nagels bijten

Ik heb tijdens mijn zwangerschap ook weleens nagels gebeten en heb toch echt een gezonde zoon gekregen.Ik moet er toch wel om lachen dat deze vraag wordt gesteld ik zou hem niet kunnen verzinnen.Maak je niet druk om bacterien die je eventueel binnenkrijgt en schadelijk zou zijn voor je baby dat is toch echt van de gekke hoor.Wat denk je ervan als je ergens een deurknop aanraakt dan wil je ook niet weten wat daar allemaal op zit maar zo kun je toch niet gaan leven dan ben je echt bezig om smetvrees te kweken.Gewoon lekker genieten van je zwangerschap en niet van die gekke dingen in je hoofd halen.Groetjes Ingrid.
 
Bacteriën kunnen echt je placenta niet binnen, tenminste, geen bacteriën die daar niet horen. Ik vind het ook niet nodig om vragen of onzekerheden als belachelijk te bestempelen maar ben het er wel mee eens dat je het jezelf wel heel moeilijk maakt als je jezelf dit soort vragen gaat stellen, neem me niet kwalijk maar je kunt alles overdrijven.
 
Even ter aanvulling. Ik ben psycholoog en nagelbijten is een aangeleerde eigenschap in REACTIE op een stressvolle gebeurtenis. Dit kan van alles zijn (hoeft niet letterlijk stress te zijn), maar ook bv een scheiding van de ouders e.d.
En als antwoord op jouw vraag: ik zou het gewoon niet doen. zoals je ziet zijn de meningen hierover verdeelt, neem er je voordeel van en ga geen risico's lopen op inderdaad toxoplasmose.
 
Erm ... bacterien kunnen echt WEL je placenta binnendringen: listeriabacterie(!) onder andere.

Wat nagels bijten betreft, ga ik helemaal met de laatste anoniem mee: je kunt het beter niet doen! Dan weet je in elk geval zeker dat jij of je kindje daardoor niets oploopt.
 
Terug
Bovenaan