naar school

hebben jullie je kind al ingeschreven ?
en waar is je keuze op gevallen ?
ben benieuwd !

Ik ga waarschijnlijk voor de katholieke school hier in de buurt, lekker klein (100 leerlingen), en 5 minuten fietsen.
Wat mij aanspreekt op deze school is:
Ze beginnen daar in groep 1 al met het leren van keuzes maken. Elke dag mag je uit vijf verschillende werkjes kiezen wat je wil gaan doen. Hiervan moet je er 3 doen. Waarvan er vaak 1 verplicht is.
Elk jaar wordt dit iets verder uitgebreid. Zo heb je in de bovenbouw een weektaak.
Dat systeem sprak mij wel erg aan. verder is het ook nog een kanjer school met een actief anti-pest beleid.

liefs plien

Danae staat al zeker een jaar ingeschreven voor de openbare basisschool waar haar oudere broer Thom ook naar toe gaat.

Wij hebben voor deze school gekozen omdat hij ons het meeste aansprak qua sfeer, manier van lesgeven en beleid.
Ook hier hebben ze een kiesbord waarmee de kinderen vanaf groep 1 meteen leren keuzes te maken. Ze hebben 2-3 verplichte weekwerkjes en dagelijks meerdere keuzes aan andere bezigheden. Ook leren ze al omgaan met de computer middels een speelse lesmethode. Op deze school is er veel ruimte voor de persoonlijke ontwikkeling d.m.v. muziek, verkleden, toneel en lessen in leefstijl (lesmethode waarbij ze o.a gevoelens, emoties en gedachten leren benoemen/verwoorden) Regelmatig leuke buitenschoolse aktiviteiten als theaterbezoek, bibliotheekbezoek, etc. Ook hebben ze goede begeleiding voor kinderen die extra aandacht , begeleiding of uitdaging nodig hebben. Onze Thom zit er nu bijna 3 jaar, en ik kan alleen maar zeggen dat we nog steeds erg tevreden zijn over onze keuze. Ik weet zeker dat ook Danae het er erg naar haar zin gaat krijgen.

Groetjes, Cathy

Hoi,

Wij hebben Jamie voor de zomer al ingeschreven. Het is een katholieke school volgens het Jenaplan onderwijs. Je hoort bij ons hele goede verhalen over deze school, hij is bij ons op de hoek. De hele sfeer toen we daar waren sprak ons aan. De manier van lesgeven. Ze doen heel veel met de kinderen. Je kind wordt individueel in de gaten gehouden. Dus als er iets iets zijn ze er snel bij. Je kind wordt heel vrij gelaten. Als ze zelfstandig kunnen werken mag dat, maat als je kind extra aandacht nodig heeft kan dat ook.

Ik vind het wel weet een hele stap hoor. Pfff straks gaat mijn kleine ventje gewoon naar school. Wat gaat het hard allemaal.
Gr. Natasja mv Jamie

wij gaan voor de daltonschool eigenlijk hetzelfde idee als jenaplan...
Wij zijn erg voor dit onderwijs omdat elk kind daar als individu word behandeld en dat zijn ze tenslotte ook... mijn oudste dochter heeft duidelijk andere behoeftes als mijn jongste...

Ben benieuwd hoe het straks is als ze naar school gaat. Toen we gingen kijken en een intake hadden was ze niet meer weg te slaan daar en wilde ze overal aan meedoen!

kus wen

Oooh help de basisschool
We zittn hier nog behoorlijk in tweestrijd over welke school het moet worden.
Ik had vorig jaar al rondgekeken bij twee scholen bij ons in de buurt maar nog geen keuze gemaakt.
Het zit zo de ene school heeft weinig leerlingen vanwege een imagoprobleem en is/was aangemerkt als zwakke school wat dat laatste is er een heleboel verbeterd maar ze zijn er nog niet.
De andere school zit overvol, zo vol dat het mij zelfs benauwend overkwam en die school word steeds voller.
Er is nog een openbare school en een katholieke school maar dat is aan de andere kant van het dorp.
Dus we gaan maar weer alle open dagen af in de hoop dat we er gauw een keer uit komen.

Groetjes
Bianca mv Lorenzo en Isabeau.

Mij spreekt dalton en jenaplan onderwijs ook het meeste aan.

Jeetje bibi wat lastig zeg ! ik dacht dat ik het moeilijk had met zoveel scholen in de buurt ! maar ik mag nu echt niet meer klagen! Ik hoop dat je wijzer wordt van de open dagen.

liefs plien

Wij hebben destijds gekeken naar een paar dingen:

School in de buurt, sfeer, resultaten én hoe individueel ze kinderen benaderen. Wij kwamen toen uit bij het montessori-onderwijs voor Gijs. Goed sfeer, lekker dichtbij, prima resultaten en niet onbelangrijk: gericht op de individuele groei van het kind, het montessori-onderwijs sprak ons meteen aan. Gijs is op advies van school, en met onze goedkeuring en na uitgebreid overleg uiteraard, versneld doorgegaan naar groep 3 en dat is zó goed begeleid vanuit school, daar ben ik nog steeds heel blij mee.

Onze Sophie gaat na de zomervakantie naar dezelfde school en ook nu heb ik weer alle vertrouwen dat ze daar haar plekje gaat vinden!

Succes allemaal met keuzes maken!

Groetjes
Susan

Hoi,
Skip gaat na de zomervakantie naar een Jenaplanschool op 5 minuten lopen van ons huis! Het type ondewijs spreekt ons erg aan en dat het zo dichtbij is, is ook erg lekker natuurlijk ;)
Daarbij is het niet zo'n heel grote school. De andere school in onze buurt is enorm en daar krijg ik dan zelf ook altijd een beetje een vervelend gevoel van.... die kleine ukjes tussen bijna 600 leerlingen.
Ben verder heel benieuwd hoe hij het gaat vinden, ik verwacht dat hij het erg leuk zal vinden..... maar hoe het echt is.... toch wel een beetje spannend!
Groetjes, Noor

Terug
Bovenaan