natuurlijk bevallen na een keizersnede

Hoi Mamafloor,

Je vraagt of je zelf inspraak hebt in wel of geen natuurlijke bevalling cq keizersnede,

Dat hangt er vanaf. Als je vorige keizersnede enkel gedaan is omdat het kind in stuit lag, wordt over het algemeen gekozen voor een natuurlijke bevalling.
Je hebt dan qua verloop van de bevalling evenveel kans op een vlotte bevalling als alle andere vrouwen die voor het eerst gaan bevallen. En dus ook evenveel kans op een moeizame bevalling als alle vrouwen die voor het eerst gaan bevallen.
Het risico op uitscheuren van het litteken is er wel, maar is erg klein.

De kans dat je als zwangere van de trap valt is ook veel groter dan dan dat je als niet zwangere van de trap valt, toch is dat geen reden om aan alle zwangeren te adviseren om geen trap meer te lopen.
Waarmee ik wil zeggen dat er altijd risico's zijn, maar dat bij goede bewaking de risico's best wel te overzien zijn.

Als je keizersnede is uitgevoerd omdat de ontsluiting niet vorderde of omdat bij 10 cm het kind er niet uit kwam, dan telt je beleving van de bevalling veel zwaarder in het maken van de beslissing. Dan is het ook zo dat het of vlot moet gaan bij een natuurlijke bevalling, of er wordt alsnog en keizersnede gedaan zodra het stagneert.
Bij een onbeschadigde baarmoeder kun je veilig nog wat langer proberen, bij een beschadigde baarmoeder doen we dat natuurlijk niet.

Als je de verhalen hier zo leest lijkt wel of het bij iedereen niet lukt, maar gelukkig is mijn ervaring bij ons op de verloskamers echt totaal anders.
Het slagingspercentage ligt echt enorm hoog, en achteraf blijkt dat de meeste vrouwen heel positief terugkijken op deze natuurlijke bevalling. Ze geven met name aan dat het zo fijn was dat ze weer zo snel lichamelijk opgeknapt waren en dat ze dan pas beseffen hoelang een keizersnede invloed op je kraamperiode heeft nu ze ook een gewone bevalling hebben meegemaakt.

Hopelijk gaat het jou ook lukken  om een goede bevalling mee te maken en maak je je niet te veel zorgen vooraf. Soms moet je dingen maar gewoon over je heen laten komen. Een ontspannen vrouw die zich veilig en geborgen voelt bevalt vaak nog het beste. En dat wens ik je natuurlijk toe.

Een klinisch verloskundige

Mijn vriendin is van de eerste ook dmv van een keizersnede bevallen en van de tweede natuurlijk. Ze vond de tweede bevalling echt een kadootje! Ze vond het fantastisch om haar beide kinderen op verschillende manieren op de wereld te mogen zetten. Haar natuurlijke bevalling ging prima, en ze heeft nergens meer last van gehad.
Ikzelf heb bij de eerste een  ks gehad, en weet al dat als ik ooit een tweede kindje wil, deze ook weer met een ks geboren zal worden....
Heel veel sterkte straks met de bevalling, en geniet ervan!

Terug
Bovenaan