Nachtdienst

hallo dames,

ik had een vaag ik ben 5 weken zwanger en werk in de zorg. Nu sta ik ook in de nacht en moet zeggen ben echt heel moe. Dit komt ook dat het zo druk is en je alleen sta op 35 bewoners. In de nacht breng je nog 6 mensen naar bed en begin je om 5 uur al bewoners te wassen. Ik vond ze al pittig maar nu pffff. Nu is de vraag vanaf wanneer  kan je aangeven geen nacht meer te willen (heb het nog niet verteld op werk) en/of is het nog steeds verplicht om deze diensten te draaien?

nieuwsgierig

catooo

Hoi catooo

Vanaf 20 weken zwangerschap ben jij niet meer verplicht om een nachtdienst te draaien. Dit geld overigens ook voor slaapdiensten.

Bespreekbaar maken met je werkgever kan uiteraard altijd. Met name als je je slecht voelt of iets dergelijks.

Ik werk ook in de zorg en ben inmiddels alweer 16 weken een trotse mama. Ik heb het mijn werkgever bij 7 weken zwangerschap verteld. Maar dit omdat bij ons agressie voor komt en dan ook meteen heftig . Zo konden mijn collega's anticiperen en ruilde ik clienten als bleek dat iemand al wat slechter eraan was. Hier heb ik steeds alle begrip voor gehad van mijn collegas. Maar ik denk ook mede dat ik mijn werk niet uit de weg ging, open was over de situatie en een harde werker ben.

Succes!

Beste @Catooo,

Vervelend dat het nu al best zwaar is om nachtdiensten te werken. Het is ook herkenbaar, alleen ietsjes anders. Ik werk via het uitzendbureau in de zorg. Ik had al weken last van mijn rug en toen mijn menstruatie uit bleef, kregen we een vermoeden. Toen ik ziek thuis kwam  te zitten wegens mijn rug hebben we een test gedaan. Daaruit bleek ik zwanger te zijn.

Ik heb na het bezoek bij de VK het uitzendbureau gebeld om te vragen of ik niet meer op fysiek zware groepen ingepland kan worden wegens mijn zwangerschap. Dit hebben ze gelukkig gedaan.

Ik zou als ik jou wat voor jezelf kiezen en overleggen met je werkgever wat de mogelijkheden zijn.

Succes :)

Hoi hoi,

Ik werk ook in de zorg en draaide ook altijd veel nachtdiensten. Ben nu 14 weken zwanger en heb het aan me leidinggevende pas 2 weken terug verteld..

De nachten die ik had toen ik 7/8 weken was heb ik gedraaid maar waren wel heel zwaar! (2 reeksen in 2 weken) Heb het toen expres niet aangegeven omdat ik precies in me periode zat dat me contract verlengd zou worden. Was eigenlijk bang dat als ik het toen zou vertellen dat ze me op basis van zwangerschap dan niet zouden verlengen.

Toen ik me contract binnen had heb ik het eigenlijk direct verteld en ook aangegeven dat de nachtdiensten heel zwaar zijn. Vooral de vermoeidheid en dat ik ze dus liever niet meer had. Ook omdat je maar met 2 man bent bij ons in het gebouw en er moet maar iemand vallen of iets anders gebeuren.

Nu ben ik mij laatste 2 reeksen bijna kwijt. Eind augustus zijn me 4 nachten weg en eind juli 2 van de 4 en dat vind ik prima zo!

Ik weet natuurlijk niet in welke situatie jij zit, maar als je het echt niet ziet zitten moet je het wel vertellen. Dat is misschien het beste voor jezelf en je kindje..

Je bent tijdens je zwangerschap niet meer verplicht nachten te draaien. Dus niet perse vanaf 20 weken ;)

Keuze ligt bij jou..

Succes!

Groetjes, Esther

@esther ik heb geen bijzonder reden om het niet te vertellen maar meer dat we het pas na de echo willen vertellen.

ik heb volgende week 3 weken vakantie en dan krijg ik mijn echo dus na mijn vakantie vertel ik het ook op werk.

heb deze week geen nachtdiensten maar avonddiensten maar die kom ik wel door!

Dank je wel dames !!!

@ ester,
Hoe was de reactie van je werkgever?
Ik ben afgelopen maandag gestart bij  mijn werkgever 1 maand proef tijd eind van de week dus evaluatie
ik ben nu 10 weken zwanger en zit ook in dubio om het pas na mijn proeftijd te vertellen maar ja het is 1 jaar contract dus weet niet of die proef tijd zoveel invloed heeft
alle tips zijn welkom
Gr linda

Ik ben nu 29 weken zwanger. En mijn werk heeft mij verplicht om nachtdiensten te blijven draaien. Zou ik dit niet doen dan zouden ze mijn contract terugzetten op wat ik eerder draaide 24 uur. Op mijn contract hebben ze snel een addendum gezet. Wanneer ik werkzaamheden niet meer uit kan voeren dat ze mijn contract dus mogen aanpassen.
Ik vind de nachten ook steeds zwaarder worden omdat ik heel moeilijk weer in het ritme kan komen. Maar voel wel de druk om ze te blijven doen. 

Is er iemand die hier meer over weet en mij kan helpen. Mogen ze mij dit verplichten?

Terug
Bovenaan