nav verkeerde uitspraak van de namen: hoe ben je op de naam gekomen en wat betekent het?

Onze dochter heet Danaë en dat komt uit de griekse mythologie en betekent ' gouden regen '    
We kwamen de naam tegen toen we domweg surfden op het internet en het sprak ons beiden aan, we wisten toen nog niet wat het zou gaan worden maar hadden meteen zoiets mocht het een meisje worden dan word het Danaë

Kaan betekent heerser der heersers. Erg gewichtig maar niet de reden waarom we deze naam kozen.We zagen deze naam en vonden het beiden een stoere, krachtige naam die zowel op zijn nederlands als op zijn turks makkelijk is uit te spreken.
Het is overigens van origine ook een turkse naam hoor maar klinkt toch ook wel weer nederlands vind ik. En het past helemaal bij mijn mannetje.
Groetjes

Marielle is een afgeleide van Maria, een bijbelse naam. Mijn man heeft deze naam bedacht. Hij had als kind een vriendinnetje dat zo heette en die naam is altijd zo blijven hangen. Haar 2e naam is Sophie, dat is mijn 2e naam ook en mijn moeder heet zo.
Bij Vera heb ik allemaal namenlijsten doorgenomen en 5 namen opgeschreven. Vera was de enige die mijn man ook mooi vond. Vera is een Russische naam en betekent vertrouwen, waarheid. En heel stiekum (ssttt) vind ik het mooi dat het een Russische naam is, omdat mijn allerbeste/liefste vriend (niet mijn man) ook een Russische naam heeft. Vera haar 2e naam is Francis. Mijn man heet van doopnaam o.a. Franciscus. Daar komt Francis van.

Christian betekent... ja, drie maal raden... christen! Alleen dan op z'n Engels, Latijn of wat dan ook. Wij vonden het een mooie naam (die zich ook leuk verkort tot Chris als iemand dat zou willen) en vooral mijn man vond de betekenis ook belangrijk. Hij is katholiek, ik ben niet eens gedoopt en we zijn dus ook niet voor de kerk getrouwd. Daar heeft mijn man niet zoveel moeite mee, maar op zijn eigen manier is hij wel gelovig. We zijn nog aan het uitvissen of hij wel gedoopt mag worden (als een van zijn ouders dat niet is en niet voor kerk getrouwd zijn...), want dat vindt mijn man ook belangrijk.

De achternaam was heel simpel, ik had namelijk mijn mans naam al aangenomen toen ik getrouwd ben, dan heb je wat de kinderen betreft geen keuze meer dacht ik. Nooit spijt van gehad, heb een moeizame meisjesachternaam die ik altijd tienduizend keer moest spellen... Daar ben ik nu mooi vanaf! En niet onbelangrijk: mijn man was "stamhouder" van zijn achternaam, als wij geen zoon zouden krijgen dan zou de naam in deze tak van de familie zijn "uitgestorven"...

Groetjes, Karin
Mama van Christian (10 weken)

Hoi,

Mijn zoon heet simpelweg Chris, niks meer en niks minder. Mijn vriend en ik vonden het allebei een leuke, stoere naam. We waren het er allebei eigenlijk al gelijk mee eens en dit stond al vanaf maand  2 in de zwangerschap vast. Verder geen doopnamen ofzo.

Daar komt nog bij dat onze zoon waarschijnlijk wel lang gaat worden (vriendlief en ik zijn beide 1.83m) en daar vind ik persoonlijk een korte naam goed bij passen.

groetje van angela, mv chris

Mijn zoon heet Rowan. Deze naam is een combinatie van: Ro van Roland, mijn vriend. De W van Wesley, mijn oudste zoon van bijna 19 en An van Annemiek (ik dus). Wij hebben voor deze naam gekozen omdat dit kleintje bij ons allemaal hoort en het middelpunt van ons gezin is.
De naam Rowan is ook een bestaande engelse naam: Als m. naam afgeleid van een (Ierse) familienaam, die te herleiden is op Gael. Ruadhán `kleine rode'. De naam werd gedragen door een heilige uit de zesde eeuw. Als vr. naam een Eng. plantnaam: rowan betekent `lijsterbes'. Het woord is van Scand. oorsprong, vgl. Oudnoorse ron, Zwe. roun. Als m. voornaam aangetroffen in Blaricum.

Groetjes,

Annemiek, mama van Rowan, 02-03-2007

hoi eveline,
wat verwoordt je dat mooi dat een kind geen onbeschreven blad is, maar bij een familie`hoort. ik voel het preciews zo, maar kon het niet zo onder woorden brengen.
greet

quote: Eveline24 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('01-05-2007 21:48:26'));

Hoi,

'Esther' was mijn voorstel en de eerste naam waar mijn man het ook meteen zonder nadenken mee eens was. Ik vind het een rustige naam, een naam die helemaal 'af' is en ook een naam met geschiedenis. Esther was een vrouw die bijzonder mooi, slim en dapper was en zo haar volk redde van de ondergang. Een sterke vrouw dus. Dat vond ik wel mooi, dat mijn meisje haar naam zou dragen.

Verder heet ze nog Catharina naar mijn schoonmoeder en Maria naar mijn moeder. Want ze is niet helemaal een onbeschreven blad, maar hoort bij een familie.

Eigenlijk hebben we het langst geruzied over de achternaam. Maar daar lees ik hier nooit over. Ben ik de enige die haar kindje haar eigen achternaam wilde geven?

Groetjes,

Eveline

oh ja, onze dochter heet minke beate. minke omdat we dat mooi vonden. het is een van oorsprong friese naam en daar kom ik ook vandaan. vonden we wel leuk. het heeft de associatie, daar tenminste, van stoer maar lief en dat wensen we ons meiske ook toe.of het nog iets betekent weet ik niet eens.

beate (bee-aa-tu, met klemtoon op de aa) is ook een friese naam. we wilden mijn moeder vernoemen, die beatrix heet, met als roepnaam betty. beide vonden we niet heel geweldig. we hebben gezocht naar iets dat er op leek. en zo kwamen we op beate. ook dat roept bij ons het gevoel van een sterke en krachtige meid op. en ook hier weet ik niet of het iets betekent.

greet

Terug
Bovenaan