Natuurlijk ouderschap?

Hoi Irene,

Ik las in een ander draadje dat je iets zei over natuurlijk ouderschap? Is dat een methode? Ik heb er nog nooit van gehoord ben wel benieuwd! (wel van een natuurlijke ouder zijn hihi, maar niet als opvoedmethode zeg maar )

Groet, Bebek

Er is  een website: www.natuurlijkouderschap.org

Ik heb het zelf nog niet bekeken, maar dat ga ik nu doen, want ik ben ook wel benieuwd.

Groetjes, Paulien

ps, hoe gaat het nu met het voeden? Bij ons gaat het weer bijna altijd goed, soms een keertje weer moeilijk. Geen idee waarom het soms  nog lastig gaat, misschien niet genoeg honger, of juist te veel, of moe, of afgeleid. Ach zolang het meerendeel goed gaat ben ik tevreden!!

Hey Paulien,

Ik ga ook meteen even op die website kijken, was erg benieuwd...
Met voeden gaat het een heel stuk beter. Volgens mij kwam het helemaal niet door het flesje, maar had ze gewoon geen trek! Ik voede op verzoek maar wilde er overdag liever nooit langer dan 4 uur tussen laten zitten. Dat kwam voor haar ook goed uit want dan had ze meestal ook wel trek, maar nu wil ze langer tijd ertussen laten en ik denk dat ze  sindsdien ook meer drinkt per keer. Sinds ik het weer helemaal van haar af laat hangen gaat het veel relaxter. Ik vond het zo een eng idee dat ze misschien te weinig binnen zou krijgen, ze komt soms uit op 4 voedingen (is 12 weken, weegt 5700 gram) maar bij het consultatie bureau zeiden ze dat het helemaal geen probleem was en dat een baby goed aan kon geven wat ze nodig had dus dat heeft me wel gerust gesteld. Als ze nu begint te huilen in plaats van drinken laat ik haar gewoon nog even spelen in de box. Misschien is dat inderdaad bij jou ook wel het geval?!
Raar dat het nog steeds af en toe moeilijk is om te zien wat je kindje nou eigenlijk wil he?

Groetjes Bebek

Hoi Bebek,

Nou gelukkig maar!  Fijn dat ze je op het cb gerust hebben kunnen stellen.  

Yanick is nu 11,5 week en ik merk nu ook duidelijk dat hij langer tussen de voedingen laat. Van 8 voedingen nu opeens naar 5 of 6. Ik doe ook wat jij deed, niet langer dan 4 uur ertussen, maar het wordt blijkbaar tijd om dat te laten varen. Natuurlijk kan zo n kindje dat heel goed zelf regelen, maar t is wel even wennen (die onzekerheden ook de hele tijd, ik denk dat de vrouwen in Afrika ons uitlachen om onze schema's en maximale en minimale tijden tussen de voedingen). Hij ligt nu alweer 4 uur te slapen, ik laat hem lekker liggen en wacht tot ij zelf komt!

Hey Dames,

Waarschijnlijk weten jullie het nu al maar natuurlijk ouderschap (attaching parenthood) komt uit de VS. Het is een manier van je kind opvoeden, met als belangrijkste punten:

- zo lang mogelijk borstvoeden
- je kind altijd bij je dragen totdat het zelf gaat lopen/kruipen (dus geen wandelwagen of box of zo)
- je kinderen zolang ze willen bij je in bed laten slapen
- zoveel mogelijk inspelen op de behoeften van je kind
- scheiding tussen moeder en kind zovel mogelijk vermijden de eerste jaren (dus niet veel werken als moeder)

Het gaat erom dat je kinderen op deze manier heel erg goed aan je hechten, waardoor ze zelfverzekerder worden in het leven, het geven van een heel veilige basis zeg maar. Het is in de jaren zeventig ontwikkeld door een Amerikaanse pedagoog geloof ik. Nou vergeet ik vast een hoop te vertellen, maar misschien zijn er ouders op het forum die hieraan doen en het dus beter kunnen uitleggen.

Ik vind er een hoop goede dingen bij zitten, maar ook dingen die mij minder aanspreken (wil bv wel graag werken) dus ben geen AP aanhanger. Vind het wel interessant de verschilende methodes te onderzoeken en eruit te pikken wat bij ons past.

Gr Irene

Ik heb erover gelezen en pik er gewoon uit wat me aanspreekt.

Ik ben er heel erg voor om veel contact met je kind te hebben, we hebben Yanick  heel vaak bij ons op de bank enzo ipv in de box. Ik laat Yanick eigenlijk nooit huilen (doet hij nml  niet vaak) en wil zo lang mogelijk bv geven.    Maar ik zie het  echt niet zitten om hem continue bij me te dragen dus ik vind de kinderwagen erg handig. Slapen doet hij in zijn eigen bedje op zijn eigen kamer, al pak ik hem vaak bij me als hij onrustig is. Maar als hij eenmaal slaapt, hup, in zijn eigen bed. En de box vind ik toch ook wel een goeie uitvinding.

Oei, daar ben ik dan nu al voor "gezakt"...ha, ha, ha
Ik geef geen BV meer omdat ik 5 dagen in de week werk, Christian ligt heel vaak in de box, kinderwagen, wipstoeltje of op een kleed op de grond. Ik draag alleen functioneel rond (van slaapkamer naar woonkamer enzo), al wordt er natuurlijk wel geknuffeld... En gaan we niet allemaal in op de behoeften van ons kindje???

Maar goed, is dus niets voor mij...

Groetjes, Karin
Mama van Christian (13,5 weken)

Terug
Bovenaan