nekplooimeting ja of nee

het is misschien nog wat vroeg om over na te denken meot de eerste echo nog krijgen maar zijn jullie er al uit of jullie dat doen en hebben jullie er misscien wel ervaring mee ?

 
Wij hebben besloten het niet te doen de combinatietest.Je krijgt alleen een percentage door en het geeft nog geen garanties.Het is ook nog eens de vraag wat doe je ermee?Met slecht nieuws.
Het brengt een hoop stress met zich mee.Terwijl het nog geen zekerheid geeft.Ik ben nu 12,3wk zwanger.
 
Het is idd. handig om van te voren te bedenken wat je met een eventuele slechte uitslag zou doen. Een vlokkentest of vruchtwaterpunctie geeft een kans op een miskraam, maar die kans is niet heel hoog en dan heb je zekerheid.
Als je nou zeker weet dat je nooit een vlokkentest of vruchtwaterpunctie wil laten doen dan heeft een combinatietest (nekplooimeting en bloedonderzoek) geen zin.
En ook wat betreft het vervolgonderzoek, zou je de zwangerschap afbreken als blijkt dat er iets niet goed is.
Bij de eerste twee hebben wij geen combinatietest laten doen, bij de eerste werd het niet aangeboden, bij de tweede zouden we de vervolgtesten nooit doen, dus heeft het geen zin.
Maar bij nummer 3 hadden we al twee kinderen rondlopen en een kindje met downsyndroom zou heel veel invloed hebben op hun leven. De uitslag van de test was erg goed, wij hebben een extreem lage kans op een kind met downsyndroom, maar er is nog steeds een kans, want het is een kansberekening.
Bovendien zijn er veel meer andere afwijkingen waar niet op getest wordt, dat beseffen we heel goed. Toch waren onze oudste twee rede voor ons om toch een combinatietest te laten doen.
 
Met 25 jaar heb je zo`n lage kans op een kindje met syndroom van down............

En idd, wat doe je met de uitslag, maakt het je niet uit of ga je in de stress zitten.
 
Ik heb zometeen de combinatietest, wij doen dit ivm met medicijnen die ik slik en al een eerder kindje met chromosoomafwijking, ik heb toen de zwangerschap afgebroken, omdat ze totaal niet levensvatbaar was. Was heel moeilijk maar we hoefden toen geen keuze te maken want de kans op leven wat nihil.

Maar ook bij die zwangerschap heb ik een combinatietest gehad en het is er niet uitgekomen pas na de 20 weken echo en een vruchtwaterpunctie, dus het zegt nog niet alles.

Mocht er vanmorgen wat uitkomen gaan wij wel verder met onderzoeken (vlokkentest).

Al zou ik geen medicijnen slikken en geen chromosoomafwijkingen in het verleden gehad hebben zou ikzelf de test niet doen, maar dat is gewoon een gevoel dat je moet volgen.

Succes met je keuze
 
wij doen het ook niet.
Het is voor mij geen optisch om de zwangerschap af te breken bij een chromosoomafwijking.
En het is geen zekerheid van een gezond kindje, er kan altijd wat zijn.
En bij de 20 weken echo zien ze zo veel.

succes.
 
Wij doen het ook niet. Het is een kansberekening en we willen bi jeen verhoogde kans geen vlokkentest of vruchtwaterpunctie, dus het heeft voor ons geen nut. En als je weet dat het Down heeft, weet je nog neit hoe erg het is, dus voor ons geen reden om de zwangerschap, waar we zo lang op gewacht hebben, af te breken.

Maar de ene mening over dit onderwerp is niet beter dan de andere!
Het is en blijft een persoonlijke keuze en ieder heeft zijn eigen goede argumenen daarvoor!

Groet,
Janne
 
Terug
Bovenaan