Natuurlijke bevalling na keizersnede

Over een paar weekjes hoop ik mijn zoon in mijn armen te houden, ben nu 37 wkn 5 dgn zwanger. Bij mijn dochter had ik een geplande keizersnede ivm stuitligging maar ons mannetje ligt wel goed dus kan ik gewoon via de natuurlijke weg bevallen alleen....ik zie er heel erg tegenop! Ik ben heel erg bang voor complicaties zoals het scheuren van het litteken, bloedverlies (had bij mijn keizersnede 2 liter verloren + mijn baarmoeder wilde niet uit zichzelf samentrekken).

Ik ben heel erg benieuwd naar de ervaringen   van andere vrouwen die ook eerst een keizersnede hebben gehad en de keer daarop "gewoon" zijn bevallen.

Veel liefs, Linda

Mijn eerste bevalling was een spoedkeizersnee. Na meer dan een uur persen en vacuum, wilde mijn sterrekijker niet vooruit. Wat een opluchting was die keizersnee.

Bij mijn tweede aan het einde bij gynaecoloog geweest. Als dit weer een sterrenkijker zou zijn, zou het zeker een keizersnee worden. We gingen het wel gewoon proberen. Ik heb me erop ingesteld dat het 50-50 was. Hoopte wel dat het natuurlijk zou zijn, omdat ik mijn dochter van toen 1,5 jaar nog regelmatig moest tillen.
Tijdens het persen is nr. 2 toch een sterrenkijker geworden. Zij bleek al verder het geboortekanaal in en de gynaecologe van dienst zei dat. Ook dat het met 3 x moest lukken. Ik wist dat ze anders alsnog een keizersnee zou doen. Ik heb mijn uiterste best gedaan en met 3x, de  vacuum  en een knip is het gelukt. Dat klinkt heel pittig, maar die bevalling was minder pittig dan mijn eerste. Ook zag ik meer op tegen een knip dan tegen keizersnee, maar dat viel mij zó mee. Na een week weer up and runnig.
Ik hoop dat bij nummer drie het met nog minder hulpmiddelen kan, maar ik houd rekening mee dat het altijd met keizersnee kan eindigen.

Hoe moeilijk het ook is: gewoon over je heen laten komen. Je bevalt toch in het ziekenhuis en er is dus volledige controle. Volgens mij is de kans zeer gering dat een litteken scheurt.

Succes!

Tamar

Hallo Linda

Ook mijn eerste kwam met een spoedkeizersnee, vanwege het HELLP-syndroom.
Bij de tweede had ik hetzelfde gevoel als jij, ook wilde eigenlijk ook van iedereen weten of het kon. Mijn tweede bevalling was lang (39 uur) maar wel heel rustig. Een kwartier na de nageboorte kon ik weer gaan douchen en binnen twee dagen voelde ik niets meer dan een beurse kont. Ik had maar een heel klein scheurtje wat nog wel gehecht is, daar heb ik bijna geen last van gehad. Ik hoop zo dat het nu met de derde weer zo mag gaan. Mag wel een dagje minder lang duren trouwens... Mijn man tekend trouwens nog steeds voor een keizersnee. Hij kreeg een bakje koffie en een kwartier later hoorde hij dat we een zoon hadden. Dat is nog steeds een opschep verhaal tegenover z'n vrienden. Die bevalling was voor hem traumatischer na twee nachten samen weeen opvangen werd hij naar huis gestuurd om bij te slapen, hij lag nog maar net en toen belde ik dat er nu echt vaart in zat. Hij was nog maar net op tijd.. Het laatste stukje van de bevalling, het persen vond ik een geweldige ervaring. Ik kon nu eindelijk iets doen en had een oergevoel waar ik heel lang heimwee naar gehad heb.
Zo dit was mijn verhaal in het kort, ik hoop dat je er iets aan hebt, maar je zal toch je eigen verhaal creeeren. Hoe dat zal zijn benik dan wel weer benieuwd naar. Groetjes MAchteld

Hoi dames,

Ik heb in september een spoedkeizersnee gehad, na 30 uur bikkelen en een poging tot vacuum verlossing bleek mijn lieve 9 ponder een sterrenkijker te zijn die er echt met geen mogelijkheid uitkwam.

Ik ben nu weer zwanger van de tweede en hoop echt dat deze wel op de natuurlijke weg kan komen. Zeker ook omdat mn oudste 1 jaar en 4 maanden is als de jongste zich aandient. En ik heb ook nog gewoon wil tillen.

Ben benieuwd naar jullie verdere verhalen.

Tamar, jou verhaal klinkt in ieder geval erg hoopgevend!!!!

liefs Jen

Natuurlijk bevallen na een eerdere keizersnede is heel goed mogelijk. Het hangt natuurlijk wel af van de reden van de 1e keizersnee. Was de 1e keizersnede het gevolg van een te nauw bekken, dan wordt de 2e bevalling ook lastiger. Maar anders is een natuurlijke bevalling heel goed mogelijk na een keizersnede. De kans op scheuren van de baarmoeder is klein, slechts 0,5%. Inleiden van de bevalling met oxytocine verhoogt de kans op een baarmoederruptuur en wordt dan ook in principe niet gedaan.
Sterkte.
Groetjes, Teddy

Hoi,

Ik ben op dit moment ook zwanger van mijn 2e! met mijn 1e heb ik een kz gehad, gepland omdat kleintje in stuit lag. Ik zie nu ook erg op tegen een natuurlijke bevalling! Heb geen idee hoe het is om een wee te hebben. en het idee dat een kind daar beneden naar buiten moet, brrrr daar krijg ik kippevel van!

Natuurlijk kan ik dit probleem wel bespreken met de gyn en hoop dat deze mijn zorgen hierover een beetje weg kan nemen maar vind het toch ook wel prettig dat ik verhalen van andere kan lezen!

@ doula, Hoe kan je weten dat je een te nauw bekken hebt? wordt dat nagekeken dan?

Groetjes,

Fritz

@fritz, Als je een sectio hebt gehad omdat de baby niet door het baringskanaal paste, dan heb je meer kans op een tweede sectio. Als je eerder een sectioe hebt gehad vanwege stuit, dan weet je uiteindelijk niet of je baby er doorgepast zou hebben.
Vervelend joh, dat je zo opziet tegen de bevalling. Kan je partner je steunen in deze angst. Laat je niet door de gyn wegsturen met een dooddoener als "je hoeft niet bang te zijn, we slepen je er wel doorheen." Als je bang bent wil je daarin serieus genomen worden en meer vertrouwen krijgen. Heb je al op www.nbvd.info gekeken of de doula iets is voor je? Je mag me ook een persoonlijk bericht sturen (als dat kan, dat weet ik niet). Als je op deze site kijkt bij het kopje deskundigen, dan vind je me ook wel en daar staat ook mijn website wel vermeld.
Sterkte joh!
Teddy

beste teddy

ik kan niet zien wat ik schrijf door deze rot site hooop dat diot snel over is.

maar ik heb een vraag en heb het idee dat jij misschien wel antwoord kan geven na mijn gesprek met mijn gyn, 6 wkeweken na me kz. heeft hjij aangegegevn dat het 75% zeker is dat mijn 2de zwangerschap einigd met een kz , er zijn veel dingen gebeurt in mijn eerste bevalling, ik heb namelijk ook geen baad bij pijnbestreiding mijn lichaam werkt daar zo hard teggen dat ik er helaas geen baad bij heb (moe. wat is jou advies of die van andere meiden !!!!!! wat zouden jullie adviezeeren toxh proberen of toch voor een kz gaan ik zit in twee strijd.

graag hoor ik van jullie

groetjes quinta

Terug
Bovenaan