Natuurlijk ouderschap?

Hi,

Interessant onderwerp! Ik heb een keer een stuk op televisie gezien, over Attached Parenthood en dat was niet echt iets wat mij aansprak. Ik moet zeggen dat het ook wel heel extreem was!

Maar als ik zo de site lees, dan zijn wij (op 2 punten na) geschikte ouders voor het Natuurlijk Ouderschap. Eerlijk gezegd staan er weinig "schokkende" dingen in en zijn ze voor ons heel logisch. Ik geef geen volledige borstvoeding meer omdat door een stresssituatie mijn voeding achteruit aan het lopen is en wij slapen niet met ons kleintje in bed, omdat we dat niet prettig vinden (toch de angst dat hij onder de dekens komt en wij er op gaan liggen en zo). Alle andere punten vind ik eigenlijk niet meer dan normaal! Ik zeg niet dat wij geen wandelwagen of box hebben, soms ontkom je daar niet aan. Herstellende van een operatie, mag ik mijn kind nog niet te veel dragen, dan is zo'n wandelwagen een uitkomst! Je wilt er met het mooie weer toch uit met je ukkie. Contact houden met je kind, geen agressie, evenwicht in het gezinsleven, niet langdurig gescheiden zijn, etc.  dat zijn dingen die we allemaal als jonge ouders toch na streven?

Gr. Tamara.

ik wist niet dat het bestond,maar aangezien het uit amerika komt verbaast t me niet
ik moet er alleen niet aan denken.begrijp me niet verkeerd,ik ben waanzinnig gek op mn mannetje en kan hem nog geen  5 minuten missen.maar de hele dag op schoot,en dan ook nog bij je in bed...nee,dankje.ik zou t niet kunnen.ik zie m ook erg graag lekker in zn schommelstoel en in de box.dan heeft hij zelf ook pret voor 10.en bij ons op de kamer,dat had ik na 2 dagen al bekeken,laat staan in bed.ik doe geen oog dicht en boas ook niet.
is er een website met info en ervaringsverhalen?ik vind t wel interessant om eens te lezen hoe ze dat doen.
groetjes kari

quote: Pauwtje reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('24-05-2007 09:36:55'));

Er is  een website: www.natuurlijkouderschap.org

Ik heb het zelf nog niet bekeken, maar dat ga ik nu doen, want ik ben ook wel benieuwd.

Groetjes, Paulien

o,ik zie t al.ik ga ook ff kijken.

pffff...
ik kan er een beetje in mee gaan maar het gaat wel ver zeg.

Ik vind het ook heel leerzaam en goed dat kinderen leren dat papa en mama soms even geen tijd hebben voor de baby en dat de baby dan zelfstandig speelt. Onze Berend kan zich inmiddels zelfstandig vermaken (30 minuten of zo), en dat vinden we allebij heel prettig!

Hallo!

Tamara; dat programma op tv heb ik  misschien ook gezien. Hetgeen ik gezien heb was wel héél extreem en volgens mij niet alleen Attached Parenthood. De kinderen uit het gezin gingen bijvoorbeeld niet naar school, kregen nog altijd borstvoeding ookal waren ze al groot (de oudste was een jaar of 6-7 schat ik) en kregen geen luier om maar de moeder probeerde te zien of ze moesten plassen of poepen en rende dan met ze naar buiten om ze in de tuin of over het balkon te 'hangen' (je weet wel, zoals veel mensen met hun kinderen doen als ze bijvoorbeeld aan het wandelen zijn en dus geen wc in de buurt hebben) Dit laatste ging nogal eens mis, maar dan werd het huis gewoon opgeruimd. De moeder was inderdaad altijd thuis en bijna de volledige dag met haar kinderen bezig.

Zelf vond ik  de situatie in dit gezin  belachelijk (is mijn mening) en ik vond het niet eens zo natuurlijk. Maar goed, ik heb verder helemaal geen kennis van natuurlijk ouderschap. Als ik bovenstaande punten lees, klinkt het wel logisch, alleen vraag ik me dan af wie de tijd (en het geld) heeft om continu met zijn kind(eren) bezig te zijn. Daarnaast vraag ik me opnieuw af of het wel zo natuurlijk is. Je kind leren zich zelf te vermaken en leren sociale contacten te maken en te onderhouden lijkt mij ook heel belangrijk. Ik ben wel heel benieuwd naar ervaringen van mensen die er wel voorstander van zijn, want misschien ben ik erg bevooroordeeld door dat tv-programma.

Ik doe er in ieder geval niet aan, maar ik ben ervan overtuigd dat Senne alle liefde en aandacht zal krijgen die ze nodig heeft.

Groetjes,
Dionne

Ik ben zelf Sociaal Pedagogisch Hulpverlener en ben dus redelijk bekend met het opvoeden van... Maar om eerlijk te zijn werd deze methode niet in mijn HBO-boekjes benoemd.
Zo te lezen  vind ik er (zowel proffesioneel als individueel gezien) best een paar dingen positief uitspringen, maar ook ik doe het niet helemaal op die manier

Kyara slaapt in haar eigen bedje,meestal lukt dit wel maar  als ze echt gaat doorhuilen dan pak ik haar op en neem haar op de arm of in draagzak tot volgende voedingsmoment en dan weer moe naar bedje toe.

Verder ben ik een grote voorstander van een box, omdat ik zelf wel van mening ben dat kinderen ook af en toe  "moeten" leren om zichzelf bezig te houden, hoe kort dat ook maar is...

Een wandelwagen heb ik ook uit praktisch oogpunt, maar over het algemeen gebruik ik de draagzak vaker. Ik vind het zelf prettiger (ook qua meenemen) en Kyara ziet zo veel meer van de wereld vanuit een ander  perspectief  (op ooghoogte ipv liggend). (Ze slaapt er trouwens ook gewoon in nadat ze een tijdje om zich heen heeft gekeken).

En Ik wilde wel graag borstvoeding geven, maar dat is allemaal helaas niet doorgegaan, dus ze krijgt kv.

Ik ben grote voorstander van een veilige hechting, maar misschien kan een kind daardoor ook heel eenkennig worden en durft het nauwelijks meer van mama weg.

Ikzelf heb dat probleem gehad, mijn ouders hadden geen natuurlijk ouderschaps-idee. Maar ik sliep wel totdat ik ongeveer 14 was bij hun in bed ( als baby in eigen bed en wat ouder aan het voeteneind). Op een gegeven moment heb ik zelf de beslissing genomen om in mijn eigen bed te gaan slapen (oa door pubertijd e.d.)
Verder ben ik tot mijn 6de jaar niet veel bij anderen geweest (omdat we op een schip woonde) waardoor ik dus zeker een veilige hechting had, maar daardoor dus ook heel erg moeizaam zonder mijn ouders kon. Het heeft een hele tijd geduurd voordat ik ergens durfde te slapen en heimwee heb ik nog steeds als ik op vakantie ga, gelukkig gaat het elk jaar steeds beter doordat ik toch blijf gaan.

Tja alle voordelen hebben nadelen en visa versa.
Wel interressant om te lezen hoe anderen dit doen!

Groetjes,
Nymue

Terug
Bovenaan