Nanny of KDV?

<p>Hoi,</p><p>Ik ben een alleenstaande moeder met een zoontje van 9 maanden.  Ik werk er naast drie ochtenden waar op hij deze dagen naar mijn ouders gaat, waar ik overigens heel blij en dankbaar voor ben!</p><p>Na zoveel stress te hebben gehad en een intens zware bevalling en nasleep met ex etc. Ben ik nu wel echt toe aan een vaste dag per week waar ik iets voor mezelf kan doen zonder te moeten zorgen. <br /><br /></p><p>Ik vind mijn zoon echter nog te klein om hem naar een kdv te gaan brengen, omdat ik het eng vind hem achter te moeten laten bij vreemden mensen, niet wetende of er goed voor hem wordt gezorgd. Nanny idem dito, want je weet gewoon nooit echt wie je in huis haalt.</p><p>Anderzijds denk ik wel dat los van mezelf het leuk en leerzaam is voor mijn zoontje om met andere kinderen te gaan spelen aangezien hij al heel vroeg zichzelf aan het ontwikkelen is en het leuk vind altijd als hij andere kinderen/mensen ziet.</p><p> </p><p>mijn vraag:gaat jullie voorkeur uit naar een kdv of nanny en waarom?</p><p> </p><p>zijn er nog meer moeders hier die hun kleine nog te jong vind of juist niet?</p><p> </p><p>alvast bedankt!</p><p> </p><p>p.s. Ik heb in het verleden zelf op een kdv gewerkt en het was echt vreselijk.. weinig aandacht voor de kids, overvolle groep en collega’s die soms kinderen te lang lieten liggen waardoor kinderen helemaal overstuur waren. En ik maar in me eentje proberen alles te doen met gevolg dat ik na vier maanden al een zware burn out had</p>
 
En dat gebeurt nog steeds ik zal een oppas aan thuis doen of een gastouder kleine groepen en genoeg aandacht en huiselijk 
Maar nooit kdv ik heb een trauma opgelopen op bso tso  en kdv  ik herinnere me de beelden zo goed al kan ik mooi meer werken voor mij baby never never never nooit daar heen
 
Mijn dochter gaat naar een kdv sinds ze 3 maanden is. Kleinschalig (dus geen onderdeel van een keten) met vaste leidsters. Groepen zijn niet te groot. Ze vindt het super. Vooral de interactie met de (grotere) kindjes. Ik denk ook dat het heel goed voor haar is. Ze is geen flexibele baby en het kdv zorgt ervoor dat ze zich in verschillende situaties leert aanpassen. 9 maanden is wel een lastige leeftijd om te starten met eenkennigheid enzo 
 
Mijn zoontje gaat naar een gastouder. Max 6 kindjes dus veel aandacht voor ze, huiselijk, en  altijd dezelfde persoon die ze zien. Ik ben bij een kdv wezen kijken en vond het niks. Te groot en te chaotisch. Ben erg blij dat ik deze keuze heb gemaakt en breng m met een gerust hart weg! 
 
Ik merk inderdaad sinds een kleine week dat hij eenkenning begint te raken. Het is of ik, of opa en oma maar als hij 1 van osn niet ziet begint hij te huilen. ik ben mij nu aan het oriënteren en zolang ik twijfel wil ik überhaupt geen beslisisng maken. 


Maar een kleine groep met veel aandacht van de leidsters dat heeft sowieso mijn voorkeur want ik geloof gewoon niet dat je op een groep van 16 kinderen met 3 leidsters elk kind goed kan verzorgen.
 
Bij onze babygroep (0-1,5 jaar) zitten er max 9 kinderen en 3 leidsters. Maar vaker zijn ze met veel minder kinderen, omdat niet iedereen kind elke dag komt. 
 
Ik werk in de kinderopvang en vind het schrijnend om de verhalen hier te horen. Dit is niet hoe het hoort te zijn.
 
Mijn zoontje gaat al sinds hij 3 maanden is naar het kdv en vind het heerlijk. De groepen zijn prima (lees: een goede combi van baby's, dreumer en peuters en nooit te vol) en er is genoeg aandacht voor iedereen. De leidsters hebben hart voor hun werk, en zijn gek op mijn zoontje.
Wij hebben voor KDV gekozen omdat er o.a meer scholing voor nodig is dan bij een gastouder en de pedagogische kennis van een pedagogisch medewerker ligt dan ook hoger dan bij de gemiddelde gastouder. Ook is het sinds 3.5 jaar verplicht om een HBO'er er bij te hebben op de groep. De andere overweging was dat mijn man en ik beide in de opvang werken en wisten dat onze organisatie gewoon echt goed is.
Ik snap je angst en ik denk echt dat er verschil zit tussen opvang hier in Friesland en bijvoorbeeld de Randstad, maar een KDV hoeft echt niet zo erg te zijn. 
Mijn advies, ga bezoekjes plannen. Bij een gastouder en bij een KDV. En ga eens in gesprek met een nanny bureau. Dan kan je de meest weloverwogen keuze maken.
 
 
Ik werk zelf ook in de opvang (momenteel bso) en herken je verhaal ook niet. Ken het juist als met liefde zorgen voor de kinderen en alles proberen om ze zich veilig en goed te laten voelen. Ook al werk ik bij een grote organisatie, de groepen zelf moeten aan dezelfde regels voldoen als bij kleine organisaties. Vind het ook jammer om de negatievere verhalen te lezen.
Mijn eigen twee kinderen gaan ook allebei vanaf 3 maanden naar kdv en hebben het daar altijd erg goed. De oudste rent naar binnen als we er zijn en de jongste (5.5 maand) heeft zowel bij brengen als halen altijd een grote lach op zijn gezicht. Ook ervaar ik de medewerkers als erg lief, zorgzaam en betrokken. Ik laat ze dan ook met een gerust hard achter. 
Ben zelf van mening dat het ook goed is voor kinderen om met andere mensen en vooral kinderen om te gaan. Ze leren erg veel en het is goed voor de sociale ontwikkeling. Ook wordt er op een KDV met een duidelijk ritme/structuur gewerkt wat voor de kinderen erg belangrijk is. Ik weet niet hoe dit bij een gastouder is.  
 
Terug
Bovenaan