nekplooimeting

Beste iedereen,

ben vandaag voor het eerst naar de verloskundige geweeest. Wij kwamen op het onderwerp nekplooimeting. Het downsyndroom komt in beide families niet voor. Toch twijfel ik of ik de test moet laten doen. Misschien hebben andere ervaringen die ze met mij willen delen. Ben nu 12 weken, dus als ik het wil moet ik dit zsm doorgeven aan mijn verloskundige.

Groetjes en alvast bedankt.
 
Ik loop vanaf het begin bij een gynaecoloog. Bij mijn man is het wel in zijn familie voorgekomen. Hoewel dit een niet-erfelijke variant was, was dit voor de gynaecoloog geen aanleiding om extra onderzoeken te doen zoals o.a. een nekplooimeting.
Tevens scheen ik qua leeftijd ook niet in de "gevarenzone" te zitten. Ze doen een dergelijk onderzoek nl. bij vrouwen van 36 jaar en ouder. Als je jonger bent en daarbij ook nog geen directe aanleiding hebt (bijv. dat het in de familie voorkomt), dan worden normaal gesproken deze onderzoeken niet gedaan.

Ik weet niet of je zoiets zelf kunt eisen.
 
Deze onderzoeken worden nu aan iedereen aangeboden. Ik ben 26 jaar en 10 weken zwanger van mijn eerste kind. Over 2,5 week hebben wij de afspraak voor de nekplooimeting met bloedonderzoek.

Hierbij bestaat geen gevaar voor je kindje. Anders had ik het ook niet laten doen. Mocht je kindje echt een hele grote verhoogde kans hebben op het syndroom, dan kun je bepalen wat je gaat doen. Moeilijke keuze, maar goed, dat is altijd als je prenataal onderzoek laat doen.
 
Hoi Sammy,

Nou, dat is dan goed dat ik dat weet.
Ik loop notabene bij een Academisch Ziekenhuis en daar vonden ze het niet nodig om te doen.
Ik ga het gelijk voorleggen als ik volgende week bij de gynaecoloog ben.
 
Jahoor, ik heb geen enkele medische reden hiervoor, ben 26 jaar en er zit geen enkele vorm van afwijkingen in de familie. Ik werd gelijk diezelfde middag nog gebeld voor de afspraak. VK heeft fax gestuurd naar ziekenhuis en die belden voor de afspraak.

vraag inderdaad maar s aan je gyn.

liefs Sammy
 
Sorry, wil niet vervelend zijn, maar een nekplooimeting en dergelijke onderzoeken worden niet aan iedereen aangeboden. Bij ons is verteld dat ze die onderzoeken alleen doen indien je in de risicogroep zit (36 jaar en ouder) en indien er medische gronden voor zijn. Maar het kan zijn dat deze handelswijze per verloskundige verschilt.
 
HOi, volgens mij verschilt dat per vlk.
Ik vind dat als je besluit een nekplooimeting te doen moet je wel samen goed afspreken wat je doet als blijkt dat je een vergrootte kans hebt op een kindje met down. Als je beiden denkt dat je het wilt houden is het misschien niet eens nodig. Ik vind dit heel moeilijk.

succes met de beslissing.

Liefs Po
 
Hoi Sammy,

Ik ga dat zeker even navragen, want nu ben ik wel erg nieuwsgierig hoe dat nou zit. Kan per ziekenhuis ook verschillen denk ik. Ik kreeg dus precies hetzelfde te horen als Liz.
Enne, inderdaad wat Po zegt...wat doe je als je een positieve uitslag krijgt. Je moet als ouders wel weten wat je dan wilt. Inderdaad erg moeilijk.

liefs, Sas
 
Terug
Bovenaan