nabloeding

Onlangs verhaal gehoord van een vrouw die overleden is door een nabloeding, wie weet hoe dit kan en wat is het?
Ik ben nu wel bang geworden. Iemand die mij gerust kan stellen?

Dat is een angstaanjagend verhaal. Een nabloeding is gelukkig al geen alledaags gebeuren, maar het kan bij elke bevalling optreden. De verloskundige heeft daarvoor medicijnen in haar verlostas en meestal is dat effectief genoeg om de nabloeding tot stand te brengen. Soms zal ze de blaas legen met een catheter zodat de baarmoeder beter kan samentrekken. Als dit de nabloeding niet stopt zul je een infuus krijgen met andere, sterkere medicijnen. Als je nog thuis bent zal de vk een ambulance bestellen om je zo snel mogelijk naar het ziekenhuis te transporteren.
Het hangt er een beetje vanaf waardoor de nabloeding ontstaat. Als de placenta nog niet geboren is  is het zaak die zo snel mogelijk geboren te laten worden. Soms lukt dat niet en dan zal dat op de operatiekamer moeten.
Als de bloeding komt door een gescheurd bloedvaatje in een inknipping dan moet er zo snel moeglijk gehecht worden.
Als de bloeding ontstaat doordat bijv de placenta loslaat voor de geboorte van de baby zie je vaak zeer ernstige bloedingen, soms met stoornissen in de bloedstolling. Dat zie je soms ook bij vrouwen die het hellp syndroom hebben.
Moeders die overlijden zitten vaak in die laatste 2 groepen. Gelukkig zijn dat allebei niet veel voorkomende aandoeningen.
Door de eeuwen heen zijn moeders overleden aan bloedingen, infecties en bloeddrukproblemen en anno 2005 zijn dat nog steeds de hoofdoorzaken van overlijden. Gelukkig overlijden er veel minder moeders dan 100 jaar geleden, maar het sterftecijfer is niet nul.
Een relatief nieuwe categorie zijn de moeders die een placentaprobeem hebben door een keizersnede bij de vorige bevalling. Doordat het % keizersnedes zo stijgt zie je dit tegenwoordig vaker.  Als de nieuwe placenta zich nestelt op het litteken kan dat akelige nabloedingen veroorzaken. Met de echo kun je dit bij 20 weken zien gelukkig, maar het  is ook 1 van de redenen dat je na een keizersnede altijd in het ziekenhuis moet bevallen.

Hoi!

Na mijn bevalling heb ik ook flink gebloed omdat de baarmoeder niet wilde samentrekken. De verloskundige gaf me inderdaad (zoals de verloskundige hierboven al schreef) een injectie met een dubbele dosis medicijn in mijn been. Hierdoor heb ik enorme naweeen gehad, maar als deze injectie niet gezet was had ik zeker naar het ziekenhuis gemoeten..Van deze bloeding ben ik alleen een beetje slap geweest achteraf, maar verder was er niets aan de hand....dat kan dus ook.

Maak je niet teveel zorgen hoor! Meestal gaat het gewoon goed..

Groetjes Maartje

bdankt voor jullie reactie, ik vind het wel een eng idee dat dat iemand kan overkomen. Als je zwanger bent zegt men dat je moet genieten, dat het fataal kan aflopen daar staat kennelijk niemand bij stil!
De een zegt dat het overlijden aan een nabloeding bijna niet kan en weer een ander zegt dat dit wel kan.
Ik durf nu echt niet m,eer voor een derde te gaan. Ik heb dat er niet voor over!

De kans dat je een nabloeding krijgt is al niet zo groot en de kans dat je eraan overlijdt is echt heel klein. Als je graag een derde baby wilt, dan zou ik zeggen: gewoon doen. bespreek het met je vk en ga desnoods bij voorbaat in het ziekenhuis bevallen met een infuusnaald in je arm. Angst is een slechte raadgever. Het is echt niet zo dat ik naar elke  bevalling rijd met in m'n achterhoofd: oh, als dat maar geen nabloeding wordt. Ik zet altijd m'n injectie spulen klaar, maar ik gebruik het zelden.  

lief dat je me gerust wilt stellen. Wat voor infuus?
Klopt het dat de kans het grootste is bij een eerste of niet?
Je hoort natuurlijk van alles, maar wat is waar?

Sandra

Niet een infuus, gewoon vast een naald, zodat er geen tijd verloren gaat met naald inbrengen terwijl iemand hevig bloedt. Als je dan gaat vloeien kan er meteen een zak vloeistof worden aangesloten.
De kans op bloeddruk problemen is bij je 1e kind het grootst, hoewel het ook bij volgende zwangerschappen kan voorkomen.
Een placentaloslating kan iedereen overkomen en staat dan ook in de verloskunde bekend als: donderslag bij heldere hemel.

Dus wat ik begrijp is vooral hoge bloeddruk (stollingsproblemen) en placentaloslating voor geboorte de oorzaken van overlijden. Dus niet niet goed krimpen van baarmoeder (door wat voor reden ook)
Ik hoor om me heen toch wel veel nabloedingsverhalen! Gelukkig niet allemaal met nare afloop.
Ik heb twee zware zwangerschappen gehad...bekkeninstabiliteit en twee zware bevallingen. Misschien zit er ook veel twijfel of ik een derde aandurf!
Maar het doodbloeden blijft een vreselijk eng verhaal.

Terug
Bovenaan