Nachten met pasgeboren baby (uitgeput)

<p>Hallo dames, Onze knappe zoon is inmiddels 3 weken oud, ik weet dat dit nog erg jong is en ik nog niet kan rekenen op een ritme met hem.. maar ik heb toch even wat tips nodig om dit vol te houden. (Het slaaptekort)</p><p>Mijn man werkt overdag, dus de zorg voor de kinderen komt op mij neer. Wat ik absoluut niet erg vind! Maar ik raak nu wel uitgeput.. nu al.. na 3 weken.</p><p>Het zit zo. Onze zoon krijgt borstvoeding en er zit echt totaal geen ritme of regelmaat in. Hij slaapt overdag meer dan snachts.. de avonden beginnen vaak goed. Als we naar bed gaan, slaapt hij ook in zijn eigen wieg. Na 3 uur wordt hij wakker voor een voeding, daarna slaapt hij ook weer probleemloos in zijn wieg. Ook dan meld hij zich weer na 3 uurtjes, om vervolgens te drinken en klaarwakker te zijn. Dit is meestal rond een uur of 3/4.</p><p>Uiteindelijk wordt hij wel weer moe, maar wilt niet meer slapen in zijn eigen wieg. Zodra ik hem weg wil leggen gaat hij kreunen, uiteindelijk huilen. Dit gaat zo tot een uur of 8 en dan begint de dag voor onze dochter van 2 jaar.</p><p>Kortom, ik slaap zo’n 4 uurtjes omdat ik in de nacht wakker ben voor onze zoon en overdag wakker ben voor onze dochter.</p><p>Wat ik tot nu toe heb geprobeerd:</p><p>-hem overdag wakker maken voor een voeding, want tussen de middag kan hij wél 5 uur aaneengesloten slapen..</p><p>-hem in de nacht in zijn wieg leggen terwijl hij nog wakker is.</p><p>-hem eerst in mijn armen in slaap laten vallen en dan in het wiegje leggen. (Hij wordt direct wakker zodra hij het wiegje voelt)</p><p>-ik voed en verschoon hem met een zacht nachtlampje, zo donker en geluidloos mogelijk.</p>

Pittig hè met zo'n kleintje! 
Wat mij enorm geholpen heeft is veilig samen slapen. Ik merkte na een tijdje nauwelijks meer dat mijn dochter dronk 's nachts. Soms zijn mijn vriend dat ze wel veel wakker was geweest, terwijl ik het gevoel had dat ze nauwelijks gedronken had. Door de hormonen van de borstvoeding slaap je lekker snel weer in. Je kunt lezen over veilig samen slapen op https://samenslapen.nl/

Klinkt als mijn zoon toen hij zo oud was.. Hij had ook een omgekeerd dag en nacht ritme. Wij hebben inderdaad ook samen geslapen, dit hielp wel. Mijn zoon was ook vaak minimaal drie kwartier wakker in de nacht, heel vermoeiend. Mijn man was gelukkig veel thuis toen. Het ging vanzelf beter toen hij een week of 6/7 was. Hopelijk slaapt je dochter nog tussen de middag. Mijn dochter begon toen met het weigeren van haar middagslaapje. Veel sterkte ?

Misschien helpt hem om een warme kruik neer te leggen in zijn wieg? Als je hem dan weer teruglegt (en de kruik weghaalt) dan voelt het als n lekker warme plek en slaapt hij misschien snel weer. Bij mijn zoontje hielp het ook om een T-shirt van mezelf in zijn wiegje te leggen, zodat hij mij ook bleef ruiken.

Veel succes!! Het komt vanzelf goed!:)

Is er niet iemand die een middag op je dochter kan passen, zodat je af en toe mee kan dutten met het 5-urige dutje overdag, al ist het maar 2x in de week ff een boost. Het is maar tijdelijk voor je het weet heeft meneer een ander ritme te pakken. Wij hadden ook hetzelfde ritme snachts alleen sliep mn zoon overdags alleen maar hazenslaapjes. Mn moeder paste een paar weken ff 2x 3 uurtjes op zodat ik ff kon powernappen. Want elk slaapje telt ??

Mijn dochter is ook 3 weken oud. Ik heb ook borstvoeding gegeven en naast ons bed in de co sleeper snachts laten slapen. Dit kon ik ook niet volhouden, van elke kreun en piep werd ik wakker dus we hebben haar op haar eigen kamer gelegd toen ze 2 weken oud was. Ik ben toen gestart met kolven en dit krijgt ze dan overdag in een flesje, combinatie borstvoeding en kunstvoeding krijgt ze nu. Ze slaapt nu zo'n 4 uurtjes op een fles. Ik snap dat de keuze moeilijk is om te maken, maar anders had ik het niet lang volgehouden. Ik heb namelijk ook nog een zoon van anderhalf rondlopen dus rust overdag is er vaak ook niet bij. Als de kinderen op bed liggen ga ik ook vaak even liggen. Het is dan vaak maar een halfuur tot uur dat het stil is maar het helpt wel.

Ik had een heel verhaal getypt maar deze is verdwenen?
Even kort dus;
Dag/nacht ritme komt vanzelf, ik doe iedere ochtend de gordijnen open en gezellig kletsen. Overdag slaapjes ook in daglicht. Avond ritueel inclusief gordijnen sluiten en weinig praten. Als hij in de nacht komt ook niet te gezellig doen en niet de lampen aan maar wel troost bieden en nabij blijven (ik ben niet van het laten huilen). Iedere dag hetzelfde herhalen.
Gebroken nachten zul je hoogst waarschijnlijk nog lang houden. Als het je echt op breekt vraag je man een flesje (afgekolfde melk) te geven in de nacht. Jij oordoppen in. Of deel de nachten op. Ik snap dat je je man de nachten gunt maar jullie hebben samen een kind gekregen?.
Mijn mannetje is nu 16 weken en ik heb nog steeds gebroken nachten (nachtvoedingen, gewoonweg de dag willen beginnen, troosten, tandjes). De eerste zes weken sliep ik tussen de 1/3 uur, daarna werd het beter?. Er zullen nog veel slapeloze nachten komen. Neem de dag zoals hij is, kijk wat je aan kunt. Pak rust overdag als je dat kan.

Terug
Bovenaan