nekplooimeting

hallo,

zijn er mensen die hier einge ervaring mee hebben,
want ik lees op het forum dat dit gevaarlijk kan zijn..

ik ken eigenlijk alleen maar de negatieve verhalen..

maar wie heeft er echt ervaring mee...

ik ben nog maar net zwanger dus kon er nog even over nadenken,
maar dat het tot negatieve gevolgen kan lijden,
heb ik gelijk gezegt dat ik het niet wilde..

dit is toch.om te zien of je geen kindje heb met een downsyndroom,
en na deze meting weten ze het toch nog niet voor de volle 100procent..??
 
nee, je krijgt een kans berekening..
Als de kans heel hoog is bij de meting bieden ze je aan vervolg onderzoeken te doen om het zeker te weten..
Wij hebben bij deze en de vorige zwschap ervoor gekozen het niet te doen..Een kindje met het downsyndroom of andere handicap is hier net zo welkom. Met de 20 weken echo kijken ze ook naar eventuele afwijkingen. Dit vinden wij voldoende, mede doordat er bij ons in de familie hart afwijkingen voor komen..
 
Hoi Girlie,

De nekplooimeting zelf kan geen kwaad hoor. Dat wordt middels een echo gedaan. Daarnaast wordt er bij jou bloed geprikt. Naar aanleiding van die gegevens samen maken ze een kansberekening op downsyndroom. Wanneer je een verhoogde kans hebt, dwz meer dan 1/200, kun je kiezen om verdere onderzoeken te laten doen. Dit kan middels een vlokkentest ( tot 13 weken) of een vruchtwaterpuntie ( vanaf 16 weken) Deze onderzoeken kunnen inderdaad een risico vormen. Bij de vruchtwaterpuntie bijvoorbeeld heb je een kans van 1/300 op een miskraam. Bij de vlokkentest weet ik het niet.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt. En succes met je beslissing...

groetjes Miranda
 
Wij hebben wel en nekplooimeting laten doen. De kans dat ons kindje down heeft is 1 op 10.000.

Wij hebben de meting laten doen, niet omdat een kindje met down niet welkom zou zijn. Ik kreeg wel de indruk dat veel mensen het idee hadden dat dat de reden is om het te laten doen en dat het daarom eigenlijk "not done" is
Wij wilde ons er, voor zover dat mogelijk is, er op kunnen voorbereiden mocht blijken dat ons kindje een verhoogde kans op down zou hebben.
Ik heb het gezien bij een vriendin die geen meting heeft laten doen en en kindje met down kreeg. De manier waarop dat allemaal ging wilde wij niet meemaken.

Succes met het maken van je keuze! Het is ongevaarlijk en er zijn goede argumenten om het wel te laten doen maar er zijn net zoveel goede argumenten om het niet te laten doen.
 
Ik heb het afgelopen vrijdag laten doen.
Nekplooimeting was goed, 1,7 mag tot 3,5 dan is het vergroot. Nu nog afwachten voor het bloedonderzoek. Ik ben 37, vandaar. Alleen gebaseerd op mijn leeftijd heb ik kans van 1 op 250. Maar daar nemen ze dan nu de nekplooimeting en uitslag bloedonderzoek in mee. Maar de definitieve uitslag heb ik nog niet.
Een down kindje zou bij mij ook welkom zijn hoor. Maar je bent er dan inderdaad op voorbereid.
Als ik jonger zou zijn, had ik het niet laten doen.
Ze zeggen er ook bij dat het toch nog mis kan zijn.
Succes met je beslissing.
 
Hoi,

De nekplooi meten ze bij mijn weten met de 20wk echo,, die sinds een aantal jaar toch ook elke vrouw krijgt?
Ik heb verder alle onderzoeken behalve echo, bloedprikken en urine geweigerd, ik wil namelijk niet het risico lopen het kleintje kwijt te raken, ik hoop met heel mn hart dat het gezond geboren wordt, maar daar laat ik het bij, het is mijn kindje en dat komt hoe het komt.
Ik snap dat andere het laten doen, maar ik heb niks bij kansberekening.
Ik woon in belgie en de gyneacoloog keek er wel van op dat ik dat niet wilde komt hier niet veel voor, net als pijnstilling dat wil ik ook niet, maar krijgt hier bijna elke vrouw.
Het is moeilijk misschien maar je moet de keuzes maken die bij jullie past.
Succes ermee,

Liefs MJ
 
Een nekplooimeting zegt het eigenlijk al. Ze meten de kans dat je een kindje kan krijgen met down syndroom. Dat zegt dus niets of je kindje het heeft of niet.
Het kan ook geen kwaad zoals geschreven, het is een echo en bloedonderzoek bij jou. Dit doen ze tot de 14de week geloof ik van de zwangerschap.

Wij hebben er voor gekozen het niet te doen. Bij de 20weken echo kunnen ze ook heel veel zien. En dat is voor ons veel belangrijker.

Denk er goed over na en laat je niet te veel beïnvloeden wat anderen zeggen. Jullie eigen keuze is het belangrijkste.
 
Een nekplooimeting kan zeker geen kwaad. Wij hebben het bij de eerste gedaan en gaan het nu zeker weer doen. Om voor mijn man de onzekerheid weg te nemen.
Maar laat het je eigen keus zijn en laat je niet beïnvloeden. Veel succes met je keus.
 
Terug
Bovenaan