Nachten

Hoi allemaal ik ben binnenkort uitgerekend van ons eerste kindje en heb een vraagje.

Ik zoek een goede constructie voor de nachten en kom er even niet uit en hoor graag jullie verhalen.
Bij ons is t niet handig als ik terug aan het werk ga dus hebben wij besloten dat ik de eerst periode thuis voor de kleine zorg. Mijn partner werkt veel en heeft echt zn slaap nodig dus ik wil hem hier zo min mogelijk met nachtvoeding/gehuil belasten. Ook ben ik van plan borstvoeding te geven dus komen de nachten sowieso op mij neer, even er vanuit gaande dat dit mag lukken. Nu struggle ik met het volgende, slapen op onze kamer vind ik prima en een fijn gevoel maar waar doe je de nachtvoedingen dan? In bed lijkt makkelijk maar voeden duurt wel even en kan gepaard gaan met een hoop onrust en gehuil en dit lijkt mij dus niet zo fijn voor mijn partner. Is slapen in de eigen kamer dan beter, voeden jullie in een aparte kamer? En hoe gaat dit overdag, ik vind het fijn dat zijn overdag in haar eigen bedje slaapt met toezicht van babyfoon natuurlijk. Dit om de stap naar slapen in haar eigen kamer te verkleinen en zodat zij de ruimte kent en haar geurtje krijgt want zou bijna niet weten wanneer zij anders in die kamer komt op snel verschonen na.Hadden jullie dan 2 bedden 1 in jullie eigen kamer 1 in slaapkamer. Of is t nogmaal onzin en kan ik beter starten met snacht slapen in eigen kamer aangezien dit een deur verderop is en al t geluid makkelijk te horen is in onze kamer + babyfoon naast ons bed. Pfff wat een verhaal haha!

Ik hoor echt graag jullie ervaring en tips!
?

Mijn advies: go with the flow en probeer gewoon uit. Je kan je van te voren wel bedenken hoe je het wil met slapen en voeden, maar in de praktijk ga je pas ontdekken wat wel en niet werkt met je kindje - en dat gaat waarschijnlijk allemaal anders zijn dan je van te voren bedacht had.

Je weet gewoon echt niet hoe het gaat, maar in principe is een baby die gevoed wordt meestal relatief stil tijdens het voeden. Borstvoeding geven deed ik meestal zittend in bed, maar welke houding prettig werkt verschilt enorm (van vrouw tot vrouw, van kind tot kind en soms ook van voeding tot voeding) en daarmee ook of je in een stoel wilt zitten, of op bed liggen een optie is etc. Wat wel aan te raden is dat het een lekker warm en comfortabel plekje is (om die reden voedde ik op de plek waar ik tot kort daarvoor geslapen had - lekker voorverwarmd). Onze oudste maakte ons de eerste 4,5 maand elke 2 uur wakker (en hield mij dan ongeveer een uur wakker, ook al hielp mijn man mee met luiers verschonen zodat ik ff naar het toilet kon en me kon installeren voor een voeding). Onze jongste dronk met 2 weken al elke voeding binnen 10 minuten en had 1 hooguit een keer 2 nachtvoedingen nodig. Huilen hebben ze beiden gelukkig niet veel gedaan. 
Onze oudste heeft tot 15 maanden bij ons op de kamer geslapen en onze jongste (nu 7 maanden) slaapt nog bij ons op de kamer. De babykamer die we voor de oudste met een speciale verbouwing hebben gemaakt hebben we nooit gebruikt (inmiddels verhuisd) anders dan als washok. We vonden het veel prettiger om hem bij ons op de kamer te hebben slapen en hebben daar ook een vaste plek om te verschonen gemaakt. We hebben voor beide gewoon maar 1 bedje gehad (wel ook een campingbedje in huis voor het geval dat, maar dat gebruiken we eigenlijk alleen als een soort reservebox voor op zolder als we daar een keer langere tijd willen/moeten zijn.) Wel hebben we de kinderwagen in de woonkamer gebruikt als vaste slaapplek, zodat hij lekker bij ons in de buurt lag als ze overdag sliepen de eerste 6 maanden. De overgang naar op de eigen kamer slapen vonden wij best spannend als ouders, maar ging gewoon in een keer soepel, terwijl ons zoontje daar tot dat moment alleen geweest was om verschoond te worden (we waren toen dus al verhuisd naar ons huidige huis). Toen hij in z'n eigen kamer ging slapen heb ik wel ook een luie stoel daar neergezet om daar borstvoeding te kunnen geven 's nachts. (Hij had met 15 maanden nog wel nachtvoeding nodig, onze jongste nu dus al heel lang niet meer, op een enkele uitzondering na dan...) Als er iets veranderde was het hooguit dat hij daar beter ging slapen... (Oeps- haha, misschien hadden we dat toch eerder moeten doen dus.)
Wat ik daarmee wil zeggen is dat je gewoon totaal niet weet hoe jullie baby straks gaat zijn en wat dan voor jullie werkt, dus ik zou het gewoon uitproberen en even aankijken. 

En ook nog een tip die je vast al vaker gehoord hebt: als je minstens zeg 8 uur slaap per nacht nodig hebt, en door je baby wordt je vaak gestoord 's nachts zodat je geen 8 uur slaap krijgt door 8 uur in bed te liggen, dan kan je altijd proberen te zorgen dat je simpelweg meer uren in bed doorbrengt zodat je alsnog aan 8 uur slaap toekomt (evt op een andere kamer dan de baby - dat kan ook betekenen dat je als ouder niet op de gebruikelijke slaapkamer slaapt (bijv. op de logeerkamer, in de woonkamer, op zolder, whatever), of dat je oordopjes gebruikt). En meer uren in bed betekent natuurlijk minder tijd voor andere dingen, maargoed, dat hoort er nu eenmaal een beetje bij. Het eerste jaar met onze oudste had ik daardoor heel weinig tijd voor mezelf, en de uren dat hij overdag sliep, sliep ik meestal ook. Met onze jongste heb ik dus heel erg geluk en hou ik meer tijd over om leuke dingen voor mezelf te doen, terwijl ik nu dus ook een peuter rond heb lopen.

Dit geeft me wel een helder beeld over de nachten! Nu is alles weer een stukje duidelijker haha! Het is zo puzzelen, op internet lees je van alles maar als je de echte verhalen hoort gaat de helft niet op. Gelukkig was het niet een al te dure babykamer...??

Sommige zetten ook een extra bed op de babykamer. (Vooral bij huilbaby's en slaapproblemen aan te bevelen. Voeden kan gewoon in bed, maar je kan ook een lekkere schommelstoel op de babykamer zetten.

Hier ook beide kinderen bij ons in bed of in de cosleeper naast het bed geslapen. Vaak slaapt mijn vriend wel door de geluiden heen maar wij hebben wel geluk met baby's die bijna niet huilen.. Als hij een belangrijke klus op werk heeft of even wil een nacht goed door wil slapen dan gaat hij op de zolder slapen in het logeerbed en blijf ik met de baby gewoon in onze slaapkamer slapen. Babykamer wordt hier eigenlijk helemaal niet gebruikt behalve voor het ophangen van de was ?

Het is denk ik handig om een fijne plek in zowel jullie slaapkamer als haar eigen slaapkamer te hebben, dan kan je makkelijk kijken wat het beste werkt als de kleine er eenmaal is. Onze oudste was heel rustig en sliep al snel door. Onze jongste was een huilbaby en dat was meteen een heel ander verhaal. Hij is bijna 2 en slaapt nog steeds niet door. 

Terug
Bovenaan