natuurlijk bevallen na een keizersnede

Hallo allemaal,

Ik ben in verwachting van mijn tweede kindje. Mijn eerste kind is met een keizersnede gehaald. Nu ziet het er naar uit dat ik nu gewoon natuurlijk ga bevallen maar ik hoor veel enge verhalen over scheuren van het litteken als er tijdens de bevalling te veel druk op komt te staan, je zou niet ingeleid mogen worden (en wat dan als dit wel nodig is?) en dat je de exacte plaats van de placenta moet weten omdat hij niet op je litteken mag liggen. Allemaal enge verhalen dus en van mijn vk krijg ik niet echt antwoord, die zegt alleen dat ik van 36 weken naar de gynecoloog moet en dat  ik mijn vragen daar  kwijt kan. Maar dit duurt nog effe want ik ben pas 18 weken. Veel vragen, weinig antwoorden dus. Heeft één van jullie ervaring?

F  

Hoi ja dat duurt nog erg lang.. Ik ben zelf natuurlijk bevallen van m'n eerste, maar een vriendin van mij is de eerste met een keizersnee geboren en de tweede gewoon natuurlijk. Ze liep idd ook bij een gynaecoloog, weet niet precies vanaf wanneer. Niet de hele zwangerschap in ieder geval. Maar zij heeft geen last gehad en daarna ook niet. Ze vond het ook veel fijner daarna. Vanwege het snelle herstel. Dat is alles wat ik je aan 'ervaring' kan vertellen. Maar je zal vast nog meer reacties krijgen. Succes en fijne zwangerschap!

Hoi,
Ja inderdaad bestaat er een heel kleine kans dat je litteken door  (langdurig) weeen kan scheuren. Ik heb dat meegemaakt.. De 1e was een dwarsligging en dat werd dus sowieso een KS. Bij de 2e mocht ik het gewoon proberen om vaginaal te bevallen. Dit is 7 jaar geleden gebeurt en toen was er nog niet zoveel onderzoek naar gedaan wat betreft de risico's van inleiden na een KS. Ik ben toen dus ingeleid en heb langdurig weeen gehad (24 uur). Uiteindelijk besloten tot een KS omdat de ontsluiting niet vorderde.Toen ze tijdens de operatie mijn blaas opzij schoven, sprong spontaan het litteken open. Ik heb dus heel veel geluk gehad en ook ons kindje. Ik mocht nadien wel weer zwanger worden, maar mocht geen weeen meer hebben, omdat mijn baarmoeder op die plek nu heel dun is. Na lang wikken en wegen of het verstandig zou zijn is 3 1/2 week   geleden ons 3e kindje geboren met een geplande KS. Dat een litteken dus kan scheuren zit hem dus in het feit dat er door weeen steeds zo'n spanning op het litteken komt te staan. Tja, en als je dan heel lang in de weeen zit wordt dat risico van scheuren dus groter. Ik denk dat op zich het inderdaad niet zoveel voorkomt, maar ja...het kan dus wel.

Succes met je zwangerschap en als je nog vragen hebt, stel ze gerust!

Esther.

Als je een keizersnede hebt gehad, hou je een litteken in de baarmoeder. Dit is een zwakke plek die kan uitscheuren. Dit is op zich een zeldzame complicatie, maar omdat het aantal ks zo ontzettend toeneemt zien we deze complicatie dus vaker dan vroeger. En het is een levenbedreigende complicatie. Inleiden vergroot de kans erop nog eens, dus in principe zal geprobeerd worden dat te vermijden.  Als het nodig is om de zwangerschap te beeindigen, bijv ivm hoge bloeddruk, zal je gyn afwegen wat voor jou het veiligste is. Inleiden met stricte bewaking of een ks.
Wat betreft de placentaligging: soms komt de placenta op het oude litteken te liggen en kan daar akelig vastgroeien. Dit kan als complicatie veel bloedverlies geven als de baby geboren is en de placenta nog niet. Ook dit is vrij zeldzaam. En ook dit zien we vaker dan vroeger om  dezelfde reden als hierboven genoemd.  Maar bij de 20 weken echo   kan zo de placentaligging worden bepaald dus dan weet je zeker waar die ligt. Eventueel met 30 weken nog een keer kijken.  Dat had je vk je ook wel horen uit te leggen.  

Hallo,

Bedankt voor jullie reactie. Nog één vraagje, wellicht weet "verloskundige" (weet je naam niet) dat. In hoeverre is er een keuzemogelijkheid van jezelf voor een natuurlijke dan wel een keizersnede bij een eerdere keizersnede? Ik had nl bij de stuitligging wel redelijk zelf de keus wat ik wilde.

Alvast bedankt,
groeten Floor

Hoi allemaal,

Ben zelf in verwachting van de tweede, en hoop dit keer op natuurlijke manier te bevallen. Maar wat ik dan zoal lees  over scheurende littekens, wel/niet inleiden, hoe lang het persen mag duren, hoe het zit met pijnbestrijding, etc maakt me  soms wel zenuwachtig. Vorige bevalling via KS was vanwege stuitligger met groot hoofd in combinatie met een  nauw bekken. Nu heb ik weer een flink kind in mijn buik en ben ik bang dat ik een rampscenario tegemoet ga van veel pijn door ontsluitingsweeen, dat vervolgens  blijkt dat de baby er niet door past (vanwege bekken) en dat het dan alsnog een KS wordt. In dat geval zou ik het liefste nu al kiezen voor een geplande KS  ...

Iedereen  veel succes met de laatste zwangerschapsweken!

Groeten, Babet (33 weken)

Hallo Floor,

Ook ik heb bij mijn eerste kindje een KS gehad i.v.m. niet vorderende uitdrijving. Na 2 uur persen, alsnog een KS. Achteraf een te groot kind voor mijn bekken. Bij mijn tweede zwangerschap zou ik weer natuurlijk moeten bevallen. Ik heb me er enorm tegen verzet. Ik had het gevoel dat dit weer een drama zou worden. Het was weer een enorm kind en was weer niet ingedaald tegen de uitgerekende datum. Ik had het gevoel hierin niet gehoord te worden. Had ook zeker geen keuze (natuurlijk bevallen of keizersnee). Verloskundigen en gynaecologen gaven me het idee dat ik me enorm aanstelde en zorgen maakte voor niks. Uiteindelijk is mijn bevalling een drama geworden. Een weeenstorm, dreigend scheuren van het oude litteken en een kindje dat het steeds slechter ging doen, dus uiteindelijk een spoedkeizersnee. Met achteraf het verhaal van de gynaecoloog, we hadden nooit aan een natuurlijke bevalling moeten beginnen...
Het is nu een jaar geleden en ik heb het er nog steeds moeilijk mee.
Ik denk met name het gevoel van niet serieus genomen worden me het meeste dwars zit. Wil hier geen eng verhaal ophouden, maar je wel een verhaal vertellen hoe het kan lopen. Ik hoop dat je goede begeleiding krijgt door de gynaecoloog en hij of zij je kan helpen om met een goed gevoel aan de bevalling (natuurlijk of een geplande KS) te beginnen.

Fijne zwangerschap!
M.

Ik wil je niet onnodig bang maken, maar bij mijn vriendin is het inderdaad mis gegaan. Zij heeft een spoedkeizersnede gehad bij de eerste bevalling en bij de tweede bevalling wilde ze graag voor een natuurlijke bevalling gaan. Helaas kwamen de weeen niet opgang en is ze ingeleid. Omdat ze veel pijn had, heeft ze pijnstilling gekregen. Op een gegeven moment zagen ze op de monitor dat de hartslag van de baby daalde. Hierop kwamen ook meteen de gynaecoloog etc. naar haar toe en werd een spoedkeizersnede uitgevoerd. Maar er zat tussen het constateren van de dalende hartslag van de baby en de spoedkeizersnede toch nog 30 minuten (schijnt normaal te zijn). Uiteindelijk bleek het litteken in de baarmoeder  gescheurd te zijn en is het kindje in de buikholte terecht gekomen. Door langdurig zuurstofgebrek hebben ze na  5 dagen afscheid van hem moeten nemen, omdat hij zeer zwaar gehandicapt was en nooit zelfstandig zou kunnen ademen.

Nogmaals dit is een uitzondering, maar het is helaas dus wel mogelijk.

Terug
Bovenaan