nekplooimeting?

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,
Ik was laatst bij de verloskundige en zij was de zgn nekplooimeting best een beetje aan het promoten. Ik ben 29 dus ik zie zelf niet zo veel risico's.
Wie van jullie hebben een nekplooimeting laten doen en waarom?
Hoe wordt de uitslag verteld????
Gr. JJ 8wk1dg

hoi,

mijn verloskundige die heeft mij er ook op geattendeerd, maar dit is meer omdat dat nu moet dan dat het nodig is,, ik ben nog jonger 20 en bij mij heeft ze er ook een kwartier over gehad gewoon om te informeren heb het natuurlijk niet gedaan omdat er geen problemen voorkomen in mijn familie geschiedenis en k nog zo jong ben dat het niet eens aan de orde is. Dus kan je ook helaas niet echt informeren erover

Groetjes Claudia
22 wkn & 4 dgn

Ik heb het wel gedaan. Ik ben 24 jaar. De reden dat ik het gedaan heb is dat mijn vriend al drie kinderen heeft uit een eerder huwelijk. Als wij een kindje zouden krijgen met een syndroom van down zou er nog minder aandacht voor de andere kinderen overblijven. Daarbij wilden wij gewoon iets van zekerheid hebben.

We hebben de test gedaan en daar kwam dus inderdaad uit dat ik een verhoogde kans had. 1 op 150. naar aanleiding hiervan ook een vlokkentest laten doen en alles is gelukkig goed.

groetjes Danique
22w3d

Hoi!

Wij hebben heel bewust geen verder onderzoek laten doen. Zowel de gyn als de vk  wezen ons op  de optie voor een nekplooimeting en die andere extra onderzoeken, maar wij hebben dit niet laten doen.
Ik ben verpleegkundige en heb regelmatig kindjes gezien met afwijkingen en weet dat ook deze kindjes een gelukkig leven kunnen hebben op hun manier. Wie ben ik om te bepalen of zo'n kindje recht op leven heeft of niet. Voor mijzelf zou ik niet de afweging durven te maken of de kans dat het kindje een afwijking heeft (en wat voor soort afwijking) groot genoeg is om het kindje niet op deze wereld te laten komen. Het is welkom, in welke vorm of maat dan ook  en we zullen vanzelf zien hoe het dan gaat lopen. Gelukkig had mijn man dezelfde gedachten.

Maar het is een heel persoonlijke keuze die ieder voor zichzelf moet maken! Alleen kan er een resultaat uit de test komen die je voor een moeilijke keuze zet. De kennis is niet altijd dat wat je had willen horen, nl dat alles goed zal zijn.
Doe wat jij en je partner het prettigst vinden, daar gaat het om!

Succes,
Harma 37w

Ik haal deze nog even omhoog, omdat hier weer een vraag over is.

groetjes Danique
23w1d

Hoi hoi,

Wij hebben het alle drie de keren laten doen en bij de derde hebben we zelfs een triple test laten doen. Ik ben nu ruim 5 wk zwanger van de vierde en ook deze keer willen we het weer weten.
Bij de 1e en de 2e was het nog puur zodat mijn man er aan kon wennen mocht er een kans zijn. Hij gaat er nl niet zo makkelijk mee om. Bij de 3e en de 4e is het omdat ik dan kies voor het gezin wat ik al heb.zo,n kindje heeft heel veel aandacht en tijd nodig en dat heb ik niet meer, in ieder geval niet ten koste van de andere kinderen. Het klinkt hard, maar zij gaan voor.

Groetjes Joyce

Hoi

Ik heb de cobinatietest laten doen, en gelukkig was hij goed want ik had er eigenlijk al een beetje spijt van dat ik het had doorgezet.
Ik ben 27 jaar en dan is je risico 1 op 1100 en door de bloedtest en de echo is dat gecorrigeert tot 1 op 11000 dus dat is natuurlijk beter.

Groetjes Joyce

Ik heb wel een nekplooimeting gedaan. Ik ben 27 jaar. Bij de eerste echo, de termijnecho dus, zag de echoscopiste dat de nekplooi aan de dikke kant was, nl 3mm.
Dat is op het randje. Toen hebben wij toch besloten om een nekplooimeting te doen.
De uitslag daarvan was dat we een kans van 1 op 35 hadden dat ons kindje een chromosomale afwijking kon hebben. Daarom hebben wij een vlokkentest laten doen.
Uit de vlokkentest kwam dat er niks aan de hand was, in ieder geval geen chromosomale afwijkingen. We hebben ook een uitgebreide 20 weken echo gehad.
Op de echo was te zien dat het hoofdje, ruggetje en buikje dicht zijn en het hartje zag er ook goed uit. Ik ben achteraf heel blij dat ik de tests toch gedaan heb. Nu ben ik gerustgesteld, en anders had ik misschien de rest van mijn zwangerschap rondgelopen met zorgen. Dan blijf je je toch afvragen of je kindje een afwijking zal hebben of niet.
Hou er wel rekening mee dat de nekplooimeting een kansberekening is en dus niets zegt over of je kindje een afwijking heeft of niet. Ik ken iemand die ook een nekplooimeting had laten doen. Bij haar kwam er uit dat ze een kans van 1 op 2500 had.
Toen haar kindje werd geboren bleek het syndroom van down te hebben. Je weet dus eigenlijk nooit zeker of je kindje een afwijkning heeft of niet. Dat weet je alleen zeker als je een vlokkentest of vruchtwaterpunctie laat doen. Maar daar kom je als je jonger bent dan 36 jaar alleen voor in aanmerking als je een verhoogde kans hebt dat je kindje een afwijking heeft. Je kan het wel laten doen, maar als er geen aanleiding voor is moet je alles zelf betalen.
Groetjes Natascha

Terug
Bovenaan