Nachtvoeding afbouwen

<p>Hi allemaal,</p><p> </p><p>Vraagje: mijn zoontje is nu 12 weken en slaapt al flink wat weken van 18:00 tot 2:00. Na de nachtvoeding van 2:00 slaapt hij verder tot ongeveer 8 uur. Hij heeft de nacht en avond dus een beetje omgedraaid. Omdat hij dus al 8 uur door kan slapen, wil ik proberen om die 8 uur  doorslapen te verplaatsten naar de nacht. </p><p>Op advies van het consultatiebureau maakt ik hem nu wakker rond 22:00 voor een voeding. Die dringt hij volledig op. Daarna zou hij dus (in theorie :) ) door moeten kunnen slapen tot 6-7:00. Nu is het zo dat hij sindsdien toch rond 4:00 wakker wordt en enorm begint te kreunen en steunen, soms een beetje jammeren maar niet echt huilen. Volgens het consultatiebureau moet ik hem dan laten liggen en is het gewenning maar dat vind ik zo zielig. Dus ik geef hem dan 90+3 kunstvoeding. Hoe kan ik dit het beste af gaan bouwen? Iedere week 1 schepje minder? Of de tijd steeds vooruitschuiven? Want als ik de tijd ga rekken dan komt zijn hele dagritme in de war. </p><p>Ik hoor graag jullie ervaringen!</p>

Misschien die van 22.00 uur tussen 23.00/23.30 doen? En als hij dan snachts komt eerst een speentje proberen? Hoeveel geef je in de laatste fles? Wij hebben (eindelijk!) ook een lekker ritme waarbij ze dus rond 23.00 uur de laatste (180/6) krijgt en dan tussen 6-7 de eerste krijgt. Overdag drinkt ze 150/5. Ons ritme is dus 7,11,15,19,23 uur. Met af en toe een half uur eerder of later. Maar heeft heel lang geduurd voordat we dit ritme hadden hoor. Ik heb ook het advies gekregen dat wij, ouders, leidend zijn. Dus als de kleine om 5 uur komt en ik vind het nog geen tijd om de dag te beginnen, dit ook toepassen. Dus weer in slaap helpen of benoemen dat ze nog even moet slapen. Heb dit nog niet hoeven toepassen dus weet niet of t werkt. 

Speentje wil hij niet helaas, heeft hij nooit echt gewild. Ik zou eventueel 23:00 nog kunnen proberen inderdaad maar we gaan zelf om 22:00 slapen dus dan zou ik alsnog de wekker moeten zetten.
De nachtvoeding geef ik sinds 2 dagen 90+3 schepjes. Ik zat zelf te denken om dit een week te proberen, de week daarna 60+2 en de week daarna 30+1. Geen idee of dat gaat werken.... 
Dat ritme wat jij beschrijft klinkt heerlijk! Hoe oud is je dochter?

Mijn dochter is ook 12 weken. Jaa afbouwen zou natuurlijk ook kunnen! Doen wat goed voelt. Al denk ik dat ze op deze leeftijd niet veel langer dan 7/8 uurtjes slapen, als je al geluk hebt! En dat hebben we want er zijn genoeg kindjes waarbij het niet lukt. Dus als je 22.00 uur de fles geeft zal ie denk ik niet veel langer dan tot 5/6 uur slapen. Kan je de laatste nog ophogen? 

Ik ga denk ik toch maar 23:00 proberen inderdaad. Kijken of het dan wel lukt. Ik ben het met je eens hoor dat 7/8 uur slaap best al veel is maar op de 'oude' tijden kon hij 9 uur achter elkaar slapen. Alleen op het verkeerde moment dus, haha. 
Ophogen gaat niet helaas, hij laat vaak de laatste 10 cc staan van de 150 cc fles. 
Ik ga het proberen!
Iemand nog een andere methode gebruikt?

Mijn dochter is 13 weken. Drinkt om 22.30 de laatste fles. Meestal komt ze dan om 4.00 voor een fles en om 8.00.
Maar er zijn ook nachten dat ze al om 3.00 komt. Ik ben van mening dat het er gewoon nog bij hoort op deze leeftijd. Ik doe ook echt geen moeite om dit af te bouwen.
Je kindje is 3 maanden oud, waarom zou hij door moeten slapen?? Dat hij van 18.00-8.00 slaapt is al heeeel lang, ook al wordt hij dan nog 2x wakker voor een voeding. Boeiend of dat om 3.00 of 5.00 is, dat hoort er gewoon bij. Er zijn baby's die op deze leeftijd nog stipt elke 3 uur een fles willen, ook s nachts. Dus jouw kindje doet het al supergoed. 
Mijn oudste dochter is net 2 jaar. Toen zij baby was, wilde ik ook zoooo graag dat ze doorsliep en ik probeerde van alles. Er waren weken dat het goed ging, en dan weer wekenlang niet. Ik  leg me er nu bij neer, doorslapen kun je niet afdwingen en gebroken nachten horen erbij. 
Want als je kindje niet meer komt voor een voeding, komen de nachten dat hij wakker wordt en mama mist, of verlatingsangst heeft, of ziek is, etc... tot je kindje ruim een jaar is, sta je nog heel vaak naast zijn bed s nachts. Dit is heel normaal!
Ik vind het CB ook altijd een beetje belachelijk in zn adviezen op dit gebied, alsof elk kind hetzelfde is. Sommige kindjes slapen gewoon snel door en die mama's hebben geluk. Anderen doet dit niet en dat heb je echt niet volledig in de hand! Tuurlijk kun je eens wat proberen, maar ik geloof niet dat je zo'n ukje kan dwingen door te slapen

Mijn dochter gaat ook altijd zo steunen en kreunen en uiteindelijk wordt dat huilen en moet je toch een fles geven. Ik doe dat liever maar meteen, ipv het een half uur/uur rekken en dan slaap je zelf niet meer en alsnog moet je er dan uit voor een fles. Dat schiet totaal niet op, vind ik. Een baby van 3 maanden kun je nog niet verwennen met een fles.
Een dagritme heb ik hier niet echt..Tenminste, wel elke 3 uur een voeding (meer dan 120-150cc gaat er hier écht nog niet in) maar niet op vaste tijden. Afhankelijk van hoe de nacht verloopt, kom ik elke dag op iets andere tijden uit. Maar het trekt zichzelf vaak wel recht gedurende de dag en de laatste voeding is altijd rond 22.30. Dit werkt prima voor ons.
En ja, in theorie krijgt mijn dochter overdag genoeg binnen dus zou ze door moeten kunnen slapen van 23.00-7.00, maar baby's werken niet volgens een theorie? 
Fles ophogen werkt hier ook niet, ik ben blij als er 150cc in gaat. Rijstebloem enzo geprobeerd bij mn oudste dochter, daar ging ze ook écht geen minuut langer van slapen.

Hi CvB,

Hij MOET niet doorslapen van mij. Zoals ik beschreef slaapt hij al 8-9 uur door, alleen op het 'verkeerde' tijdstip. Het enige wat ik probeer is om dat tijdstip te schuiven naar de nacht, that's all....

Terug
Bovenaan