nekplooimeting?

hallo allemaal,

heb net een afspraak bij de vk gemaakt voor 12 juli, duurt nog wel lang. Ook kan ik een afspraak maken voor een echo in het zh. Vroeg de vk me of ik ook een nekplooimeting(npm) wil laten doen. Had ik nog niet over nagedacht, want ik ben 33 en vanaf 36 is het risico geloof ik groter op een kindje met het Down-syndroom. Maar goed, ik zei dat als het kon, dat ik dat wel zou willen die npm. Kreeg ik me daar een verhaal over me uitgestort! Tsja, ik had me er natuurlijk niet in verdiept, dus zij alle risico's van verder onderzoek (als er een dikke nekplooi gemeten was) opsommen. En als het zo zou zijn, willen we dan de zwangerschap afbreken? Ja, dat komt er natuurlijk achteraan.
Mijn man en ik hebben wel gezegd, ook bij de eerste zwangerschap, dat we de zwangerschap af laten breken als er iets niet goed zou zijn. Of in elk geval iets heel erg niet goed zou zijn.
De vk zei dat de kans erg klein was, en als de nekplooi iets dikker was, dat het nog niet zo hoefde te zijn, en als je het zeker wilt weten een vruchtwaterpunctie moet laten doen wat weer ernstige gevolgen kan hebben voor de baby( 1:200 gaat niet goed).  Dus doe je misschien een risicovol onderzoek terwijl er niks aan de hand is.
Een heel verhaal dus waar ik toch wel mee in mijn maag zit. Je voelt je zo blij en dan moet (nou ja, moet?) je over zoiets na gaan denken. Heeft iemand hier ervaring mee? En wat hebben jullie gedaan? Ik denk nu eigenlijk dat  we het maar niet doen, in onze families geen bijzonderheden, ik ben "nog maar" 33, en de vorige keer ging het ook goed. Dat zegt natuurlijk niks, maar toch.

gr Kyra
 
Hoi,

Ook wij kregen een npm aangeboden, ook al ben ik pas 27. Dit schjint de nieuwe standaard te worden in Nederland.
Gezien mijn leeftijd en het feit dat we geen downkindjes in onze families hebben zien wij er vanaf. De kans is zoooooo klein.....en ze testen uiteindelijk ook alleen maar op down en open ruggetje. Er kan zoveel meer mis gaan en daar ga je ook niet vanuit.

Overigens vind ik het wel raar dat je VK zo over je heenvalt.
Ze gaf bij ons gewoon eerst wat info en toen gaven wij zelf al aan dit niet te willen.
Kan trouwens op 12 juli terecht voor een termijnecho. Ben dan 12 a 13 weken zwanger.

Succes met je beslissing.
Groetjes,
Marije
 
Hoi Kyra,

Ik wist niet goed of ik moet reageren of niet. Maar doe het dus toch maar. Laat ik eerst even met de belanrijkst vraag beginnen: Komt het in de familie (beide kanten of 1)  voor? Als dit niet zo is loop je niet meer risico als een ander. Hoe ik dit weet? Ik ben wel erfelijk belast, en het is dus (voor ons)  raadzaam om verder onderzoek te doen. Wij hebben kans op een kindje met open rug en waterhoofd. Het is al jaren geleden uit gezocht. En toen ( en 6 maanden geleden weer) is verteld dat je je pas zorgen hoeft te maken over een eventuele (ook down of iets anders) afwijking of handicap als het in de familie voorkomt. Bij de zwangerschap van mijn zoon is bij de termijnbepaling ook naar de nekplooi gekeken. Schijnen ze ook te doen als je er niet om vraagt! En als het dan niet goed zou zijn, mag je op dat moment ook nog besluiten wat je gaat doen. Het is niet verkeerd om erover na te denken, maar ik vind dat de verloskundigen nu echt een beetje gaan doorschieten. Mijn vriendin is 11 weken zwanger, en zij kreeg ook een nekplooimeting, tripple-test en een aidstest aangeboden. Toen ze die afwees kreeg ze een hele preek! Ik vind dat het iets is dat je voor jezelf beslist. Je weet nu de voors en de tegens. Het is een moeilijk besluit, ik weet er alles van. Maar het is jullie besluit.
Heel veel sterkte! En een heel fijne zwangerschap!

Groetjes, Kat
 
hoi,

Marije en Kat, dank voor jullie reactie.
Mijn vk vond het geloof ik juist NIET nodig om een npm te doen. Ik kreeg dus meer een "preek" zo van dat ze het onzin vond dat ik die test liet doen en ze somde alle tegens op en geen voors. Mijn mannetje en ik zullen het er vanavond nog maar even over hebben.

gr Kyra
 
Hoi,

Ik ben Nina en ik ben net 36 en nu 20 weken zwanger.
Ik heb er lang over nagedacht of ik dit wel of niet zou laten testen. Omdat ik hiervoor 2 miskramen heb gehad, hebben we besloten om dit niet te doen. Een nekplooimeting is en blijft een kansberekening en je moet dus idd eventueel een punctie ondergaan om zekerheid te krijgen. Wij hebben besloten het risico niet te nemen.
Maar dat komt wel door onze voorgeschiedenis. Ik denk als ik voor de 1e keer onbezorgd zwanger was geweest, ik misschien tot een heel ander besluit was gekomen.

Laat je niet gek maken, doe wat je zelf wilt. Iedere situatie is anders en ieder mens gaat anders om met bepaalde situaties.

Groetjes,

Nina






 
Hoi ik zou persoonlijk het denk ook niet doen. Ik ben zelf ook 27 en als ze het mij zouden vragen zou ik nee zeggen ivm de risico's. Als ik wat ouder geweest zou zijn rond 36 jr. zou ik het misschien wel doen is de kans groter dat er iets misgaat denk ik. Ik hoop dat ze het aan mij niet vragen want het zet je toch wel weer aan het denken. Ik wens je veel succes met wat je ook besluit te doen, je zal zeker de juiste keuze maken voor jezelf.

Groetjes Nancy
 
Hoi Kyra,

Moeilijk, hoor zo'n beslissing. Ik ben nu 24 weken zwanger van ons tweede kindje. Ik heb wel een nekplooimeting en bloedonderzoek laten doen. Eigenlijk ook omdat de gyn. het de normaalste zaak van de wereld vond. Ik begon een paar dagen voor de uitslag wel heel zenuwachtig te worden. We wilden graag weten als het helemaal niet goed was en ook als het wel (voor zover het iets zegt) goed was. Maar wat nu als ik een verhoogd risico had, passend bij mijn leeftijd, maar niet zoveel dat verder onderzoek wordt ingezet (vanaf 1:200). Dan maak je je een hele zwangerschap druk. Uiteindelijk hadden wij een goede uitslag (1:50.000), maar ik denk niet dat ik het ooit weer laat doen. Misschien ben ik er wel meer mee bezig dan een ander, ik werk nl. met gehandicapte kinderen.
Wat betreft een HIV-test vind ik het een ander verhaal. Mocht je besmet zijn met HIV, dan kan dat grote gevolgen hebben voor je kindje tijdens een bevalling. Er zijn medicijnen die dit risico enorm kunnen verkleinen, dus ik vind dat je dat wel verplicht bent naar je kindje toe.


Succes met je keuze!

 
Bij mijn eerste zwangerschap heb ik in de 12e week een nekplooimeting laten doen.Ik had er nog niet echt over nagedacht wat ik zou doen als het niet goed zou zijn maar mijn gynacoloog was er heel positief over. Ik ben nu (als het  goed) is weer zwanger  en ik denk dat ik het weer ga doen. Ik had toen verder nergens last van maar ik maakte me erg veel zorgen of het allemaal wel goed zou zijn, ik merk dat ik dat nu weer ga krijgen, dus vandaar.
Ik vind wel dat zulke testen door iedereen die dat wil gedaan moeten kunnen worden en het is volgens mij niet goed als anderen (oa verloskundigen) zich er zo duidelijk negatief over uitlaten.
 
Terug
Bovenaan