nekplooimeting

hm... bij mij wordt dat ook zeker niet standaard aangeboden. Ik ben 24 en heb geen gevallen van Down in mijn familie dus het zou alleen maar heel erg veel geld kosten om dat soort onnodige onderzoeken te vergoeden denk ik. Ik denk dus ook niet dat, als je vk er niet over begint, dit onderzoek bij jou (anoniem) vergoed wordt als je het toch zou willen doen. Het zou nogal duur kunnen worden, dus je moet je afvragen wat het nut is als het risico zó klein is..
Succes, Stephanie (37+5)
 
Vaak is de uitkomst van deze meting niet eens juist, heb gehoord dat als de meting aangeeft dat er een grote kans is op syndroom van down dat het na de geboorte vaak in 80 % niet zo is, dus je zit al die tijd in spanning. Wij doen het niet want wat als de test zegt dat je een kindje met syndroom krijgt laat je het dan weghalen, wij niet, jje houd er net zo veel van als van een ^normaal ¨ kindje dus dan heeft het toch eigenlijk geen zin, tenminste voor ons niet.
 
De nekplooi en de nieuwe screenings-test zijn een risicoschatting, en geven dus nooit zekerheid. Iedere zwangere hoort dit sinds 3 maanden aangeboden te krijgen, bepaald door de minister. Echter: Officieel moet je dit zelf betalen ( Pas dus op, de kosten mogen wettelijk gezien ook achteraf op je verhaald worden!). Bovendien is er nog grote onduidelijkheid over wie wat en waar. Slechts in een paar praktijken in Nederland wordt het al aangeboden om de sipele reden dat er vaak de mogelijkheden nog niet voor zijn. Je hebt ook recht op een tweede trimester echo, oftewel, rond de 20 weken. Ze screenen dan oa op open ruggetje. Ook hier zijn de kosten voor de zwangere zelf, en is het nog lang niet altijd mogelijk. Laat je vk de voors en tegens van alle testen die je overweegt goed uitleggen, want er zitten nog al wat haken en ogen aan. Ookal kan het geen kwaad voor je kindje. Wat doe je bijvoorbeeld als je een licht verhoogd risico hebt? Ga je dan voor een punctie?(die dan overigens wel wordt vergoed) En zal het anders niet je hele zwangerschap blijven knagen?
Dames, veel vk praktijken hebben eigen website met daarop vaak nuttige en vooral betrouwbare linken. Maak daar gebruik van!
 
Terug
Bovenaan