Nekplooimeting wel of niet?

Hallo dames,

Aller eerst jullie ook allemaal gefeliciteerd met jullie zwangerschap.. Want ook ik voeg me toe aam de mei moeders..

Afgelopen woensdag heb ik de eerste echo gehad. Volgens de berekeningen zou ik dan 8 weken zwanger zijn. Maar uit de echo bleken dit er zes te zijn. Dus dat betekent dat ik over drie weekjes weer een echo krijg. Altijd leuk natuurlijk..

Maar ik heb de vraag gekregen of ik een nekplooimeting wil... Wat doen jullie? En wat als je toch een verhoogde kans hebt op een kindje met down?

Vind het allemaal maar lastig..

Liefs Inge

Hoi Inge,

Allereerst gefeliciteerd!
Wij weten ook nog niet goed wat we er mee moeten. Ik moet eerlijk zeggen, we vallen niet in de risico factor en zijn bang dat we ons onnodige angsten op de hals halen. Zijn er wel bijna over uit dat we het niet doen. We hebben aan beide kanten niks in familie en zijn nog relatief jong.
Wat zouden voor jou redenen zijn om er wel naar te laten kijken?

Liefs son

Hoi Son,

Ja dat is een hele goede vraag. Ook wij vallen niet onder de risico factor.

Misschien dat je je er dan emotioneel op kunnen voor bereiden.. Maar ja hoe groot is die kans nou eenmaal.

Liefs inge

hallo wij doen de nekplooimeting wel bij mijn vriend in de familie zit down als ik een verhoogde kans zou hebben laat ik het verder onderzoeken dmv een vlokkentest of vruchtwaterpunctie wij hebben ook besloten mocht het down hebben dat we het niet houden klinkt misschien heel erg hardt maar ik heb nog 2 kinderen en ik zou dan vinden dat ik hun te kort doe want er gaat gewoon heel veel tijd in zitten mijn ouders hebben altijd met gehandicapten mensen gewerkt dus ik weet wat voor werk er in gaat zitten je hebt natuurlijk verschillende nivo's down maar dat is van te voren niet te bepalen je hebt er bij die makkelijk zijn om op de voeden maar er zijn er ook heel erg veel die heel agresief zijn en daarbij hebben mensen met down ook heel vaak hartproblemen dus je zult ook veel tijd in ziekenhuizen doorbrengen

Wij gaan ook zeker de nekplooimeting laten doen, bij mijn zoontje is dat ook gedaan, toen was ik net 30 en heb je al een verhoogd risico.
Mocht ons kindje down hebben, dan laten wij het ook weghalen, eigenlijk dezelfde reden als silvy.

Wij laten de nekplooimeting ook doen. Hebben we bij de andere twee ook gedaan. Als er ene verhoogde risico op een afwijking zou zijn, weet ik niet wat we zouden doen. Maar toch willen we het wél graag weten...

gr Roos

Ook wij laten de nekplooimeting doen. Ben 35 nu en heb een gezonde dochter. Ik werk in het onderwijs en zie dat er vaak geen "ruimte" is voor down kindjes en dat zou ik ons kindje niet aan willen doen.
Mijn man en en ik hebben samen afgesproken dat we het kindje dan weg laten halen.
Dat besluit nemen we alleen als de vlokkentest / punctie niet goed is.
Het is een hele moeilijke beslissing die alleen jij en je partner kunnen nemen.....
Succes, we gaan ervan uit dat dit helemaal niet nodig is!

Gr Sas

Lees hier nu een tijdje mee....
Wij verwachten ons tweede kindje en bij ons eerste kindje hebben we het ook niet laten doen.
Ten eerste vind ik, dat je onnodig in de zorgen kunt gaan zitten als blijkt dat je een verhoogde kans zou hebben en je nog steeds niet weet of het zo is ja of nee....
K vind het wel heel moeilijk te begrijpen hoe jullie redeneren over een kindje met Down....Ik snap dat het heel veel van je zou vergen en zou ook niet weten hoe ik er zelf mee om zou gaan, zou het mij overkomen. Maar het is toch je eigen kindje!! Lijkt alsof jullie er zo 'makkelijk' mee om gaan.
Dit is al een hele oude discussie...maar wilde er toch even op reageren...

groetjes Sparkle

Terug
Bovenaan