Ik heb wel een nekplooimeting gedaan. Ik ben 27 jaar. Bij de eerste echo, de termijnecho dus, zag de echoscopiste dat de nekplooi aan de dikke kant was, nl 3mm.
Dat is op het randje. Toen hebben wij toch besloten om een nekplooimeting te doen.
De uitslag daarvan was dat we een kans van 1 op 35 hadden dat ons kindje een chromosomale afwijking kon hebben. Daarom hebben wij een vlokkentest laten doen.
Uit de vlokkentest kwam dat er niks aan de hand was, in ieder geval geen chromosomale afwijkingen. We hebben ook een uitgebreide 20 weken echo gehad.
Op de echo was te zien dat het hoofdje, ruggetje en buikje dicht zijn en het hartje zag er ook goed uit. Ik ben achteraf heel blij dat ik de tests toch gedaan heb. Nu ben ik gerustgesteld, en anders had ik misschien de rest van mijn zwangerschap rondgelopen met zorgen. Dan blijf je je toch afvragen of je kindje een afwijking zal hebben of niet.
Hou er wel rekening mee dat de nekplooimeting een kansberekening is en dus niets zegt over of je kindje een afwijking heeft of niet. Ik ken iemand die ook een nekplooimeting had laten doen. Bij haar kwam er uit dat ze een kans van 1 op 2500 had.
Toen haar kindje werd geboren bleek het syndroom van down te hebben. Je weet dus eigenlijk nooit zeker of je kindje een afwijkning heeft of niet. Dat weet je alleen zeker als je een vlokkentest of vruchtwaterpunctie laat doen. Maar daar kom je als je jonger bent dan 36 jaar alleen voor in aanmerking als je een verhoogde kans hebt dat je kindje een afwijking heeft. Je kan het wel laten doen, maar als er geen aanleiding voor is moet je alles zelf betalen.
Groetjes Natascha