles, behalve gehuil van haar broertje en wanneer we daar dan iets aan gaan doen. Nooit extra bij betrokken, was ook iets wat vanzelf ging. 
Lang verhaal kort, niet zo veel zorgen maken, zolang je iets positief brengt naar je kind gaat het meestal goed:)
 
Wij hebben de oudste (toen bijna 2) een paar maanden voor de baby kwam naar haar nieuwe kamer gedaan. Haar betrokken bij het maken en inrichten ervan en ze vond het vooral super leuk. Peuterbed ging ook meteen goed en ze kwam er nooit uit. Maar ze is ook en rustig meisje en een goede slaper.

Het peuterbed dat wij hebben kun je evt ook dichtmaken. Dan is het gewoon een groot ledikant. Dat was een optie geweest voor als het niet goed zou gaan en wellicht ook een goed idee voor jullie? Dan hoef je geen tweede ledikant aan te schaffen, maar kun je toch beide opties aanbieden.

Snachts uit bed halen zou ik ook niet zomaar doen. Dat is veel te gezellig en je hebt je handen vol aan de baby. Mijn dochter sliep overigens altijd door baby gehuil heen, behalve als het smorgens rond 6 uur/ half 7 was en ze niet meer diep sliep.
 
Het advies is om je kind zo lang mogelijk in een ledikant te laten slapen omdat ze zich daar geborgen voelen tussen die spijlen. Wij hadden onze oudste zo lang mogelijk erin gelaten. Was 2 jaar en 8 maanden toen we hem zijn bed gaven. 2 maanden laten werd zn broertje geboren. Dit gaf hem tijd om te zien dat zijn broertje niet zijn bed afpakte. Zo zou ik het ook doen met jouw dochters kamertje. Van te voren veranderen, niet na de geboorte en alles samen verhuizen. Dat het geen verassing is. Wij hadden die fout in eerste instantie gemaakt. Wilde hem een grotere kamer geven en zijn kamertje zou dan de baby kamer worden. Wilde het als een verassing aan hem geven. Dus terwijl hij op de opvang zat had ik alles overgezet en tadada surprise toen hij thuis kwam. Was geen goed plan, de nachten erop waren hel. Uit bed, lopen boeven etc. Na 1 week hebben wij hem terug verhuisd naar zn oude kamertje en in zn ledikant. Na een paar maanden opnieuw geprobeerd. Nu in zn eigen kamertje en alles samen opzetten (grote bed etc) en toen ging het prima. Geen enkele nacht is hij er uit gelopen. En 2 maanden later kwam zn broertje. In de grotere kamer, in zijn ledikant. Eerste paar weken werd hij ook wel wakker van het gehuil snachts maar gewoon goed uitleggen dat babies nou eenmaal huilen. Maar dat hij lekker in bedje moet blijven en moet slapen. Het hoort erbij maar gaat wel weer voorbij. Succes!
 
Terug
Bovenaan