nekplooimeting?????

Hallo,

Ik wilde ook heel even reageren.
Ik heb vandaag de nekplooimeeting laten doen. Voornamelijk omdat mijn man dit graag wilde weten.
Maar ik wilde dat eigenlijk niet.
Het is maar een kans berekening.
Het is nog niet zeker dat je geen kindje met de ziekte van down kunt krijgen.
Ik zeg op mijn beurt wat is de kans dat je een loterij wint?
Zo zie ik dit ook met die meeting.
Maar uiteindelijk hebben we toch besloten om die test te laten doen.
Na bijna 2 weken met twijfel en stress te zitten van wat als.....
Bij de echo had  gelukkig ik een mooie meeting en volgens de meeting zat ik goed.
Weinig kans dus.
Maar ik krijg de officiele uitslag met de bloedtest nog te horen. Dus weer wachten.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat het wel veel stress met zich mee brengt als je besluit om het wel te doen.
En je al van te voren toch eigenlijk al moet weten wat je gaat doen als de test eventueel ook niet gunstig uit zou komen.

Ik wens je veel succes met je beslissing.

groetjes gizzymo

Hallo,

Bij mijn tweeling waarvan ik vorig jaar zwanger was is een chromosoomafwijking geconststeerd. Echter daar was geen combinatietest voor nodig want de nekplooi was overduidelijk erg dik. Nu wordt hier gesproken over down maar er zijn er nog een aantal in deze categorie. Die wij hebben heeft totaal geen invloed op de geestelijke gesteldheid. Er kan een lichte hartafwijking zijn maar die is operabel enz. Eigenlijk niks aan de hand. Wat ik bedoel te zeggen is dat een chromosoomafwijking niet altijd een geestelijk en lichamelijk gehandicapt kind oplevert. Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat 1 van onze meisjes het niet heeft gered omdat ze een te hetige vorm had.

Ondanks ons verleden laten wij bij een eventuele 2e zwangerschap een nekplooimeting doen. Het geeft zoveel onrust en nooit zekerheiden. Ik heb een vlokkentest gehad vanwege de dikke nekplooi maar ook die geeft geen zekerheid. Er wordt dan namelijk een vlokje uit de placenta genomen en die eigenschappen worden onderzocht. Echter...een placenta mag van moeder natuur foute bevatten omdat die nu eenmaal heel erg snel aangelegd dient te worden. Eigenlijk bevat elke placenta wel fouten. Echter dit betekent niet dat je kindje dan dezelfde afwijkingen heeft. Een combinatietest en vlokkentest geven dus slechts een indicatie. Een vruchtwaterpuntie is wel 100% secuur mbt de uitslag. Echter....daar komt de uitslag pas van binnen als je 20 weken zwanger bent. Niet echt een wenselijke situatie. Ik voelde mijn kindjes al bewegen tegen die tijd en tja dan is weghalen geestelijk niet meer mogelijk. De enige reden waarom wij een zwangerschap zouden beeindigen is omdat het kindje een afwijking heeft waarbij het niet levensvatbaar is en tijdens of kort na de bevalling zal overlijden. Een kind hoeft niet onnodig pijn te lijden als wij de keus hebben om dit in een vroeg stadium te voorkomen. chromosoomafwijking 13, en 18 zijn niet met het leven verenigbaar. Echter grote afwijkingen die dus veroorzaken dat een kindje niet levensvatbaar is zijn over het algemeen te zien op de 20 weken echo. Als ik nu weer zwanger wordt dan doen we niks maar wel deze echo en dan zien we wel weer.

Succes met het nemen van je beslissing!

gr.Ing

Hoi

Ik heb bij mijn eerste kindje een nekplooimeting laten doen ik was toen 33 jaar, nu ben ik 29 weken zwanger van ons 2e kindje en heb ik weer een nekplooimeting laten doen. In de 1e instantie wilde ik een vlokkentest laten doen maar omdat ik nog geen 36 jaar was kwamen de kosten hiervan voor eigen rekening en dat weerhield me er wel een beetje van omdat het gemiddeld op € 2500,=   uitkwam en je toch toch risico loopt om een evt. miskraam te krijgen en daar had ik helaas ook al ervaring mee. Na lang wikken en wegen hebben we toch besloten om een nekplooimeting te doen, als de uitslag niet goed zou zijn dan zouden we voor verder onderzoek kiezen. De uitslag zag er mooi uit maar het is en blijft een kansberekening dus garantie heb je niet, ondanks een goede uitslag maak me ik me regelmatig druk of ik een gezond kindje in mijn buik heb zitten  maar ik denk dat iedere zwangere daar af en toe wel last van heeft. Ik weet niet wat ik zou doen als blijkt dat mijn kindje niet gezond is, ik probeer er ook maar niet al te veel bij stil te staan  anders word je knettergek. Ik probeer zoveel mogelijk te genieten van mijn laatste zwangerschap en ik hoop natuurlijk dat ik van een gezond kindje mag bevallen. In ieder geval veel succes met het maken van je keuze, o ja dat was ik nog vergeten te vertellen als je een nekplooimeting gaat doen dan is de uitslag betrouwbaarder naarmate  je leeftijd vordert dus dat is misschien handig om te weten.

Groetjes,

Puk

P.S. was ik ook nog vergeten te melden (zwangerschapsdementie denk ik) ik heb de metingen in combinatie met bloedonderzoeken laten doen (combinatietest) omdat die toch betrouwbaarder zijn dan alleen de metingen.

Groetjes,

Puk

Hoi,

bij mij legde de VK uit dat ze op de echo wel zien of er wel of niet wat aan de hand is en dat als ze naar aanleiding daarvan denken dat het handig is om het nader te bekijken, je het naar aanleiding van die echo wel verder onderzoeken. Ik heb van de week de echo gehad (13 weken) en alles was in orde: de nekplooi zag er goed uit, zei ze. Ik had sowieso al besloten het niet te doen, tenzij er bij een echo iets naar voren zou komen, (om straks goed voorbereid te zijn, ik zou in geen geval een kindje weg laten halen).
Maar goed, je hebt straks ook na je echo alle gelegenheid om nog eens verder te kijken en je kunt er op dat moment naar vragen hoe ze vinden dat het er uit ziet. Twijfelen ze, dan heb je op dat moment medische indicatie en kun je op elk moment die meting alsnog laten doen...
Ik zou me niet al te druk maken dus... Komt tijd, komt raad, zeiden mijn ouders altijd, en dat is ook wel een beetje mijn levensmotto, :)

Ik was 32/33 tijdens mijn zwangerschap en kreeg ook de keuze voor de testen. Wij hebben het niet gedaan, omdat we inderdaad het toch niet weg zouden laten halen...
Wij hebben een kerngezonde dochter gekregen!
Bij een volgende zwangerschap zou ik het weer niet laten doen om dezelfde reden...en leeftijd zegt ook niet alles, leefstijl en erfelijke eigenschappen kunnen ook invloed hebben!
Groetjes,

Nathalie
trotse mama van Maaike (28-09-2007)

Hoi Jennifer!

Het blijft je eigen beslissing en alles heeft z'n voor en nadelen...
Ik was ook 33 bij m'n 1ste zwangerschap (4jr geleden) heb wel een nekplooimeting + bloedtest gedaan ook bij de 2de en ook weer bij de derde. (ben nu 21wk zwanger van m'n derde jochie!). Als er iets echt goed mis zou zijn (hiermee bedoel ik geen down)  dan zou dat te zien zijn en alleen dan zou ik er aan denken de zwangerschap af te breken. En mocht je een kindje met down krijgen dan krijg je de kans om je er op voor te bereiden met een nekplooimeting, dat was mijn beredenering. Sowieso denk ik zo over onderzoeken, met die info kun je wat. Verrasssingen zijn er tuurlijk ook maar waarom zou ik nix doen met info van medici? Gelukkig was elk onderzoek weer een opluchting voor me! Op t forum heb ik wel geleerd dat info ook 'fout' kan zijn en 'onnodige' spanning kan opleveren... M'n zusje heet ook Jennifer en is in dec. bevallen van een gezonde dochter en heeft gekozen om geen nekplooimeting te doen.
Ik zou zeggen volg je gevoel! Ik wens je een fijne zwangerschap met een gezond kindje!
groetjes,Priscilla

Hoi Jennifer,
Moeilijk he om hier een beslissing over te nemen. Ik ben 37 en heb geen nekplooimeting gedaan. Ik zou eerlijk gezegd niet weten wat ik zou doen als er iets fout zou zijn, ik denk dat ik het liever niet weet. Ik ben er wel over begonnen een aantal weken terug met mijn huisarts, of ik nou wel of niet meerdere testen zou moeten doen vanwege mijn leeftijd, maar de huisarts raadde mij het alleen aan als ik zeker zou weten wat ik met de uitslag zou doen. Hij noemde ook een voorbeeld van een vrouw in de praktijk die wel te horen had gekregen na de test dat haar baby Down zou hebben, maar is toch helemaal gezond geboren, dus zoals hierboven al is gezegd, het is een kansberekening, en je moet zelf beslissen of je dit wil weten of hoe je hiermee om zal gaan. Erg moeilijk, ik denk er af en toe wel aan of ik toch niet.......maar ik denk het niet, ik wacht nu eerst mijn 2e echo af en als daaruit blijkt dat er iets mis is, kijk ik wel wat voor stappen we dan moeten nemen.
Heel veel success met je beslissing!
Groetjes,
Astrid

Terug
Bovenaan