nekplooimeting gehad.

Hoi meiden.
Gisteren de nekplooimeting gehad en die was goed, 1,6 mm.
Nu nog even het bloed afwachten.
Echt super leuk weer een echo!!
De kleine was zo druk aan het bewegen dat het bijna niet te doen was.
Op de foto wou ie al helemaal niet dus nu hebben we een echofoto met de baby op z`n kop,hoezo nu al dwars! haha.
Dat wordt nog wat!!
Sterkte allemaal met deze hitte!
Liefs Mikkie

Hallo, Ik ben nog erg onervaren... net 4.5 zwanger... van de eerste...
Kunnen jullie mij in grote lijnen vertellen wat een nekplooi meting in houd?

Alvast bedankt.
Liefsss Nens

Hoii,
Ik weet niet of dit item al aan bod is geweest,maar kunnen jullie mij ook vertellen waarom je wel of niet aan de nekplooimeting en de 20 weken echo hebt meegedaan.
Wij gaan zelf niet voor de nekplooimeting en de 20 weken echo heb ik ook mijn twijfels over.En waar word nou precies na gekeken bij een pretecho of is dat meer voor de fun.
Toen ik zwanger was van Demi waren de nekplooimeting en 20 weken echo helemaal niet aan de orde,vind dat er best veel op je af komt nu.De nekplooimeting is om te kijken of je een verhoogde kans hebt op een kindje met down.Maar mijn vk zij dat de meting wel eens hoog uit zou kunnen vallen terwijl er uiteindelijk niks aan de hand is,dus loop je je druk te maken om niks,zie dit zelf niet zo zitten.
Groetjes Suus

en als de nekplooi dus niet goed is, krijg je een kindje met down? of de kans is groter dat je zo'n kindje krijgt?

ik zou dat niet eens willen weten van te voren, ik laat het maar op me af komen.
Wat helpt het dat je het weet?

Hoi Nens,

Een nekplooimeting is alleen een kansberekening. Iemand van 28 jaar heeft ongeveer een kans van 1 op de 1000 op het krijgen van een kindje met Down.  Bij een nekplooimeting meten ze de vochtblaas in de nek die een kindje heeft in de 11 t/m 14 week van de zwangerschap. Daarna verdwijnt die vochtblaas weer. 80% van de kinderen met Down hebben een nekplooi die groter is dan 3 mm. Samen met een bloedtest en wat gegevens kunnen ze nauwkeuriger de kans op een kindje met Down uitrekenen. Indien je kans stijgt tot meer dan 1 op de 250, dan mag je in Nederland verder testen (vruchtwaterpunctie of een vlokkentest). Daarmee kunnen ze dan echt vertellen of je kindje het syndroom heeft of niet. Aangezien  bij de vruchtwaterpunctie en de vlokkentest  een kleine (0,5 tot 1 %) kans bestaat op een miskraam, krijgt niet iedereen zomaar deze testen. Die krijg je alleen als je ouder bent dan 36 of dus een verhoogde kans hebt (berekend door die nekplooimeting).
Wij kiezen zelf wel voor een nekplooimeting + bloedtest omdat wij alle mogelijkheden om te voorkomen dat we een kindje met Down krijgen, willen benutten. Maar inderdaad, zekerheid geeft het niet. En het kan ook zijn dat je kans groter is geworden, maar net niet genoeg om door te mogen testen. En dan kun je erg ongerust worden. Verder moet je ook van te voren beslissen wat voor consequenties het voor jou zal hebben als de uitslag negatief is (test je dan verder of niet en zo ja, laat je het vruchtje dan weghalen of niet). Geen gemakkelijke keuze, maar in ieder geval wel een keuze.

grz miepke

Hi Miepke,

Bedankt voor je uitleg. :)

Ik snap wel dat sommige mensen het kindje dan zouden weg laten halen, maar ik zelf kan daar met mijn pet niet bij.

Het is jou kindje, wat jij bij je hebt gedragen, een deel van jou, een mensje, en omdat het dan down zou hebben...?
Tuurlijk word het zwaarder... maar het is toch jou kindje?

Maar das natuurlijk, heel persoonlijk.

Nens

Nog even over de 20 weken echo, oftewel de prenatale screeningsecho. Deze wordt tegenwoordig aan alle zwangere vrouwen aangeboden en is een uitgebreid organen onderzoek. Voor 1 januari jl. kregen alleen vrouwen van boven de 36 deze standaard aangeboden.
Ze kijken naar de groei van het kindje, de hersenen, het hart, de maag, nieren, blaas etc. Het is dus zeker geen pretecho (die is echt alleen voor de fun!!).
Wij hebben de 20 weken echo wel gedaan. Vorig jaar is een vriendin van mij bevallen van een kindje met een zware hartafwijking. Dat gaat nu allemaal heel goed, maar als ze toen een 20 weken echo had gehad (toen nog niet standaard dus), hadden ze die afwijkingen al kunnen zien en hadden ze sneller kunnen ingrijpen direct na de bevalling. Nu heeft dat kindje heel kritiek gelegen zo'n 24 uur na de geboorte. Haar redding was dat ze met een keizersnee ter wereld is gekomen; een vaginale bevalling had ze nooit overleefd.
Op een 20 weken kunnen ze nooit alle mogelijke afwijkingen uitsluiten, maar de grootste kunnen ze wel zien (bijv. geen hersenaanleg, open rug etc.). Maar bedenk ook wel van te voren wat je zult doen met een eventuele negatieve uitslag. Dat is wel heel belangrijk!!!!
Succes met overwegen!
Patricia

De 20weken echo wordt NIET standaard aan iedereen aangeboden alleen in combinatie met een nekplooimeting.  Dat ligt aan je verzekering. Wij kunnen hem wel laten doen maar dan krijgen we niks vergoed. Ze wilden het wel verplicht stellen maar omdat er nog geen prijs aanhangt weten de verzekeringsmaatschappijen niet of en wat ze moeten vergoeden.

Wij wilden geen nekplooimeting dus krijgen we ook geen 20weken echo

Terug
Bovenaan