Nachten met pasgeboren baby (uitgeput)

Onze oudste had in het begin hetzelfde met drinken. Ik had destijds een kraamverzorgster van de oude stempel. Zij zei heel praktisch, alles leuk en aardig met voeden op verzoek maar voor jezelf is het veel praktischer om op de klok te voeden.  Strikt om de 3uur vond ik wel wat te, dus als hij zich na 2.5u meldde dan mocht hij drinken en als hij sliep dan liep ik er max 3.5uur tussen zitten. In de nacht wel op verzoek. Maar door dit te doen, dronk hij meer overdag en kwam daardoor snachts minder.  Wellicht kan je dat nog proberen? Wat betreft het dag en nacht ritme, de eerste paar maanden sliepen mijn kinderen overdag gewoon in de box in de woonkamer, snachts in de cosleeper bij ons. Voor onze kinderen werkte dat prima. Later wel overgegaan op de slaapjes in bed. Toen ze destijds in de woonkamer sliepen, kon ik prima stofzuigen ofzo, sliepen ze gewoon doorheen. Succes met uitvinden wat voor jou en je kindje het beste werkt!

Pittig hè, zeker met een ouder kindje erbij! Je doet niks verkeerd in elk geval!
Ik heb wel wat gehad aan het boek 'je baby in een droomritme', dat is een methode zonder dat je je baby laat huilen bijvoorbeeld.
Samen slapen doe ik overigens ook inderdaad. Evt een flesje kolven zodat je man/vriend 1 voeding in de nacht kan overnemen? Sowieso heb je hem nodig om dit vol te houden!
Lees anders eens mee in het forum baby januari 2021, dan lees je hoe moe de mama's zijn (dus je bent niet alleen!) en de onderlinge tips. Houd vol!!

Wij hadden absoluut ook een omgekeerd dag en nachtritme met onze baby van nu 4 weken. Het kreunen en steunen na de nachtvoeding en dan lang wakker blijven is heel herkenbaar. Ik heb vorige week het roer omgegooid en hij slaapt nu in zijn eigen kamer. Ik was namelijk bij elke piepje wakker. Nu slaapt hij langer en ik ook. Ik geef overigens ook borstvoeding. We hebben nu het ritme dat ik de laatste avondvoeding kolf (ivm acceptatie fles), dat krijgt hij zo rond 22:00 uur en daarna slapen tot 04:00. Dan komt hij voor de nachtvoeding en daarna slaapt hij nog 3 uurtjes. Uiteraard wijzigen de tijden iets want ik voed op verzoek.

Ik doe overigens hier ook praktisch alles alleen en heb een ouder zoontje van 1,5 jaar. Slapen overdag lukt hier sowieso niet tenzij de oudste op het KDV is (2x per week). Maar ook dan is er het huishouden enzo ?. Ik zou dus proberen iets te veranderen zodat de nachten beter gaan. Lekker met hem onder de douche in de avond kan bijvoorbeeld ook helpen voor langer slapen.

Heel herkenbaar. Toen ons 2e dochtertje geboren werd was onze 1e net 2 en wilde geen middagdutje meer doen. Ik was ook kapot, want man werkte dus alles kwam op mij neer. Ik ben op een gegeven moment zelf ook vroeg naar bed gegaan. Vaak al rond 20.00 om ff een paar uurtjes te slapen voordat de jongste weer kwam voor voeding.

Het dag/nachtritme komt vanzelf. Overdag niet te lang laten slapen kan helpen om hem snachts langer te laten slapen.

Hier was een hartslagknuffel m'n redding in de nacht. Ze wilde eigenlijk alleen maar op mij slapen snachts waardoor ik zelf amper sliep. Toen ze 6 weken was mee begonnen en ging gelijk goed. In eigen kamer en in eigen bedje en ze sliep een stuk beter. Ze kwam toen nog savonds laat en dan 4-5 uur later.

Die nachten zijn zo slopend. Heel herkenbaar. Hier hielp niets alleen veilig samen slapen. Baby viel aan de borst in slaap en zo sliep iedereen nog best goed in de nacht. Hierdoor hebben we dus weinig gehuil gehad. De co sleeper is de eerste weken amper gebruikt. Soms kon ik hem slapend weg leggen op een gegeven moment. Ik had geluk dat mijn man de eerste 10 weken veel thuis was. Onze peuter ging 2 keer per week naar de opvang. Hij slaapt in de middag nog. Ik ging dan vaak samen met de baby ook even naar bed 

Hoi, wat klinkt dit pittig. Het lijkt er op dat het dag-nacht ritme nog niet duidelijk is.
Ik zelf zat tussen 23:00-02:00 vaak beneden met een kei-wakkere baby en dat terwijl om 22:00 het licht al bij mij uitging.
Wat ik heb is gedaan is overdag zorgen voor licht en geluid als hij wilde slapen, dus veel beneden in de box. Uiteindelijk had hij de dag/nacht door. Maar toen kon hij beneden niet meer slapen in de box, te veel geluid, indrukken etc. sindsdien (6weken) slaapt hij dan ook op zijn kamer boven. Daar heb ik het eerst ook licht gehouden en na 2weken donker gemaakt.
Het is overigens heel normaal op die leeftijd dat het dag/nacht ritme door de war is. Je kunt kijken hoe je dit met je partner kunt regelen, om een keer de nacht door te slapen(los van de voedingen). Ik heb samen met mijn man diensten gedraaid. Zodat ik even 2uurtjes tussen de voedingen kon slapen en dan zat hij beneden tussen 23:00-02:00

Terug
Bovenaan