nekplooimeting?????

A

Anoniem

Guest
hallo,

ben afgelopen woensdag voor mijn eerste echo geweest (ben 10 weken). Alles zag er goed uit maar ze willen gewoon in de 12e week nog een echo maken om te kijken of alles goed groei. Ook hebben ze me de nekplooimeting voorgelegd.
Vandaag bij de verloskundige werd ik daar weer over geinformeerd en werden met alle risico's etc uitgelegd.
Nu heb ik dus 2 weken om te beslissen of ik die nekplooimeting wil of niet.
Ben 33 en dus is er een risico van 1 op de 500......
Eerst wilde ik die meting niet maar door de informatie erover ( 2 keer binnen 1 week) heeft me dat angstig gemaakt en twijfel ik nu wel.

Wie heeft er wel of geen nekplooimeting gedaan....en met welke gedachten erachter....zo hoop ik uiteindelijk een beslissing te kunnen nemen om het wel of niet te doen...

Jennifer

Hoi Jennifer.

Ik ben inmiddels 15 weken zwanger van de derde. Ik heb bij de eerste 2  geen nekplooimeting laten doen. Ondanks dat mijn dochtertje (2e zws) na een zwangerschap va 42 weken is komen te overlijden hebben we er nu ook voor gekozen om geen nekplooimeting te doen. Bij ons was meer de overweging om het niet te doenhet volgende: Wat doen in godsnaam als de uitslag wel positief is? Laten we het kindje weg halen? Laten we het kindje niet weghalen en wat dan?
Nou ja, omdat we er allebij over eens waren om het kindje toch niet weg te laten halen hebben we dus besloten om het niet te doen. Bij de andere twee was er ook geen aanleiding toe en er waren geen aanwijzingen op bij ons dochtertje. Ik wil niet zeggen dat het dus nu ook niet kan gebeuren, daar hebben we wel van geleerd na de vorige zwangerschap, maar het sterkt ons wel in deze beslissing.

Succes met je beslissing. Kijk ook eens bij andere data van uitgerkend in...... daar staat ook een hoop over de nekplooimeting.

Claudia

Hoi,

Ik ben nu 38.5 weken zwanger van nummer 2. Ik heb bij beide gekozen voor een nekplooimeting. Bij mijn dochter was ik ook 33 jaar en nu bij de tweede 36. Je moet even goed nadenken over de stappen die je neemt. Een nekplooimeting is een kansberekening en geeft GEEN zekerheid. Wij kozen ervoor om een combinatietest (bloed van zwangere prikken en onderzoeken) samen met de nekplooimeting te doen. Als het negatief zou uitvallen, wilden wij een punctie laten doen. Als dat negatief was, hadden wij voor een abortus gekozen.
Waar moet je over denken....
1) Wil je het weten als het niet goed is?
2) Als de test negatief is, wil je dan een verdere test doen?(vlokkentest  of  vruchtwaterpunctie?)
3) Als die negatief is, wil je dan een abortus of ga je jezelf voorbereiden op een gehandicapt kindje.
4) De bloedtest en nekplooimetingen hebben geen risico voor het kindje is volkomen veilig, maar het is een kansberekening. De vlokkentest en vruchtwaterpuctie geven een kleine kans op een miskraam.

Alleen jullie kunnen een keuze maken, praat er goed over. Bij ons waren de bloedtest en de nekplooimeting goed en we hebben geen verdere test  gedaan i.v.m miskraam kans. Mijn dochter is kern gezond en hopenlijk ons tweede kindje ook.

Succes en geniet van de zwangerschap.

Hoi Jennifer

Wij hebben ervoor gekozen om de test wel te doen. We hebben op voorhand heel goed besproken wat we zouden doen als de uitslag slecht zou zijn. Wij hebben op voorhand besloten om het niet weg te laten halen als het down zou hebben, maar als het toch zo was wilde wij het toch graag op voorhand weten zodat we eventueel extra maatregelen zouden kunnen nemen ivm. extra  zorg en oppas ed. De uitslag kwam voor ons gelukkig zeer gunstig uit. Heel veel succes met het maken van je keuze, doe vooral waar je jezelf goed bij voeld.

Groetjes Natalie
(18w1d)

Even voor de duidelijkheid. Isilda spreekt over een negatieve test en ik over een positieve test. Het lijkt mij duidelijk dat we over het zelfde praten. In de medische wereld praten ze over positief waneer er wel wat uitslaat en over negatief waneer er niets uitslaat. Misschien een beetje tegenstrijdig voor je gevoel, maar toch. Ik zit zelf in de zorg vandaar: positief is dus niet goed en negatief is dus wel goed.
Ik kan wel begrijpen dat mensen het dus anders zien zoals Isilda, vandaar even mijn reactie dat we wel het zelfde bedoelen.

Claudia

Hai! Ook aan ons is bij de verloskundige de vraag over de combinatietest gesteld. Ben nu 12 weken zwanger. Bij mijn eerste kind, 11 jaar geleden,is het me volgens mij niet gevraagd. Of ik weet het niet meer. In ieder geval hebben wij er samen, zelfs zonder ook maar ven te twijfelen, nee gezegd. Misschien heeft het ook met geloof te maken, maar ik vind dat een kind een geschenk is. Van God, van de natuur, wat dan ook. Het kind datons wordt gegeven zullen we in liefde  grootbrengen. Of dat nu een gezond of een gehandicapt kindje is. Uiteraard moet iedereen die keuze helemaal zelf maken. Maar ik vind het zo angstig dat je bijna alles van teorn al kunt zien. En als  je ervoor kan kiezen om niet-helemaal-gezonde kindjes weg te laten halen, hoe ver gaat het dan in de toekomst? Ah, nee, ik wilde geen zoon met bruine ogen. Haal maar weg, proberen of de volgende blauwe ogen heeft...? Okay, dat is wel heel oerdreven, maar toch... Ook kinderen met het syndroom van down hebben bestaansrecht, toch? Zoals Youp van 't Hek zei: "Er is nog nooit een mongooltje een oorlog begonnen..."
Greetz, Sarah

quote: Stasha reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('09-05-2008 19:04:49'));

Hai! Ook aan ons is bij de verloskundige de vraag over de combinatietest gesteld. Ben nu 12 weken zwanger. Bij mijn eerste kind, 11 jaar geleden, is het me volgens mij niet gevraagd. Of ik weet het niet meer. In ieder geval hebben wij er samen, zelfs zonder ook maar even te twijfelen, nee gezegd. Misschien heeft het ook met geloof te maken, maar ik vind dat een kind een geschenk is. Van God, van de natuur, wat dan ook. Het kind dat ons wordt gegeven zullen we in liefde  grootbrengen. Of dat nu een gezond of een gehandicapt kindje is. Uiteraard moet iedereen die keuze helemaal zelf maken. Maar ik vind het zo angstig dat je bijna alles van tevoren al kunt zien. En als  je ervoor kan kiezen om niet-helemaal-gezonde kindjes weg te laten halen, hoe ver gaat het dan in de toekomst? Ah, nee, ik wilde geen zoon met bruine ogen. Haal maar weg, proberen of de volgende blauwe ogen heeft...? Okay, dat is wel heel overdreven, maar toch... Ook kinderen met het syndroom van down hebben bestaansrecht, toch? Zoals Youp van 't Hek zei: "Er is nog nooit een mongooltje een oorlog begonnen..."
Greetz, Stasha

Hoi,

Ook ik wil nog wel even reageren.

Ik denk inderdaad dat het heel erg belangrijk is dat je van te voren beslist wat je doet als de uitslag niet goed is,..........

Ik heb namelijk de combinatietest laten doen. Van te voren zeiden we dat we verder onderzoek wilden mocht de uitslag niet goed zijn. Toch hadden wij verwacht dat de uitslag gewoon goed zou zijn,............
Niet dus! Ik had een kans van 1:190, dat was heel erg schrikken. Gek gezegd, op het moment dat je de combinatietest laat doen, ga je daar gewoon niet vanuit!
Uiteindelijk hebben wij een vruchtwaterpunctie laten doen, met de nodige stress en onzekere tijd tot gevolg! Vergis je daar niet in; je moet 3 weken wachten op de uitslag, en dat is echt heel erg vervelend!
Gelukkig was alles goed, stress om niks dus! Het is echt maar een kansberekening zo'n combinatietest, je weet nog niks eigenlijk.

Ik wil hier alleen maar mee zeggen dat je je echt ontzettend goed moet realiseren dat de uitslag van de combitest ook minder goed kan uitpakken! Zie het alsjeblieft niet als een extra echo ofzo, ...........
Ik denk dat ik de volgende keer niet meer zo'n test zou doen,........

Veel suc6 in elk geval met je zwangerschap en met je beslissing.
Groetjes, Eline (38weken)

Terug
Bovenaan